پرونده یوزپلنگ آسیایی برای همیشه در یزد بسته شد

کارشناس محیط زیست یزد با بیان این‌که عمر طبیعی یوز ۱۴ سال است و هومینو ۱۲سال داشت، گفت: با مرگ هومینو ۱۲ ساله پرونده یوز در استان یزد بسته شد.

مهدی زارع خورمیزی،‌کارشناس محیط زیست یزد با اشاره به این‌که متاسفانه روز گذشته با مرگ هومینو ۱۲ ساله پرونده یوز در استان یزد بسته شد و از این گونه باارزش دیگر در طبیعت استان نخواهیم نداشت اظهار کرد: بدون این‌که بتوانیم از آخرین بستر ژنتیکی استفاده کنیم آن را از دست دادیم.

وی با بیان این‌که یزد قابلیت تکثیر یوزپلنگ آسیایی را داشت افزود:‌ متاسفانه بخاطر سوء مدیریت و بی توجهی به این گربه‌سان ارزشمند در خطرانقراض باعث شد تا تنها چیزی که از یوز پینگ آسیایی در منطقه جنوب ایران باقی بماند بدن تاکسیدرمی شده هومینو باشد.

این کارشناس محیط زیست با بیان این‌که عمر طبیعی یوز ۱۴ سال است و هومینو ۱۲سال داشت و در این شرایط بخاطر کهولت سن و ناتوانی در شکار روز به روز ضعیف تر می‌شود تا طور طبیعی تلف شود تصریح کرد:‌ با احداث مرکز تکثیر پرورش نیمه طبیعی یوز می‌شد از انقراض این گونه باارزش جلوگیری کرد.

زارع با اشاره به این که با مرگ هومینو انقراض محلی یوز در مرکز و جنوب ایران را شاهد بودیم تاکید کرد:‌ تنها ۲۵ فرد یوز دیگر در شهرهای شمالی کشور وجود دارد که باید با حساسیت و توجه ویژه‌ای از آنها حفاظت شود تا دیگر شاهد این چنین اتفاق تلخی در طبیعت نباشیم.

وی ایمن سازی جاده،‌ خارج کردن دام از زیستگاه یوز،‌ جلوگیری از تخریب زیستگاه را مهمترین راهکار برای حفاظت یوزپلنگ‌های زنده در شهرهای شمالی دانست.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: جسد هومینو برای برداشت نمونه‌های لازم بانک ژن و بانک اسپرم، لاشه و نمونه‌ها جهت بررسی دقیق‌تر به سازمان مرکزی محیط‌زیست ارسال شده و امیدواریم با نگهداری درست از نمونه ژن و اسپرم،‌ بتوان در آینده برای باروری یوز ماده استفاده کرد.

منبع:خبرگزاری فارس

بخش نظردهی بسته شده است..