معاون میراث فرهنگی یزد:

وزارت میراث فرهنگی به دنبال توسعه بومگردی با رویکرد روستاگردی در استان یزد است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد گفت: یکی از زیر ساخت‌های مورد نیاز در بخش گردشگری استان، توسعه اقامتگاه بومگردی است که با رویکرد روستاگردی و رونق روستاها در اولویت اول و در داخل حوزه شهری نیز با نگاه مرمت و بازسازی آثار در اولویت بعدی برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است.

به گزارش این اداره کل “محمد میرشمسی” تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۸ اقامتگاه بومگردی استان دارای موافقت اصولی هستند که سرمایه‌گذار بخش خصوصی با مراجعه به سامانه‌های مرتبط، در قالب سامانه مجوزهای کسب و کار، موافقت اصولی را اخذ و نقشه و طرح مرمت را ارائه می‌کند.

وی بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری این ۱۴۸ بومگردی، بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان است که درصورت بهره برداری از این واحدها، به صورت مستقیم ۸۱۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

میرشمسی افزود: همچنین بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ تخت، به تخت‌های اقامتی و ۹۸۸ اتاق به اتاق‌های اقامتی استان اضافه می‌شود که این در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۶۰ مورد اقامتگاه بومگردی در حال ارائه خدمات هستند و مردم از این ظرفیت بومی بر مبنای معماری ایرانی و اسلامی استان یزد استفاده می‌کنند.

استان یزد دارای ۶ اثر ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو است و تاکنون ۱۹۶۴ اثر فرهنگی و تاریخی آن در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این میان ۱۷۰۵ اثر در حوزه غیرمنقول و تعداد ۶۹ اثر در حوزه منقول و تعداد ۱۳۶ اثر در حوزه ناملموس و ۵۴ اثر در حوزه طبیعی بوده است.

این استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..