شهردار یزد:

۷۰ میلیارد تومان یارانه دادیم، ۷ میلیارد بلیط فروختیم

شهردار یزد از خریداری ۱۲۴ دستگاه اتوبوس و ون برای اضافه شدن بخشی از آنها به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تا ابتدای سال تحصیلی جدید، گفت: نوسازی ۵۰۰ دستگاه تاکسی شهری را برای امسال هدف گذاری کرده‌ایم.

«ابوالقاسم محی‌الدینی»  در نشست با خبرنگاران با بیان این که ناوگان حمل و نقل شهر دچار فرسودگی است، گفت: متاسفانه طی دهه گذشته هیچ حمایتی از سوی دولت در زمینه نوسازی ناوگان شهری در کشور نشده و طی این مدت شهرداری‌ها به تنهایی یارانه‌های این بخش را متحمل شده است.

وی در این باره گفت: سال گذشته حدود ۷۰ میلیارد تومان به ناوگان شهری یارانه پرداخت شده که تنها هفت میلیارد تومان بلیط فروشی شده است.

محی الدینی، شهر یزد را در زمینه اتوبوسها به رغم محدودیتها در جایگاه سوم کشور خواند و با اشاره به خریداری ۹۵ دستگاه ون و ۲۹ دستگاه اتوبوس برای شهر، گفت: البته تاکنون تنها ۹ دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل شده و امیدواریم در ابتدای سال تحصیلی شاهد فعالیت این اتوبوسها و ۲۹ دستگاه ون‌ تحویلی تا آن زمان شده باشیم.

وی همچنین به نوسازی ۲۰۰ دستگاه تاکسی شهری یزد در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: امسال برای نوسازی ۵۰۰ دستگاه تاکسی دیگر با پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات، هدفگذاری شده است.

مخالف اجرای شبکه فاضلاب شهر هستیم

شهردار با بیان این که معتقدم شهر یزد نیازمند شبکه فاضلاب خانگی نبوده است، گفت: هرچند سابقه ایجاد فاضلاب مربوط به دفع پسماند شیمیایی واحدهای کوچک سطح شهر بوده است ولی برای رسیدن به سفره‌های آب زیرزمینی نیز نیازمند ۲۰۰ متر حفر چاه هستیم و عملاً فاضلاب خانگی روی این کیفیت و بهداشت این سفره‎ها تاثیری ندارد.

وی با بیان این که خالی کردن زمین از این رطوبت و خشک شدن لایه‌های زمین، حفظ ۹۲۰ هکتار فضای سبز شهر را با مشکل مواجه کرده است، عنوان کرد: خواستار توقف شبکه فاضلاب شهر هستیم.

محی الدینی در مورد استفاده از پساب شهر برای آبیاری فضای سبز، بیان کرد: از سالهای گذشته ۵۰ لیتر تخصیص به شهرداری یزد داده شد ولی در همین رابطه نیز مخزنی در اکوپارک ایجاد شده ولی به دلیل رفع نامطلوب آلودگی، در حال رایزنی برای اصلاح این مشکل هستیم.

وی با بیان این که سالانه ۶.۵ میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز شهر یزد استفاده می‌شود، گفت: دو میلیون مترمکعب از آن آب شرب است که در نظر داریم ۱.۲ میلیون مترمکعب آن را با پساب جبران کنیم.

به گفته شهردار، ۵۳ انشعاب پارسال خارج شده و امسال نیز آب فضای سبز شهرک دانشگاه و امامشهر با حذف ۴۰ انشعاب از شبکه آب شهری جدا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شبکه پساب برای آبیاری فضای سبز شهر از دو سمت اکوپارک و جاده تفت ایجاد شده و امسال اولین بهره‌برداری را از سمت مخزن جاده تفت شاهد خواهیم بود.

ساخت پارکینگ طبقاتی در بلوار آیت الله طالقانی

شهردار در مورد معضل ازدحام و ترافیک بلوار طالقانی، گفت: معضل ایجاد شده ناشی از استقرار مجموعه‌های پزشکی و درمانی در این بلوار بوده که البته اخیراً بخشهای دیگری نیز به این مجموعه‌ها نیز اضافه شده و مشکل پارکینگ و ترافیک را در این معبر مضاعف کرده است.

به گفته وی، چنین مشکلاتی بارها از سوی استانهای مختلف کشور به دیوان عدالت ارجاع شده ولی با توجه به قانون مبنی بر امکان استقرار مطب پزشکان و دیگر دفاتر در این قبیل معابر، رای شکسته شده است.

محی الدینی از اختصاص زمینی به وسعت بیش از ۳۷۰۰ مترمربع برای ایجاد پارکینگ در این بلوار خبر داد و ابراز امیدواری کرد که از این طریق بخشی از مشکل مذکور و ازدحام در این معبر مرتفع شود.

وی با اشاره به فعالیت بخشهایی از پارکینگ طبقاتی خیابان فرخی، گفت: عمده مشکل پارک خودروها به دلیل تمایل شهروندان به پارک خودروشان در نزدیکترین مکان به مقصد موردنظرشان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای ساخت پارکینگهای جدید در مناطق مختلف شهر برنامه ریزی داریم و در این راستا در حال احصاء زمین‌هایی در شهر برای کاربری پارکینگ هستیم.

لزوم مدیریت یکپارچه برای اجرای طرحهای شهری

شهردار در مورد تعلل در اجرای برخی طرحهای شهری، بر لزوم مدیریت یکپارچه شهری تاکید کرد و گفت: متاسفانه در شرایطی قرار داریم که دچار فرسودگی شبکه فاضلاب و مشکلاتی در شبکه آبرسانی هستیم و این در حالیست که با مشکلات دیگری مانند فرسودگی آسفالت معابر نیز مواجه هستیم.

وی افزود: خیلی از معابر نیازمند آسفالت هستند ولی به دلیل لزوم ارائه خدمات دیگری مانند اصلاح شبکه فاضلاب و اجرای رینگ آب شهر با اجرای ۱۷۰ کیلومتر اجرای شبکه و اتصال ۱۷۰ هزار مترمکعب مخازن مجبور به هماهنگی و مدیریت فعالیتهای شهری هستیم.

محی الدینی خاطرنشان کرد: معابر سطح شهر براساس میزان ترددها با کیفیتهای مختلف روکش آسفالت خواهند شد.

وی از نیاز شش هزار میلیارد تومان برای ساماندهی آسفالت معابر شهر خبر داد و گفت: امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای این منظور لحاظ شده است ولی در تلاش برای تامین منابع مالی دیگری در این بخش نیز هستیم تا معابر را براساس ضرورت مرمت کنیم.

سهم اندک شهرداری در رابطه با ساختمانهای ناایمن

شهردار شهر میراث جهانی یزد در مورد ساختمانهای ناایمن شهر گفت: سهم شورای شهر و شهرداری در ساماندهی ساختمانهای ناایمن شهر اندک است و سایر بخشها نیز در این امر باید دخیل شوند.

وی بسیاری از واحدهای شهر به دلیل ناایمن بودن هنوز پایان کار نگرفته‌اند ولی مردم در حال سکونت یا تردد در آنها هستند.

به گفته این مسئول، شهرداری در زمان خود تذکرات خود را به مالکان ساختمانهای ناایمن براساس اعلام سازمان آتش‌نشانی شهر داده شده ولی گلایه ‎ها معمولاً بعد از ساخت نسبت به شهرداری‌ها که سهم اندکی در این باره دارد.

وی با بیان این که مدیریت شهری در شرایط کنونی اقتصاد کشور بسیار دشوار است، گفت: نه می‌توان شهروندان را از ساخت و ساز غیرمجاز باز داشت و نه می‌توان اجازه داد که ساخت و ساز غیراصولی صورت گیرد و لازم است که برخی قوانین اصلاح و عزم جدی و همگانی در این رابطه انجام شود.

محی الدینی در مورد تبدیل آرا تخریب کمیسیون ماده ۱۰۰ به اعمال جریمه، گفت: این تصمیم در بند ت تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۲ با لحاظ چهار شرط به قانون تبدیل شده است.

وی شروط این تبدیل را نبودن ساختمان در خارج از محدوده شهر، تجاوز نکردن به ملک شهر و دیگر شهروندان، نساختن ملک در باغات و پیشامدگی‌ها که عمدتاً ناشی از شکایات همسایگان براساس مراتب و اعلام رای تخریب تا پایان سال ۱۴۰۰ ذکر کرد.

محی الدینی با بیان این که در حال حاضر شهر یزد دارای دو هزار حکم تخریب است که حدود ۸۰۰ مورد آونها مشمول این تبدیل رای هستند، گفت: اصولاً اجرای این تعداد احکام تخریب در برخی از شهرهای بزرگ به لحاظ تعداد قابل ملاحظه آنها امکان اجرا نیز ندارد.

محی‌الدینی در بخش دیگری از سخنانش راجع به طرح جاده گازی، گفت: مجموع مسیر جاده گازی ۱۳ کیلومتر است که ۲.۲ کیلومتر آن در دانشگاه است ولی مصوبه شورای ترافیک دارد که با ابلاغ مصوبه، از تیرماه و طی شش ماه این مسیر دسترسی بین میدان طراوت و شهردای گمنام ایجاد شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..