مدیر ستاد دیه یزد:

زمینه آزادی ۲ زندانی مالی دیگر فراهم شد/محکوم پرداخت دیه تصادفات و حوادث کارگاهی نداریم

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد با اشاره به زمینه سازی رهایی از زندان و بازگشت به کانون گرم خانواده برای ۳۲ زندانی جرائم مالی غیرعمد در سال جاری با مشارکت مردم خیرجوی یزد، بیشترین تعداد زندانیان جرائم مالی غیر عمد استان، محکومان مالی و سپس موارد مربوط به مهریه و نفقه است.

«سید مسعود عظیمی»در نشست با خبرنگاران گفت: ۲۳۹۰ مددجوی جرائم مالی غیرعمد از ابتدای تاسیس ستاد دیه در استان یزد تاکنون آزاد و به آغوش گرم خانواده‌ خود بازگشته‌اند.

وی با اشاره به آزادی ۱۶۳ زندانی این بخش در سال گذشته، گفت: ۱۴۵ نفر از این محکومین مرد و ۱۸ مددجو زن بودند که ۲۴ مددجو با انجام مشاوره ذات البین و بدون پرداخت هیچ گونه مبلغ و تعداد ۱۳۹مددجو نیز با پرداخت مبلغ آزاد شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مبلغ کل بدهی این مددجویان مبلغ ۱۸۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که مبلغ ۱۵۹ میلیارد تومان در قالب اخذ گذشت رضایت مندانه از شکات، قبولی اعسار و آورده محکومین تامین شده و مابقی این مبلغ مابقی این مبلغ از منابع این ستاد شامل کمک های خیرین و نیکوکاران نوعدوست و تسهیلات بانک‌های عامل به مبلغ ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این ۱۶۲ نفر فراهم شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز تاکنون ۳۰ نفر به کمک ستاد مردمی دیه استان آزاد شده‌اند که شامل ۲۴ مرد و شش زن بوده‌اند.

عظیمی با بیان این که ۲۶ نفر از این مددجویان دارای جرائم مالی، دو مورد مهریه و دو مورد مربوط به نفقه بوده است، مبلغ کل بدهی این مددجویان را ۲۵۲ میلیارد ریال ذکر و تصریح کرد: مبلغ ۱۹۸ میلیارد ریال در قالب اخذ گذشت رضایتمندانه از شکات، قبولی اعسار و آورده محکومین تامین شده و مابقی این مبلغ از منابع این ستاد شامل کمک های خیرین و نیکوکاران نوع‌دوست و تسهیلات بانک‌های عامل به مبلغ ۵۴ میلیارد ریال به حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این ۳۰ نفر و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده فراهم شد.

وی تعداد زندانیان جرائم مالی غیرعمد استان را ۴۶۷ نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۵۱ نفر از این مددجویان شامل ۲۸ محکوم مالی و ۲۳ مورد مرتبط با مهریه مشمول کمک ستاد دیه استان هستند و البته تعداد ۴۲ مددجو نیز ورودی زیر دو ماه هستند که در آینده مشمول خواهند شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان با بیان این که خوشبختانه با فرهنگ سازی در زمینه بیمه هم اکنون یزد زندانی محکوم پرداخت دیه تصادفات و دیه حوادث کارگاهی ندارد، متذکر شد: بیشترین تعداد زندانیان جرائم غیر عمد، مالی و در نوبت بعد مهریه و نفقه هستند.

وی از فراهم شدن زمینه آزادی دو محکوم مالی دیگر در روزهای اخیر و آزادی قریب الوقوع آنها خبر داد و گفت: منابع مورد نیاز برای کمک به آزادی زندانیان مالی جرائم غیرعمد تماماً با مشارکت مردمی تامین می‌شود و هیچ پولی از بخش دولتی در این باره اخذ نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچند خوشبختانه شاهد مسئولیت اجتماعی بالای مردم یزد در این رابطه هستیم ولی با افزایش مبالغ بدهی زندانیان، کمک‌های فراوان امروز یزدیها با بدهی‌ها هم‌خوانی ندارد.

عظیمی در ادامه به پویش‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای فرهنگ سازی کمک به زندانیان ستاد دیهدر سال گذشته مانند ساخت دو برنامه تلویزیونی «ماه مهربانی» ویژه ماه مبارک رمضان و «نذری ماندگار» جهت ماه محرم اشاره و اظهار کرد: اجرای پویش‌های «هر هیات آزادی یک زندانی»، «قدم به قدم تا آزادی»، «نخل آزادی»، «بخشش کریمانه»، «رضوان» و «صحنه‌ای برای رهایی» در مناسبتهای مختلف دینی و نیز اجرای پویش‌هایی همچون بهاریه ویژه عید نوروز، یلدای رهایی به مناسبت شب یلدا ، زندان جای مادران نیست همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه الزهرا(س) و «نفس در قفس و فجر آزادی» از دیگر این اقدامات بود.

این مسئول یاداور شد: در پویش فجر رهایی ۱۰ مددجو ، پویش هر هیات آزادی یک زندان ۱۲ مددجو، قدم قدم تا آزادی ۱۴ مددجو ، پویش رضوان و پنجشنبه های مهربانی ۵۰ مددجو، یلدایی رهایی پنج مددجو و نخل آزادی یک مددجو از زندان آزاد شدند.

وی اضافه کرد: در پویش‌های که برگزار شد، کودکانی بودند که قلک‌ها خود را شکستند و برخی دیگر حساب‌های پس‌انداز بانکی شان را برای آزادی زندانیان غیرعمد اهدا کردند تا بچه‌های همسن و سال آنان دیگر از زندانی بودن پدر یا مادر در رنج نباشند، همچنین برخی عروس و دامادها نیز به ستاد دیه استان رفتند و با پرداخت بخشی از هزینه‌های جشن عروسی، شادی شروع زندگی مشترک خود را با خانواده زندانیان غیرعمد تقسیم کردند.

وی افزود: دانش آموزان استان یزد هم مانند خیرین این دیار برای آزادی زندانیان غیرعمد دست بکار شدند و به برگزاری پویش «نفس در قفس» اقدام کردند این پویش توسط دانش آموزان یک مدرسه با همکاری کادر مدرسه به مدت پنج سال است که برگزار می شود و زمینه های آزادی چند مددجوی زندانی را هر سال فراهم می کنند.

عظیمی با اشاره به در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر، اظهار کرد: برنامه‌های پیش روی ستاد مردمی دیه شامل برگزاری پویش «هر هیئت آزادی یک زندانی» در ماه محرم و ساخت برنامه تلویزیونی «نذری ماندگار» است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..