مدیر کل زندانهای یزد خبر داد

فروش ۳.۳ میلیاردی آثار فاخر زندانیان استان/افزایش ۲۴ درصدی خروجی از زندان‌های یزد

مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد از افزایش ۲۴ درصدی خروجی از زندان‌های استان در سال گذشته خبر داد و گفت: پارسال در راستای کاهش جمعیت کیفری استان بیش از ۴۰۰ مددجوی غیربومی زندانهای استان به صورت رایگان به مراکز محل زندگی خود منتقل شدند.

«رضا مقبلی قرائی» در نشست با خبرنگاران، هدف از زندانبانی اسلامی را اصلاح و تربیت و کمک به بازگشت سالم مددجویان به جامعه خواند.

وی یکی از مهمترین دغدغه‎های قوه قضائیه و سازمان زندانها را کاهش جمیعت کیفری خواند و گفت: این مهم در قالب اقدامات قبل از ورود محکومین به زندان، اقدامات حین حبس و همچنین اقدامات بعد از آزادی زندانیان ذنبال می‌شود.

مقبلی با اشاره به فعالیت شش شورای حل اختلاف در زندان‌های استان، گفت: طی یکسال گذشته ۱۴۹۱ پرونده به شوراهای حل اختلاف ارسال شده که بجر هشت پرونده، به تمام آنها رسیدگی شده که یک‌هزار و ۴۳۳ پرونده منجر به سازش و آزادی ۶۲۵ نفر و جلوگیری از ورود آنها به زندان شده است.

وی یکی دیگر از اقدامات جهت کاهش جمعیت کیفری را استفاده از ظرفیت پابند الکترونیک ذکر کرد و گفت: پارسال ۳۱۶ نفر از پابند الکترونیکی استفاده کردند که از این تعداد ۱۱۴ نفر مازاد بر سهمیه استان بود.

مدیر کل زندان‌های استان از افزایش ۲۴ درصدی خروج از زندان‌های استان در سال گذشته و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار کرد: ۹۷.۱ درصد زندانیان استان مرد و مابقی زن، ۶۵ درصد متاهل و مابقی مجرد و ۸۴.۷ درصد ایرانی و ۱۵.۳ درصد غیرایرانی هستند.

به گفته وی، استان یزد هم اکنون دارای هفت زندان و مرکز اقدامات تامینی است و بیشترین جرائم محکومان در استان به ترتیب مربوط به موادمخدر، سرقت و جرائم حقوقی و مالی، است.

مقبلی از دیگر اقدامات در راستای کاهش جمعیت کیفری را طبقه‌بندی زندانیان ذکر کرد و افزود: انتقال زندانیان غیربومی به استانهای محل زندگی آنها از دیگر اقدامات در این زمینه است که مانع از حاشیه‌نشینی و اسکان موقت خانواده‎های آنها در استان نیز می‌شود.

وی در این رابطه به انتقال ۳۱۱ نفر از محکومین به سایر استانها و نیز استرداد ۱۰۱ نفر از محکومین افغان به کشور افغانستان در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: هزینه‎ انتقال محکومین در استان با ارائه راهکار ابتکاری به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیر کل زندان‌های استان با اشاره به عفو ۴۱۴ نفر از مددجویان استان توسط مقام معظم رهبری در سال گذشته، یادآور شد: پارسال ۱۳ نفر از محکومین به قصاص نیز طی برنامه‌ای با رضایت اولیای دم آزاد شدند.

وی در رابطه با اقدامات در حین حبس نیز گفت: این اقدامات از سحرگاهان تا شامگاهان در قالب برنامه‎های فرهنگی، هنری و ورزشی و برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی و غیره دنبال می‌شود.

وی با اشاره به کسب مقام اول اداره کل زندانهای یزد به لحاظ برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در کشور و مقام برتر استان در حوزه اقامه نماز، خاطرنشان کرد: چهار باب دارالقران در زندانهای استان داریم و ۶۱۲ نفر از زندانیان استان حافط نیم جز تا کل قران هستند.

مقبلی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال زندان، عنوان کرد: پارسال ۱۹ هزار و ۸۳۸ اثر فاخر صنایع دستی در زندان‌های استان به ارزش سه میلیارد و ۳۲۸ میلیون تومان فروخته شد.

وی از در دست اقدام بودن دو سوله کارگاهی اشتغال در زندان‌های استان خبر داد و گفت: در سال گذشته ۷.۸ میلیارد تومان تسهیلات ماده ۱۶ به کارآفرینان زندان و مددجویان آزاد شده پرداخت شده و در قالب برنامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام داریم، به ازای هر نفر ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی از برگزاری ۲۴۹ دوره آموزشی جهت مددجویان و معرفی چهار هزار و ۷۹۴ نفر به آزمون خبر داد و گفت: استان یزد رتبه سوم مهارت آموزی را در کشور به خود اختصاص داده است.

این مسئول به انعقاد ۱۴۲ قراداد اعزام به کار در زندان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر یکهزار و ۳۰۰ نفر متقاضی نیروی کار زندان هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به ایجاد، اصلاح و بهسازی ۱۶ هزار متر فضای فیزیکی در زندانهای استان طی سال گذشته، ابراز کرد: همایش تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زندان برگزار شده و امیدواریم سرمایه‌گذاران و صاحبان حرف و مشاغل از این فرصتها استقبال کنند.

مقبلی برخی اقدامات انجمن‌های حمایت از خانواده زندانیان را ذکر کرد و در پایان با اشاره به حمایتهای پس از خروج از زندان، تصریح کرد: مرکز مراقبت از خروج و مرکز خدمات اجتماعی زندان به طور مستقیم تا سه ماه و به طور غیرمستقیم تا شش ماه پس از خروج از زندان، حمایت از مددجویان را دنبال می‌کنند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..