در نشست مدیران پسماند سراسر کشور در یزد بررسی شد؛

چالش‌ها و راهکارهای توسعه و تکمیل زنجیره مدیریت پسماند

یازدهمین نشست مدیران و روسای سازمان‌های مدیریت پسماند مراکز استان‌های کشور با حضور مشاور وزیر و نیز معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در یزد برگزار شد.

«حمیدرضا رحیمدل» معاون خدمات شهری شهرداری یزد در حاشیه این نشست یک روزه که روز پنجشنبه ۲۵ خردادماه در شهر میراث جهانی یزد برگزار شد، اظهار کرد: این نشست به منظور هماهنگی بیشتر مدیران این حوزه جهت ارائه خدمات بهینه‌تر به شهروندان در سراسر کشور در حال برگزاریست و حضور «حمیدرضا طهوری» مشاور وزیر کشور در امور فناوری‌ها و «سید سجاد انوشه»معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نیز مدیران و کارشناسان کشوری می‎تواند نقش موثری در تحقق اهداف این نشست ایفا کند.

وی افزود: هم‌افزایی مدیران در این نشست به اصلاح قوانین پسماند مصوب سال ۱۳۸۳ کمک خواهد کرد و علاوه بر این موضوع فهرست بها کردن آیتم‌های حوزه خدمات شهری به‌ عنوان یکی از خلأهایی که در حوزه خدمات شهری وجود داشت، مورد بررسی و نتیجه‌گیری قرار خواهد گرفت.

رحیمدل یکی دیگر از موضوعات مهمی که در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد را بحث تفکیک از مبدأ و تقویت مشارکت شهروندان در این ‌رابطه ذکر کرد و گفت: استفاده از استارتاپ‌هایی که در سطح کشور می‌توانند به تقویت مشارکت شهروندان در بحث تفکیک از مبدأ کند نیز در این نشست به گفتمان گذاشته می‌شود.

«حمیدرضا طهوری» مشاور وزیر کشور در امور فناوری‌ها نیز با بیان این که کاهش مدیریت دفن پسماند یکی از راهبردهای جهانی است، گفت: در حال حاضر پسماندهای کشور در ۷۰۰ نقطه جمع‌آوری می‌شود ولی فرآیند اجرایی آن ضعیف است و برای ساماندهی این مهم نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم.

وی استفاده از فناوری‌های مکمل و نوین برای بازیافت بهتر و کاهش هزینه‌ها را ضروری دانست و گفت: باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های مطالعاتی و پژوهشی داخل کشور، پسماندهای تر را به خوراک دام تبدیل کنیم.

«ابوالحسینی» معاون امور عمرانی استاندار یزد نیز در حاشیه این نشست اظهار کرد: در نشست امروز موضوع ارزش افزوده در حوزه مدیریت پسماند مطرح شد و راهکارهایی در این‌ راستا مورد بررسی قرار گرفت.

وی یکی از موضوعاتی که در این حوزه سال‌ها در حال پیگیری است و باید توفیقات آن افزایش پیدا کند، بحث تفکیک از مبدأ است که در این‌ رابطه مباحث متنوعی توسط کارشناسان دانشگاهی و فعالان حوزه اجرا مطرح شد.

معاون استاندار از مسائل مطرح‌ شده در این خصوص را مربوط به مباحث اقتصادی و ارزش آفرینی پسماند ذکر کرد و افزود: از نکات دیگر بررسی شده در این نشست پیرامون وظایف ذاتی شهرداری‌ها بود تا این نهادها بتواند علاوه ‌بر بحث‌های ارزش‌آفرینی، به وظایف ذاتی خود در راستای صیانت از محیط‌زیست نیز عمل کنند.

وی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده در این خصوص، از آن جمله انجام مطالعات جدید در حوزه اقتصادی و نیز حوزه فنی مدیریت پسماند، تاکید بر تأمین و برورسانی تجهیزات مورد نیاز این حوزه و بحث‌های تأمین اعتبار از طرف دولت در راستای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی این حوزه ذکر کرد.

ابوالحسینی در پایان ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند بستر لازم را برای توسعه و تکمیل زنجیره و چرخه مدیریت پسماند در شهرها و روستاهای کشور را فراهم کند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..