گرامیداشت هفته دولت؛ گزارش عملکرد دولت یازدهم در یزد(6)

باعملکرد دولت در استان یزد در حوزه مدیریت مصرف آب آشنا شوید

با هدف اطلاع رسانی از عملکرد دولت یازدهم در استان یزد همزمان با گرامیدشات هفته دولت روزانه گزارشی از عملکرد دولت ارائه می شود. در این بخش عملکرد در سایر بخش های فعالیت دولت در استان یزد ارائه می گردد.

به گزارش یزدی نیوز با هدف اطلاع رسانی از عملکرد دولت یازدهم در استان یزد همزمان با گرامیدشات هفته دولت روزانه گزارشی از عملکرد دولت ارائه می شود. 

– مدیریت مصرف آب کشاورزی:
۱-۲- اقدامات انجام شده در امور مصرف بهینه آب کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت:
در اجرای مدیریت مصرف آب کشاورزی طبق گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان ۲۰۴ هکتار کشت گلخانه ای افزایش داده شده و حدود ۳۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری قطره ای و زیر سطحی قرار گرفته است . استخرهای تنظیم آب به تعداد ۴۵ باب احداث گردیده و عملیات احیاء و مرمت قنوات در ۵۱۶ رشته از قنوات استان و به مقدار جمعا ۳۵ کیلومتر انجام شده است . لوله گذاری مسیر انتقال آب کشاورزی نیز به میزان ۱۲۲ کیلومتر محقق گردیده است و طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری با عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در سطح ۱۲۳۰۰۰ هکتار انجام شده است و توسعه پوشش گیاهی در سطح بیش از ۳۰۰۰ هکتار به اجرا در آمده است . 
 
۲-۲- توقف توسعه سطح زیر کشت در بخش کشاورزی:
 برای استفاده بهینه از آب موجود رویکرد توسعه کیفی و افزایش بهره-وری در واحد سطح و جایگزینی کشت¬های گلخانه¬ای و کم آبخواه اتخاذ و توسعه کمی سطح زیر کشت متوقف شده است
 
۳-۲- اقدامات انجام شده برای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب :
برای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب کشاورزی ۶ دوره آموزشی برگزار، ۱۰ نشریه پیام ترویجی با تیراژ ۲۰۰۰ نسخه تهیه و برای شهرستانها ارسال و ۲۰۰۰ پیام رادیویی و زیر نویس تلویزیونی و ۴۰ برنامه رادیویی تهیه و اعلام گردیده و ۱۰ مورد پیامک به بیش از دو هزار بهره بردار کشاورزی برای مصرف صحیح آب ارسال شده است. 
 
۴-۲- پیاده سازی طرح الگوی کشت:
افزایش ضریب نگهداری آب با اجرای پروژه کود سبز در سطح ۳۸۰۰ هکتار از اراضی زراعی و توزیع بذر گیاهان و گونه های درختی کم آبخواه برای تغییر نوع کشت های متداول از جمله بذور زعفران، ارزن و زیتون و درسطح ۶۳۹ هکتار استفاده از کودهای زیستی و بذر مالها و اجرای کشت بدون شخم در سطح ۹۰۰ هکتار برای صرفه جویی حداقل یکدوره آبیاری صورت گرفته است. 
 
۵-۲- عملیات حفاظت منابع آب براساس گزارش شرکت آب منطقه ای استان یزد :
پر کردن ۴۸ حلقه از چاههای غیر مجاز، جلوگیری از حفاری غیر مجاز ۵۷ مورد، پلمپ۱۲۲ حلقه چاههای غیر مجاز ، شناسایی چاههای غیر مجاز ۷۹ مورد ، اجرای حکم قلع و قمع ۵۲ حلقه چاه, نصب کنتورهای هوشمند برای ۱۰۱۹ حلقه چاه کشاورزی ایجاد سامانه پایش کنتور و استقرار سیستم اطلاعات و آمار حفاظت و بهره برداری منابع آب ، خرید چاههای کم بازده کشاورزی برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی جمعا به میزان ۵۰۰ هزار مترمکعب ، تعدیل پروانه های بهره برداری موجود به تعداد ۱۱۰ پروانه ، تشکیل شورای حفاظت منابع آب و برگزاری ۳۱ جلسه دراستان ، استقرار ۱۴ گروه گشت و بازرسی و تشکیل کمیته پایش شهرستانی بمنظور کنترل و نظارت بر برداشت آب چاهها ، با مشارکت بهره برداران کشاورزی و ایجاد تشکل آب بران و آموزش حفاران و بهره برداران در زمینه های حفظ منابع آب استان و جلوگیری از هدر رفت آب.
 
۶-۲- استفاده از پسابهای شهری و تصفیه فاضلاب برای استفاده در صنایع ، فضای سبز و کشاورزی:
۱-۶-۲- پروژه فاضلاب شهر اردکان:
این پروژه با سرمایه گذاری شرکت صنعتی چادرملو در فروردین ماه سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی آن شروع گردیده است و تاکنون ۲۵۷ کیلومتر از ۲۸۵ کیلومتر خطوط جمع آوری فاضلاب اجرا و عملیات اجرای تصفیه خانه آن نیز در فروردین ماه سال ۹۳ شروع گردیده که  تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است . 
۲-۶-۲- پروژه فاضلاب شهر مهریز:
این پروژه با سرمایه گذاری مجتمع تولیدی فولاد و نورد محسن دراسفند ماه سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی آن شروع گردیده و ۷۵ کیلومتر از ۲۶۵ کیلومتر خطوط جمع آوری فاضلاب آن اجرا گردیده و عملیات اجرایی تصفیه خانه آن نیز شروع شده و در دست ساخت می باشد. 
۳-۶-۲- پروژه فاضلاب شهر بافق:
این پروژه با سرمایه گذاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز و از ۵۴۲ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب آن تاکنون ۷۰ کیلومتر اجرا و ساخت تصفیه خانه آن نیز شروع گردیده است.
۴-۶-۲- پروژه فاضلاب شهر میبد:
پروژه فاضلاب شهر میبد با سرمایه گذاری شرکت مهندسی پترو فرایند کرخه در مرحله تامین مقدمات اجرایی پروژه است و موافقت نامه آن ابلاغ گردیده و عنقریب عملیات اجرایی خطوط جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه آن شروع خواهد شد. 
۵-۶-۲- پروژه فاضلاب شهر ابرکوه:
عملیات اجرایی پروژه فاضلاب شهر ابرکوه در سال ۱۳۹۰ با استفاده از منابع اعتباری دولت شروع گردیده و نزدیک به ۳۱ کیلومتر از ۱۴۳ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب تاکنون اجرا شده است و عملیات اجرایی تصفیه خانه آن با ظرفیت ۷۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز پس از تامین اعتبار آغاز خواهد شد.
در محور تامین آب شرب خوشبختانه در دولت تدبیر و امید علاوه بر شهرستان بهاباد که از نعمت آب شرب از خط اول انتقال بهره مند گردیده است ۲۸۶ روستای استان با ۳۵۰۸۹ خانوار با جمعیت ۱۲۶۳۰۹ نفر نیز از طریق احداث مجتمع های آبرسانی روستایی و حفر چاه در بعضی مناطق واحداث منبع اب از آب شرب مناسب برخوردار شده اند . 
 
 

بخش نظردهی بسته شده است..