مهریز بیشتر از ظرفیت صنایع دارد/مرگ ماهانه ۴۰ گونه حیات وحش در جاده‌های مهریز

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مهریز ضمن اشاره به این که مهریز بیشتر از ظرفیت صنایع را در خود جا داده است، نسبت به تبعات زیست محیطی و فرهنگی اجتماعی این رویکرد هشدار داد.

«محمدرضا خواجه» در نشست با اصحاب رسانه صنایع شهرستان مهریز را بیشتر از ظرفیت آن دانست و گفت: حضور کارگران غیربومی و تبعات فرهنگی اجتماعی و آلودگی‌ها از مضرات حضور بیش از اندازه صنایع در مهریز است.

وی از تشدید نظارت بر واحدهای آلاینده در مهریز خبر داد و تصریح کرد: در سال گذشته ۳۰ اخطار به صنایع و معادن آلاینده دادیم و امسال نیز ضمن تشدید نظارت‌ها، با هرگونه تخلف در این حوزه طبق ضوابط و مقررات برخورد می‌کنیم.

خواجه تصریح کرد: اولویت پایش‌ها در رابطه با واحدهای تولید فولاد و کاشی و همچنین معادن شن و ماسه در شهرستان است که با سختگیرانه‌ترین استانداردهای محیط زیستی و به‌ صورت مستمر آنها را پایش می‌کنیم.

این مسئول در مورد تخریب منابع طبیعی از سوی معادن شن و ماسه شهرستان، گفت: موضوع پر کردن مجدد گودال‌های ایجاد شده ناشی از برداشت مصالح در رودخانه‌ها توسط این معادن باید از سوی دستگاه‌های متولی همچون منابع طبیعی پیگیری شود.

وی در خصوص برداشت مجدد از معدن سنگ در جاده کنجکوه این شهرستان نیز عنوان کرد: مجوز معدن مذکور از سوی صنعت، معدن و تجارت صادر شده ولی در رابطه با فعالیت معدن در حریم منطقه محیط زیست، پیگیری می‌کنیم.

خواجه در ادامه مشکلات منطقه لابید حبیبیان را مرتبط با حوزه منابع طبیعی خواند و گفت: ایجاد کانال و لوله گذاری در آبخوان که منجر به تخریب محل اصلی تامین آب حیات وحش است مورد انتقاد است ولی متولی تغییر در نظام آبراهه نیز شرکت آب منطقه‌ای است.

وی در خصوص واگذاری زمین در منطقه تنگ چنار برای ایجاد شکارگاه مصنوعی نیز اظهار کرد:حدود یکهزار هکتار زمین در تنگ چنار برای مرکز تکثیر حیات وحش و شکارگاه مصنوعی اختصاص یافته و قرار است پس از تکثیر حیات وحش و رهاسازی، به صورت مصنوعی شکار انجام شود.

این مسئول در بخشی از سخنانش از فعالیت ۱۲ محیط‌بان و هشت همیار محیط زیست در این شهرستان خبر داد و ادامه داد: سال گذشته ۱۷ پرونده در رابطه با شکار غیرقانونی در این شهرستان تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی از مسدود شدن مسیر شکارچیان به مناطق حیات وحش در سال جاری خبر داد و گفت: به دنبال افزایش جمعیت حیات وحش مهریز در سال جاری، به منظور افزایش حفاظت از گونه‌های شهرستان، ورودی جاده‌های فرعی مناطق حفاظت شده که از آنها برای انتقال آب به آبشخورها استفاده می‌شد، مسدود شده است تا مانع ورودی شکارچیان شویم.

خواجه در پایان ضمن ابراز تاسف از تلف شدن ماهانه ۴۰ گونه حیات وحش در جاده‌های مهریز، خاطرنشان کرد: آهو، گورخر، روباه، شغال و گرگ بیشترین تلفات حیات وحش در جاده‌های شهرستان مهریز را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..