رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح یزد خبر داد

تایید تمام آراء ۲ سال اخیر محاکم نظامی یزد توسط دیوان عالی

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد با اشاره به اندک بودن جرائم نیروهای مسلح در استان با اهتمام به بحث آموزش در راستای پیشگیری از وقوع جرم، گفت: تمام آراء این سازمان طی دو سال گذشته مورد تایید دیوان عالی کشور قرار گرفته است.

«مهدی تشکری»  در نشست با اهالی رسانه رسالت این سازمان را صیانت از نیروهای مسلح و برخورد با هرگونه بی نظمی در این حوزه اعلام و اظهار کرد: براساس اصل ۱۷۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها مرجع رسیدگی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

وی تاکید کرد: جرایم عمومی نیروهای مسلح یا جرایمی که در مقام ضابط دادگستری صورت می‌گیرد، در محاکم عمومی دادگستری رسیدگی می‌شود.

تشکری با ابراز خرسندی از نرخ پایین جرائم در نیروهای مسلح استان، گفت: تاکید سازمان بر پیشگیری از وقوع جرم است و معتقدیم هر چه در این رابطه سرمایه‌گذاری کنیم، به نفع نیروهای مسلح و سازمان قضایی خواهد بود لذا در همین راستا اهتمام ویژه‌ای به موضوع آموزش نیروهای مسلح داریم.

وی در همین رابطه از برگزاری ۴۸ دوره کلاس آموزشی به مدت ۱۰۰ ساعت برای ۱۳ هزار کارآموز طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: این میزان معادل ۳۹ هزار نفر ساعت آموزش در سطح نیروهای مسلح استان بوده است و امیدواریم با ارائه این ‌آموزش‌ها، مانع وقوع جرم در نیروهای مسلح شویم.

وی ارزش‌های مورد اهتمام سازمان را عدالت خواهی، قانون مداری، تکریم ارباب رجوع و مهمتر از همه حفظ اسرار نیروهای مسلح ذکر کرد و گفت: حضور مستمر یکی از قضات و دادستانی در بند نظامیان و آسیب‌شناسی علت وقوع جرائم و رسیدگی به مطالبات مجرمان در دیدارهای چهره به چهره نیز در راستای پیشگیری از وقوع جرم دنبال می‌شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یکی از دغدغه‌های این حوزه را استفاده از مجازاتهای جایگزین در راستای کاهش جمعیت کیفری نام برد و ابراز کرد: خوشبختانه ساز و کار مجازاتهای جایگزین در مورد جرائم نیروهای مسطح مانند تنزیل درجه، جزای نقدی، اضافه خدمت و مواردی از این قبیل، فراهم شده است.

وی از دیگر موضوعات مورد تاکید را اتقان آراء ذکر کرد و گفت: در همین راستا سعی شده آراء صادره کمتر نقض و منجر به اطاله دادرسی شود و خوشبختانه در همین رابطه طی سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کلیه آراء سازمان قضایی مورد تایید دیوان عالی کشور قرار گرفته است.

تشکری عمده جرائم نیروهای مسلح را بنا به جنس نیرو شامل تیراندازی، ایراد ضرب و جرح و فرار از خدمت ذکر کرد و گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر شاهد کاهش قابل توجه جرائم نیروهای مسلح در استان هستیم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد رسیدگی به جرائم فرماندهان نظامی گفت: رسیدگی تا درجه سرتیپ دومی در مرکز استان انجام می‌شود و درجات بالاتر نظامی با وجود امکان شکایت در استان، برای رسیدگی به سازمان مرکزی در تهران ارجاع می‌شود.

وی با بیان این که احراز تصدی سمت در سازمان با حقوقدانان نظامی است، عنوان کرد: البته در صورت نیاز از قضات دادگستری نیز استفاده می شود ولی در عین حال در شهریور ماه امسال نیز جذب از نیروهای مسلح را بعد از کارآموزی خواهیم داشت.

تشکری در پایان خاطرنشان کرد: افراد می‎توانند جهت اقامه دعوا علیه نیروهای مسلح به صورت مستقیم به سازمان قضایی نیروهای مسلح یا واحد حقوقی یگانهای نظامی یا انتظامی مربوطه مراجعه کنند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..