افتتاح ۳۲ طرح بخش کشاورزی استان یزد با سرمایه‌ ۳۱۲ میلیارد تومان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد اعلام کرد: همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۳۲ طرح بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۳۱۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۱۷ نفر آماده بهره‌برداری شد.

«سید ابوالفضل وکیلی» ضمن اعلام این خبر، تصریح کرد: ۱۷ طرح عمرانی در زیر بخش آب و خاک برای این هفته آماده بهره برداری شده که شامل ۱۰ طرح سیستم‌های نوین آبیاری در سطح ۷۳۳ هکتار و هفت مورد احیاء و مرمت قنوات با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان است که بهره‌مندی ۶۸۳ خانوار و زمینه صرفه‌جویی بالغ بر دو میلیون مترمکعب آب را در این بخش فراهم کرده است.

وی همچنین به ۹ طرح در حوزه دامپروری اشاره و عنوان کرد: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری ۲۷۱ میلیارد تومان بهره برداری و زمینه اشتغال ۹۹ را بطور دائم فراهم میکند.

وی خاطرنشان کرد: شش طرح نیز در حوزه تولیدات گیاهی با سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد تومان به مناسبت هفته جهادکشاورزی در استان افتتاح خواهد شد که شامل یک واحد تولید قارچ و پنج طرح گلخانه سبزی و صیفی با زمینه اشتغال ۱۸ نفر به طور مستقیم است.

 

ایجاد و تثبیت ۱۴۰۰ فرصت شغلی در بخش کشاورزی

وکیلی در ادامه به اقدامات صورت گرفته از سوی جهادکشاورزی استان در زمینه سرمایه‌گذاری و تسهیلات بانکی اشاره و عنوان کرد: این سازمان در سال ۱۴۰۱ با اعطای مبلغ ۵۶۶۴ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به متقاضیان واجدالشرایط مشتمل بر تسهیلات خط ویژه مکانیزاسیون به مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال، دامدارکارت و سرمایه در گردش نهاده­‌های دام و طیور به مبلغ ۳۳۰۰ میلیارد ریال، اشتغال خانگی به مبلغ ۶۴ میلیارد ریال و صندوق توسعه ملی به مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد ریال، زمینه ایجاد و تثبیت ۱۴۰۰ فرصت شغلی را در بخش کشاورزی فراهم کرده است.

وی گفت: این سازمان به منظور پاسخگویی به متقاضیان در صف انتظار تسهیلات بانکی نیاز به مبلغ ۳۳۰۰ میلیارد تومان منابع دارد که این خود نشان از اقبال متقاضیان به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مختلف و متنوع این بخش دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: جهادکشارزی استان در راستای پاسخگویی به نیاز تسهیلاتی، روش‌های مختلف تامین مالی مانند ظرفیت‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (تبصره ۱۸ و سایر تبصره‌های مرتبط)، بازار سرمایه اعم از اوراق گام، سکوک و پذیره نویسی، استفاده از ظرفیت پیشروان و طلایه‌داران سرمایه‌گذاری استان از بخش خصوصی را در برنامه سالجاری به جد در حال پیگیری دارد.

 

توسعه اکولوژیک شتر استان یزد به ۳۰ هزار نفر

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یکی از برنامه‌های تحولی بخش کشاورزی استان را مربوط به زنجیره پرورش شتر ذکر کرد و در این باره گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هزار نفر شتر در کشور در حال پرورش هستند و حدود ۱۵ هزار نفر در ۲۲ استان در این بخش فعالیت دارند.

وی با بیان این که سیستم پرورش شتر در ایران غالباً باز و وابسته به مرتع است، سطح کل عرصه­‌های منابع طبیعی کشور را ۹۰ میلیون هکتار خواند که البته ۴۰ درصد آن را مراتع فقیر تشکیل می­‌دهند.

به گفته وکیلی، استان یزد با پرورش ۱۵ هزار نفر شتر، رتبه سوم جمعیتی شتر ایران را به خود اختصاص داده است که پراکنش آنها در ۵۴ محدوده جغرافیایی استان یزد قرار دارد و بیشترین تراکم جمعیتی آنها در محدوده­‌های رباط خلف بادام، ریزآب، تلخ آب، مزارع شور، چاه مس، گود گوار، لرد قطرم، اشلومی، گورآخور، مراتع خورمیز سفلی، چشمه شور، حسن آباد آبریز است.

وی با بیان این که ۴۶۲۱ نفر شتر در ۱۵ سامان عرفی استان یزد در قالب ۵۱ گله در حال پرورش هستند، اضافه کرد: میانگین اندازه گله‌ها، ۸۳.۹ نفر شتر است، هرچند دامنه اندازه گله‌ها بین ۵ تا ۵۰۰ نفر شتر متغیر است.

وی بهره­‌گیری از ظرفیت خالی مراتع و مراتع دست کاشت را از راهکارهای توسعه ظرفیت چرای شتر در استان ذکر کرد و در ادامه راجع به سناریوهای مختلف به‌نژادی شتر در استان تصریح کرد: واردات شتر پرتولید مبتنی بر دانش فنی ارزیابی تیپ شتر توسط محققین مرکز تحقیقات یزد و آمیخته‌گری شتر های بومی با پایه مادری با اسپرم لوک‌های برتر خارجی از برنامه‌های سازمان در این خصوص با هدف‌گذاری توسعه اکولوژیک شتر استان به ۳۰ هزار نفر با حفظ و احیای مراتع موجود است.

وی برنامه‌های عملیاتی اولویت‌دار استان در این خصوص را توسعه اکولوژیک شتر، اصلاح و به‌نژادی شتر و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش شتر خواند و گفت: از مهمترین اقدامات صورت گرفته در طرح تحولی توسعه و تکمیل زنجیره ارزش شتر می‌توان به تصویب هاب منطقه‌ای شتر با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام و تصویب یکهزار میلیارد ریال بدین منظور در جریان سفر رییس جمهور به استان، تدوین شناسنامه وضعیت موجود شترداری استان، تهیه هشت طرح مرتع داری برای آگهی مزایده و واگذاری مرتع توسط اداره کل منابع طبیعی یزد برای اولین بار در کشور، موافقت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با ایجاد دهکده نوآوری شتر در استان، معرفی پرورش دهندگان و متقاضیان پرورش شتر به تعداد ۱۲۰ نفر جهت دریافت تسهیلات بانکی و نیز پیگیری و تصویب ۵۰ هکتار پهنه شتر باقرآباد بافق در کمیته فنی امور زیربنایی استان، اشاره کرد.

وکیلی در این رابطه همچنین از پیگیری واردات شتر پر تولید از طریق تیمی از کشور قطر به پیشنهاد مرکز اصلاح نژاد کشور و طی بازدید به عمل آمده از سایت الگویی ساغند و پتانسیل­های شهرستان بافق و پیگیری راه­‌اندازی هیات امنای شترداران، نام برد.

 

هدف‌گذاری یزد برای تولید ۱۰ هزار تن ماهی تیلاپیا

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یکی دیگر از اقدامات قابل توجه این بخش طی سالیان اخیر را اجرای زنجیره کامل پرورش ماهی تیلاپیا در استان ذکر کرد و گفت: از سالهای دهه ۱۹۹۰ میلادی پرورش این ماهی به عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب صنعت آبزی پروری مورد توجه ویژه قرار گرفت و تولید آن سالانه افزایش یافت به نحوی که در سال ۲۰۱۶ به حدود ۵.۵ میلیون تن در سال رسید.

وی با بیان این که کشور چین از جمله بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده این ماهی با حدود ۴۶ درصد از تولید جهانی محسوب شده و کشورهای مصر، اندونزی، فیلیپین، تایلند و برزیل در جایگاه‌های بعدی تولید قرار دارند، گفت: هرچند پرورش تیلاپیا در ایالات متحده آمریکا رو به افزایش است اما این کشور بزرگترین وارد کننده تیلاپیا در دنیا بوده و از ماهیان پر مصرف در بین انواع غذاهای دریایی عرضه شده در آمریکاست.

وی در مورد ارزش غذایی این گونه نیز اظهار کرد: تیلاپیا، ماهی آب شیرین با گوشتی سفید و طعمی ملایم بوده و برای آن دسته از افرادی که با طعم ماهی مشکل دارند، مطلوب است. این ماهی اصولاً گیاهخوار بوده و عمدتا از فیتوپلانکتونها و گیاهان آبزی تغذیه میکند اما به هنگام پرورش به راحتی با مصرف پلت‌های غذایی متشکل از پروتئینهای حیوانی و گیاهی سازگاری می‌یابد.

وکیلی با اشاره به هدف‌گذاری استان برای تولید ۱۰ هزار تن ماهی تیلاپیا و ۳۲ میلیون قطعه بچه ماهی این گونه، برنامه‌های عملیاتی اولویت‌دار سازمان در این رابطه را ایجاد واحدهای تولید و تکثر تیلاپیا و نیز توسعه تحقیقات کاربردی در این باره ذکر کرد و گفت: از مهمترین اقدامات صورت گرفته در طرح تیلاپیا می‌توان از تصویب طرح پایلوت تیلاپیا در شهرستان بافق با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال در جریان سفر رییس جمهور به استان وآغاز عملیات اجرایی و خرید بخشی از تجهیزات مورد نیاز آن و همچنین انعقاد اولین تفاهم نامه همکاری با موضوع ایجاد زنجیره‌های ارزش ماهی تیلاپیا در سفر دوم آیت الله رئیسی به یزد با هدف حمایت از صنعت تیلاپیای کشور و ایجاد زنجیره ارزش ماهی تیلاپیا با ظرفیت یکهزار تن بین معاون اجرایی ریاست جمهور، رییس شیلات ایران و استاندار یزد نام برد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..