عملیات تجاوز به حریم کوشک عزت آباد ابرکوه متوقف شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از توقف عملیات جدول بندی و خیابان کشی در حریم کوشک عزت آباد خبر داد.

«عبدالمجید شاکری شمسی» ضمن اعلام این خبرگفت: پیرو گزارش‌های واصله و با حضور نیروهای یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه در بیستم خردادماه جاری از بنای تاریخی و ثبتی حریم کوشک عزت آباد ابرکوه در جنوب شرق ابرکوه واقع شده است، حفاظت شد.

وی اظهار کرد: پیمانکار شهرداری ابرکوه اقدام به جدول‌گذاری در حریم کوشک تاریخی عزت آباد کرده بود که بلافاصله کار متوقف شد و ضمن اخطار به شهرداری، اعلام شد که در صورت ادامه فعالیت، پیگیری حقوقی و قضائی انجام خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در عرصه و بنای تاریخی مذکور هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

وی متذکر شد: دخل و تصرف در عرصه اثر تاریخی کوشک ابرکوه در حالی است که این بنای تاریخی در فهرست میراث ملی ثبت شده و حریم آن نیز در کمیته حریم وزارت میراث فرهنگی مصوب شده است.

شاکری در پایان با اشاره به این که این اقدام بدون هماهنگی با این اداره کل صورت گرفته است، افزود: براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هر کسی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات ملحقات تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی – تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

گفتنی است؛ کوشک عزت آباد ابرکوه که متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد به شماره ۲۲۷۵۹ در مورخ ۱۳۸۶/۱۲/۲۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..