استاندار یزد:

صنایع دستی پاسخی هنرمندانه به نیاز انسانهاست

استاندار یزد صنایع دستی را حاصل ادغام نیاز انسانها با زیبایی هنر خواند و این مهم را شرط بقای صنایع دستی در همه زمانها ذکر کرد.

«مهران فاطمی» در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی و تجلیل از هنرمندان صنایع دستی استان اظهار کرد: صنایع دستی دارای چند مولفه اصلی است که یکی از آنها نیاز است؛ به عبارتی عمده صنایع دستی، مبتنی بر نیاز انسانها تشکیل شده است.

وی زیبایی را دیگر مولفه صنایع دستی خواند و گفت: در واقع انسانها نیاز خود را با ترکیب هنر به زیباترین شکل تامین می‌کردند و این که صنایع دستی محدود به زمان نمی‌شود نیز به دلیل خلق آن با زیبایی است.

فاطمی با اشاره به سند «یزد نوین»، گفت: خوشبختانه از آنجایی که این سند با مشارکت خود هنرمندان این حوزه تهیه شده، بسیاری از مسائل مطرح شده از سوی هنرمندان صنایع دستی، در این سند دیده شده و آنچه اکنون مهم است، عملیاتی کردن آنهاست.

وی با بیان این که هنرمندان صنایع دستی از آورده زیادی برای ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی برخوردار نیستند،‌ پیشنهاد کرد: شرکت شهرکهای صنعتی استان با ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی، آنها را به صورت اجاره در اختیار هنرمندان قرار دهد.

فاطمی همچنین با اشاره به مشکلات بیمه‌ای بسیاری از هنرمندان صنایع دستی، گفت: برخی مشکلات و کسب سهمیه بیمه قطعاً به صورت کشوری دنبال می‌شود ولی یکسری پیشنهاد مطرح شده در این نشست مبنی بر این که هر هنرصنعت می‌تواند یک معین داشته باشد را راهگشا باشد مثلاً هنرمندان سفال و سرامیک می‌توانند از سوی کارخانجات کاشی استان مورد حمایت قرار گیرند.

وی از هنر صنایع دستی به عنوان یک صنعت پاک و فاخر یاد کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان از این صنعت برای استان ارزآوری داشت.

استاندار در پایان با بیان این که حتماً در حوزه پرداخت تسهیلات، مسائل بیمه و هم در حوزه صادرات محصولات صنایع دستی، پیگیری خواهیم داشت، ابراز امیدواری کرد که هر آنچه بر عهده استان است، انجام شود تا صنایع دستی یزد بتواند پویاتر و بالنده‌تر از گذشته، مسیر پیشرفت و تعالی خود را طی کرده و جایگاه خود را در هرم پیشرفت استان پیدا کنند.

رونمایی از پوستر چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در یزد، سخنرانی جمعی از هنرمندان صنایع دستی در خصوص اقدامات و مشکلات و ارائه پیشنهادات و نیز تجلیل از هنرمندان صنایع دستی دارای مهر اصالت و نشان بین المللی استان یزد، دیگر بخش این مراسم بود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..