مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد:

مشارکت صنایع چراغ منازل یزد را روشن نگه داشت

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با اشاره به پرداخت پاداش ۳۶ میلیارد تومانی به صنایع استان در قبال مشارکت برای گذر از پیک بار سال گذشته، گفت: خوشبختانه در سال گذشته با مشارکت صنایع و مردم استان حتی یک مورد خاموشی برق نداشتیم.

«ابوالفضل اسدی»  در نشست با خبرنگاران ضمن اشاره به این که پیک نیاز مصرف استان در سال گذشته ۲۰۵۲ مگاوات بوده است، گفت: پیک بار استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹۳۵ مگاوات بوده است.

وی گفت: البته در هفته اول خردادماه به دنبال افزایش زودهنگام دمای هوا، مصرف برق در کشور به شدت افزایش یافت و به ۶۱ هزار و ۹۱۷ مگاوات رسید.

وی با بیان این که ۷۵ درصد برق مصرفی استان صنعتی، ۱۱ درصد خانگی، ۷ درصد کشاورزی و ۷ درصد مربوط به سایر مصارف است، گفت: این نسبت معمولاً در تابستان تغییر می‌کند و به منظور گذر از پیک بار، سهم بخش صنعت تا حدود ۶۰ درصد نیز کاهش می‌یابد.

اسدی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته از چهار ماه قبل برای گذر از پیک بار امسال، گفت: از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این رابطه اجرای طرحهای پیک بار موظفی برق استان بوده که شامل ارتقای ظرفیت پستهای انتقال و فوق توزیع استان به ۱۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات و افزایش سهم تولید برق خورشیدی استان به ۹۹ مگاوات از مجموع ۲۸۰۰ مگاوات ظرفیت نامی تولید برق استان یزد بوده است.

وی افزود: علاوه بر اتمام طرحهای پیک بار سال جاری که برق پایدارتری را برخی شهرستانها مانند مهریز به همراه خواهد داشت، سرویس و نگهداری شبکه نیز به رغم محدودیتهای قطعات ناشی از تحریم‌ها در استان به صورت کامل انجام شده است.

این مسئول در مورد همکاری صنایع در برنامه پیک بار تابستان امسال، گفت: در همین راستا صنایع به سه گروه تقسیم شده که ۹۰ درصد آنها شامل صنایع کوچک و واحدهای صنفی صنعتی همانند بخش خانگی فعالیت خواهند کرد،‌ برای واحدهای صنعتی داخل و خارج شهرک‌های صنعتی از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهرویور نیم روز صرف جویی از ساعت ۱۱ تا ۲۳ درخواست شده و در مورد صنایع بزرگی که تعداد آنها در کشور ۳۰۰ واحد است، مشارکت از طریق بخشی از بار از ساعات اوج به ساعت غیراوج و نیز تعطیلات و تعمیرات در زمان پیک را خواهیم داشت.

وی با بیان این که مطابق برنامه وزارت صمت و نیرو به صنایع همکار پاداش مشارکت پرداخت می‌شود، گفت: خوشبختانه در سال گذشته با وجود مشارکت صنایع، جزو معدود کشورهایی بودیم که افزایش تولید فولاد و سیمان را داشتیم.

اسدی هماهنگی با صنایع برای برنامه ریزی تولید و حداکثر بارگیری از اسفندماه ۱۴۰۱، مکاتبه با صنایع برای جابجایی و برنامه ریزی تعطیلات و تعمیرات به ایام گرم و دریافت برنامه زمانبندی، تامین سوخت مولدهای اضطراری و خود تامین صنایع ، برگزاری جلسات تخصصی با صنایع استان برای امادگی در ایام اوج بار تابستان و بازدید از مشترکین و آشنایی با فرایند تولید و تجهیزات عمده مصرف را از جمله اقدامت صورت گرفته در جهت کاهش پیک بار در استان خواند.

وی از دیگر این اقدامات به بررسی وضعیت بار و انرژی مشترکین و مکاتبه و پیگیری از توانیر و شرکت مدیریت شبکه و ارائه چالشها و مشکلات صنایع مختلف به منظور افزایش سققف پیک مصرف استان در راستای کاهش محدودیتهای صنایع،‌ مکاتبه با صنایع بزرگ به منظور تامین بخشی از انرژی مصرفی از انرژی های تجدید پذیر ماده ۱۶ قانون دانش بنیان و پیگیری ایجاد مولدهای خود تامین توسط مشترکین برای ایام اوج بار، اشاره کرد.

مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد تاکید کرد: مهمترین خسارت ناشی از قطع برق برای صنایع، قطع بی‌برنامه برق است که در این رابطه خوشبختانه با مشارکت صنایع استان در سال گذشته حتی یک مورد قطعی برق در استان یزد نداشتیم.

به گفته این مسئول، سال گذشته جمعاً حدود ۳۶ میلیارد تومان پاداش در قبوض برق صنایع استان اعمال شده است.

وی در موضوع صرفه جویی در بخش ادارات استان نیز گفت: ادارات موظف هستند کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و ۶۰ درصدی در ساعات غیراداری را دنبال کنند.

وی اوج زمان همکاری برای کاهش پیک مصرف را ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد ذکر کرد و گفت: حداکثر همکاری در این ایام به ۴۰۰ مگاوات خواهد رسید ولی در این ایام شاهد تعطیلات و تعمیرات صنایع بزرگ در استان خواهیم بود.

اسدی در این نشست جزئیات پرداخت پاداش صرفه جویی در بخش خانگی را تشریح کرد و گفت: امسال علاوه بر مشترکان زیر الگوی مصرف،‌ برای صرفه جویی مشترکان بالای الگوی مصرف نیز پاداش در نظر گرفته شده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..