۴۰ درصد مشاغل یزد در دست غیریزدی‌ها؛ لزوم تغییر ریل اشتغالزایی در استان

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به نقش‌آفرینی برجسته استان در ایجاد اشتغال برای سایر هموطنان طبق رویکردهای قبلی، اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد که ۳۹ درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان غیربومی هستند.

«مجید دهقانی‌زاده» در سومین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با اشاره به این که بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان تامین اجتماعی استان مربوط به اسفندماه ۱۴۰۱، از مجموع بیمه شدگان اجباری استان، ۶۱ درصد بومی و ۳۹ درصد آن غیربومی هستند، اظهار کرد: از میان بیمه شدگان غیر بومی در استان بیشترین میزان متعلق به استان‌های فارس، کرمان و خوزستان بوده است.

وی با بیان این که بیش از ۹۶ هزار نفر بیمه شده غیر بومی در استان مشغول به کار هستند، اظهار کرد: این حجم از بیمه‌شدگان غیر بومی در استان یزد نشان دهنده رویکردهای قبلی استان و نقش‌آفرینی برجسته آن در ایجاد اشتغال برای سایر هموطنان بوده است.

دهقانی‌زاده با توجه به این موضوع از مسوولان کشوری خواست تا در مقابل این اقدام مهم استان در ایجاد اشتغال برای هموطنان سایر استان‌ها، توجه ویژه‌ای به اختصاص سهم تسهیلات و اعتبارات به استان یزد داشته باشند.

وی در ادامه با تاکید بر این که سیاست‌های استان در ایجاد نوع اشتغال باید به گونه‌ای باشد که اشتغال بومی و متناسب با دانش‌آموختگان در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: نوع و جنس اشتغالی‌ که قرار است در استان ایجاد کنیم باید هوشمندانه باشد به این معنی که باید به سمت اشتغال مرتبط با حوزه اقتصاد دانش‌بنیان که از سیاست‌های اصلی استان است، برویم و در این راه تغییر ریل استان از اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد دانش‌بنیان راه‌گشا خواهد بود.

دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان به توزیع جمعیت بیمه‌شدگان اجباری غیربومی در استان به تفکیک شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد بیمه شدگان شهرستان‌های اردکان، بهاباد و بافق غیر بومی بوده که این آمار وضعیت خاص آنان را در جذب نیروی کار از خارج از استان نشان می‌دهد.

دهقانی‌زاده با توجه به نرخ بیکاری پنج درصدی مردان استان در سال ۱۴۰۱، گفت: در خصوص اشتغال مردان به شاخص اشتغال کامل نزدیک شده‌ایم و توسعه صنایع با تکنولوژی پایین می‌تواند درصد اشتغال غیربومی استان را در سال‌های بعد بازهم افزایش دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد در پایان خاطر نشان کرد: می‌توان نقش استان را در ایجاد اشتغال برای سایر هموطنان به گونه‌ای ایفا کرد که آسیب‌های اجتماعی و چالش‌های فرهنگی در این حوزه را به حداقل رساند.

به گزارش یزدی نیوزو به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت استان، در این نشست برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستاهای منتخب شهرستان ابرکوه از سوی شرکت پیشتازان توسعه ماهان ارایه و مورد بررسی و اظهار نظر اعضای کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان قرار گرفت.

همچنین در این نشست درخواست متقاضیان صدور مجور مشاغل خانگی در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بررسی اعضاء این کارگروه، تصویب شد.

بررسی عملکرد روند اشتغال‌زایی دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۱۴۰۲ در سامانه رصد اشتغال از دیگر دستورکارهای سومین کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان بود که به آن پرداخته و در پایان نیز تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه در راستای تعهد اشتغال به تفکیک دستگاه‌های اجرایی استان با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان منعقد شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..