امام جمعه یزد:

جهاددانشگاهی تربیت افراد متدین و متفکر را در جامعه رواج دهد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به تلاش دشمن برای دور کردن تدین، تفکر و تعقل از جامعه، اظهار کرد: جهاددانشگاهی می‎تواند تربیت افراد متفکر و متدین را در جامعه رواج دهد.

آیت الله «محمد رضا ناصری» در جریان دیدار رئیس جهاددانشگاهی کشور، اظهار کرد: دشمنان استعمارگر از قریب یکصد سال پیش با نفوذ در فرهنگ و آموزش کشورمان، سه اصل تدین، تفکر و تعقل را از اصول اساسی پیشرفت و رشد انسانهاست را از مردم ما گرفتند و تلاش کردند از این طریق، ایران و دیگر کشورهای اسلامی را وابسته خود کنند.

وی یکی از مراکزی که می‌تواند این سه مهم را دوباره در بین نسل جوان کشور زنده کند، جهاددانشگاهی خواند و گفت: انتظار داریم جهاددانشگاهی تربیت انسانهای متفکر و متدین را در جامعه رواج دهد.

وی با بیان این که پیامبران آمده‌اند تا دفینه‌های عقلی را از عمق جان انسانها بیرون بکشند، گفت: این مهم بدون ترویج تفکر و رشد فکری انسانها حاصل نخواهد شد.

ناصری به اهمیت همت بلند انسانها در جهت رشد عقلی آنها تاکید کرد و گفت: عقل در واقع چراغ راه انسانهاست و اگر به خوبی رشد یابد، می‌تواند راهگشای مومنان در شبه افکنی دشمنان و شناخت حق از باطل باشد.

وی تاکید کرد: جهاددانشگاهی در این بازه زمانی که همه دشمنان علیه این نظام اسلامی هجمه آورده‌اند،‌ باید تحولی بزرگ را در حوزه پرورش و تربیت انسانهایی متفکر، دانش بینان و معتقد به دین از کودکی رقم بزند.

امام جمعه یزد در ادامه یکی از مشکلات امروز کشورمان را موضوع تامین نهاده‌های دامی خواند و گفت: متاسفانه امروز شاهد برخی سودجویی‌ها در این حوزه هستیم که فشار مضاعفی را بر مردم وارد کرده است لذا از مدتها قبل پیشنهاد تلاش برای خودکفایی کشور در این حوزه را مطرح کرده‌ایم که به نظر جهاددانشگاهی می‌تواند در این رابطه نیز موثر واقع شود.

آیت الله ناصری همچنین بر خودکفایی کشور در حوزه نساجی تاکید کرد و گفت: خودکفایی در این حوزه می‌تواند سایر بخشهای وابسته را نیز به رونق بیاندازد و ضروریست از این فرصتها بهره گیریم.

دکتر «حسین مسلمی نائینی» رئیس جهاددانشگاهی کشور نیز در ابتدای این دیدار اظهار کرد: جهاددانشگاهی، یک نهاد سرنوشت‌ساز است که می‌تواند با برخورداری از ظرفیت‌های فراوان خود، آینده کشور را رقم بزند.

وی با اشاره به فعالیت دانشمندان و نیروهای توانمند در این نهاد همچون مرحوم کاظمی آشتیانی که پرچم جمهوری اسلامی را در دنیا برافراشت، گفت: خوشبختانه اقدامات و برنامه‌های بزرگی در جهاددانشگاهی دنبال می‌شود و سعی شده در استانهای مختلف کشور براساس ظرفیتهای بومی هر منطقه، تحولی بزرگ رقم زده شود.

مسلمی نائینی یکی از برنامه‎های در اولویت جهاددانشگاهی را اهتمام به موضوع فناوری‌های نرم خواند و گفت: خوشبختانه ظرفیتهای خوبی در موضوع جنگ نرم، هنر و علوم انسانی در این نهاد فراهم شده است.

وی در همین رابطه به فعالیت مجموعه‌های دانشگاهی جهاد مانند دانشگاه علم و هنر یزد اشاره و ضمن تاکید بر خلاء اهتمام به علوم انسانی در کشورمان، گفت: علوم انسانی در مقایسه با سایر علوم در بسیاری از امور راهگشاتر عمل می‌کند و لذا سعی داریم توجه بیشتری را به این حوزه داشته باشیم و از دیگر ظرفیتهای جهاددانشگاهی مانند مرکز افکارسنجی ایسپا که دقت عمل بالایی در نظرسنجی‌های مهم کشور به نمایش گذشته، نیز در این رابطه بهره گیریم.

مسلمی نائینی ضمن اشاره دستاوردهای ارزشمند جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف از سلولهای بنیادی تا ذخائر ژنتیکی و زیستی، گفت: کشور ما دارای گونه‌های فراوانی از گیاه دارویی بعضاً بی نظیر است که در همین راستا جهاددانشگاهی در قالب پژوهشکده گیاهان دارویی، دستارودهای خوبی را تاکنون ارائه کرده است.

بخش نظردهی بسته شده است..