معاون صنایع دستی یزد خبر داد

برگزاری شب‌های هنر صنایع دستی در یزد/خطر منسوخ شدن ۱۳ رشته صنایع دستی استان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد ضمن تشریح برنامه‎های هفته صنایع دستی در استان، از جمله این برنامه‌ها که قرار است در طول سال ادامه داشته باشد را برگزاری شب هنر به منظور معرفی اساتید و پیشکسوتان صنایع دستی استان نام برد.

«عبدالمجید عربی» به مناسبت فرارسیدن هفته صنایع دستی و بیستم خردادماه روز جهانی صنایع دستی، در جمع خبرنگاران گفت: اولین نشست شورای جهانی صنایع دستی در روز دهم ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی برگزار شد و چهار سال بعد به پیشنهاد ایران، این روز که مصادف با بیستم خردادماه است به عنوان روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری شد.

وی با بیان این که صنایع دستی براساس تعاریف جدید باید از حالت تزیینی به محصولی کاربردی مانند سالیان گذشته تبدیل شود، گفت: این اقدام می‌تواند منجر به احیای دوباره صنایع دستی شود و نکته حائز اهمیت در این رابطه اهتمام به موضوع آموزش است.

عربی با اشاره به محوریت آموزش در بسیاری از برنامه‌های هفته صنایع دستی در استان یزد، از جمله این برنامه‌ها را برگزاری رویداد آموزشی حصیربافی در بافق ذکر کرد و با بیان این که بافق به عنوان شهر ملی حصیربافی هم اکنون قریب به ۸۰ هنرمند حصیرباف دارد، در این رویداد آموزشی، آثار هنرمندان براساس خلاقیت‌ها و کاربری‌های جدید از سوی اساتید بررسی می‌شود.

وی برگزاری دوره آموزشی طراحی زیورآلات در یزد به عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی را از دیگر این برنامه‌ها خواند و ادامه داد: در حوزه سفال و سرامیک نیز طی روزهای ۲۵ و ۲۶ خردادماه شاهد برگزاری رویدادی با حضور ۱۲ نفر از اساتید برجسته ایران در راستای بهبود وضعیت سفال و سرامیک یزد خواهیم بود.

این مسئول از برگزاری رویداد خلاقیت و نوآوری پیکان در مجموعه صنایع دستی ساتراپی یزد طی هفته پیش رو خبر داد و تصریح کرد: در این رویداد ۱۰ نفر از هنرمندان دارای آثار خلاق در حوزه صنایع دستی، به معرفی آثار خود می‌پردازند.

وی از دیگر برنامه‌های این هفته را برگزاری مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع دستی استان که دارای مهر اصالت و نشان بین‌المللی هستند، ذکر کرد و افزود: ۱۳۴ هنرمند صنایع دستی استان یزد دارای مهر اصالت هستند که از این تعداد طی سال گذشته ۷۸ هنرمند نشان ملی و هفت نفر نیز نشان بین‌المللی دریافت کردند.

معاون صنایع دستی استان یکی از برنامه‌عهای این معاونت که از هفته صنایع دستی امسال اغاز خواهد شد را برگزاری دو هفته یکبار شب‌های هنر در یزد با محوریت معرفی یکی از اساتید و پیشکسوتان صنایع دستی استان در هر برنامه اعلام کرد و گفت: سعی داریم یان برنامه را به منظور پیوند بین نسل گذشته و امروز در حوزه صنایع دستی در محل دانشگاه برگزار کنیم و امیدواریم این برنامه منجر به ثبت تاریخ شفاهی هنرمندان یزدی در این بخش نیز شود.

وی تجلیل از هنرمندان صنایع دستی و دیدار با خانواده‌های فعال در حوزه صنایع دستی را از دیگر برنامه‎های این هفته برشمرد و افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته، به مناسبت روز جهانی صنایع دستی یعنی بیستم خردادماه، بازدید از زندان اسکندر و خانه تاریخی لاری‌ها برای عموم رایگان است.

عربی در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب بیمه هنرمندان صنایع دستی استان، گفت: در حال حاضر از مجموع قریب به ۳۵۰۰ فعال صنایع دستی تعداد ۹۲۴ نفر دارای بیمه هستند که در همین راستا اسامی نعدادی از هنرمندان فاقد بیمه استان به تهران ارسال شده و امیدواریم در پیگیری‌های وزارتخانه‌ای این موضوع بتوانیم بیشترین سهیمه را برای استان اخذ کنیم.

این مسئول راجع به رشته‌های منسوخ شده و یا در حال منسوخ شدن صنایع دستی استان، اعلام کرد: در حال حاضر ۱۳ رشته از جمله احرامی‌بافی، زنجیر بافی، چاقوسازی، سنگ‌تراشی، زرتشتی دوزی و گیوه چینی در معرض خطر منسوخ شدن هستند و البته ۱۰ رشته مانند مخمل بافی، چادر شب بافی، شمد بافی، تخت کشی و چنته بافی نیز منقرض شده که برخی از آنها در حال احیای مجدد هستند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..