مدیر کل میراث فرهنگی یزد خبر داد

ایجاد شهرکهای صنایع دستی در یزد/تبدیل دوباره یزد به قطب جواهرات و سنگهای قیمتی کشور

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان این که نیازمند تبدیل محصولات صنایع دستی از کالایی صرفاً تزئینی به کالایی کاربردی مانند گذشته در راستای رونق این حوزه هستیم، از احصاء علاقمندی‌ها و نیازهای کشورهای هدف صنایع دستی استان یزد برای سوق دادن تولیدات هنرمندان استان در این حوزه با حفظ اصالت خبر داد.

«احمد آخوندی» در نشست با خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی و آغاز هفته‌ای به همین مناسبت در کشورمان از بیستم خردادماه، صنایع دستی را صنعتی وابسته به توانایی روحی و جسمی انسانها خواند و گفت: نامگذاری این هفته تنها برای یادآوری و برجسته‌سازی ضنایع دستی است ولی اهتمام به این حوزه در تمام ایام سال باید وجود داشته باشد.

وی در رابطه با حوزه بازاریابی و تجاری سازی صنایع دستی استان اظهار کرد: تنها طی نوروز سال جاری تعداد ۵۳ بازارچه صنایع دستی در استان برگزار شد که میزان فروش آنها طی این ایام افزون بر ۳۳ میلیارد تومان بوده است.

آخوندی در مورد عرضه محصولا صنایع دستی استان از طریق صادرات نیز گفت: آمار دقیق ارزآوری این محصولات در استان وجود ندارد ولی عمدتاً شاهد صادرات زیورآلات سنتی استان، همچنین محصولاتی مانند زیلو و نساجی سنتی به دیگر کشورها هستیم.

به گفته وی، خوشبختانه نیازها و علاقه‌های کشورهای هدف صنایع دستی استان در حال احصاء است و امیدواریم فعالیت هنرمندانمان را با حفظ اصالت به سمت این نیازها سوق دهیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه از برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی به میزبانی یزد از پنجم تا نهم تیرماه امسال خبر داد و گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه استفاده از صنایع دستی برای هدایای تورهای داخلی و خارجی استان صورت گرفته است و علاوه بر این طی یکسال گذشته شاهد حضور ۱۲۳ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه‌های داخلی و هفت نفر از آنها در نمایشگاه‌های خارج از کشور بوده‌ایم.

وی با بیان این که از سال گذشته صدور پروانه فروشگاهی در این حوزه از اتاق اصناف به میراث فرهنگی واگذار شده است، گفت: طی این مدت ۱۴ پروانه فروشگاهی در حوزه صنایع دستی صادر شده است.

آخوندی ضمن تاکید بر فعالیتهای آموزشی و ترویجی در حوزه صنایع دستی استان، گفت: ۶۷۳ نفر از فعالان این حوزه طی سه ماهه سوم سال گذشته از آموزشهای مورد نیاز بهره گرفته‌اند و طی سال گذشته ۱۷ طرح آموزشی تولیدی اجرایی شد.

وی از ثبت ملی دو رشته «هزاره دوزی» و «دو لو هشتی بهاباد» طی سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه طی سفر ریاست جمهوری موضوع ثبت جهانی زیورآلات سنتی یزد مطرح شد و با تهیه این پرونده و ارسال به تهران، ایم مهم را در دست پیگیری و اقدام داریم.

وی از باز زنده‌سازی رشته چلنگری در استان خبر داد و افزود: خوشبختانه در حوزه حمایت از تولیدات صنایع دستی، هم اکنون ۳۳۵۰ هنرمند فعال دارای کارت داریم و طی یکسال اخیر ۶۰۷ مجوز صنایع دستی در استان تمدید و صادر شده است که ۶۲۱ مورد از آنها مجوز فعالیتهای انفرادی و ۵۶ مورد مجوز کارگاهی بوده و علاوه بر این نیز ۲۱۸ کارت شناسایی صنعتگری نیز صادر شده است.

وی از معرفی ۳۷۱ صنعتگر استان جهت دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ خبر داد و گفت: در همین راستا ۱۶۳ طرح به مبلغ ۲۴.۵ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۱۸۴ نفر عملیاتی شده و این در حالیست که سهمیه اولیه استان از این تسهیلات طی سال گذشته تنها ۱۰ میلیارد تومان بود.

آخوندی همچنین از اعطای سه میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به حدود ۵۰ هنرمند صنایع دستی استان طی شش ماهه اول پارسال خبر داد.

وی در ادامه با بیان این که متاسفانه در حوزه صنایع دستی در دو مرحله قبل و بعد از تولید در کشورمان دچار مشکل هستیم، گفت: در بخش قبل از تولید که شامل مواردی مانند تامین مواد اولیه، طراحی و آموزش است، نگاه ویژه‌ای به حوزه طراحی داریم و معتقدیم باید کاربری صنایع دستی را از صرفاً تزیئنی همانند گذشته‌ها به کالایی کاربردی تبدیل کنیم تا مورد استقبال مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله بعد از تولید که شامل مواردی همچون بسته بندی و بازاریابی و برندینگ می‌شود نیز موضوع تشکل بخشی برای ساماندهی این بخش را دنبال می‎کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که بازارهای خارجی در بخش صنایع دستی با تولید در قالب کارگاه‌ها و ایجاد شهرکهای صنایع دستی ممکن خواهد بود، گفت: خوشبختانه در همین راستا شرکت شهرکهای صنعتی موظف شده‌اند تا بخشی از شهرکهای خود به حوزه صنایع دستی اختصاص دهند.

وی افزود: در همین راستا نیز تاکنون ۹ کارگاه تولید سفال و سرامیک شهرستان میبد در شهرک صنعتی این شهرستان استقرار یافته است.

آخوندی خاطرنشان کرد: البته در قالب برنامه یزدنوین، ایجاد شهر فلزات و سنگهای قیمتی استان یزد در ۲۰ هکتار از زمین‌‎های منطقه کاریزبوم را در دستور کار داریم که در قالب این شهرک از تامین مواد اولیه تا بحث بازار و فروش محصولات را دنبال خواهیم کرد و تلاش داریم یزد را مانند گذشته به مرکز طلا، جواهرات و سنگهای قیمتی کشور تبدیل کنیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..