سید حسینی اعلام کرد:

تخریب در بافت تاریخی یزد اجتناب‌ناپذیر است

بافت تاریخی نیز همانند بافت جدید، شهر است و شهر زاینده و پویا است و ممکن است همانگونه که در بافت جدید تخریب رخ می‌دهد،‌ در بافت قدیمی نیز شاهد تخریب‌هایی باشیم.

به گزارش یزدی نیوزمعاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: بافت تاریخی نیز همانند بافت جدید، شهر است و شهر زاینده و پویا است و ممکن است همانگونه که در بافت جدید تخریب رخ می‌دهد،‌ در بافت قدیمی نیز شاهد تخریب‌هایی باشیم.

سید محمدرضا سیدحسینی در نشست خبری استاندار یزد به مناسبت هفته دولت با اشاره به اینکه پرونده بافت تاریخی یزد امسال برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود، اظهار داشت: سهم ایران در یونسکو سالی یک پرونده است و کشور با انتخاب یک شهر برای ثبت ملی، ریسک بزرگی انجام داد زیرا ساماندهی مجموعه‌ای با این عظمت کار دشواری است.

وی بیان کرد: اثبات اینکه مجموعه‌ای نظیر بافت تاریخی می‌تواند ثبت جهانی شود، بسیار دشوار است اما ساماندهی بافت در هر حال آغاز شد و به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم.

سیدحسینی عنوان کرد: پرونده بافت تاریخی دی‌ماه گذشته به یونسکو رفت و ارزیابان یک مرحله به استان سفر و موارد را بررسی کردند و از امشب دوباره آخرین گروه ارزیابان وارد یزد و در بافت تاریخی مستقر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های مدیریتی که برای ۱۵۰ هکتار از بافت تاریخی انجام شد، اقدامات بسیاری صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به ساماندهی مخروبه‌ها و زمین‌های خالی اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد تصریح کرد: برخی زمین‌ها مالکیت دولتی ندارد و صاحبان برخی زمین‌ها نیز پیدا نشدند ضمن اینکه برخی دیگر نیز وسع مالی برای حصارکشی و ساماندهی زمین‌های خود را نداشتند.

سیدحسینی عنوان کرد: برنامه ما، حصارکشی این زمین‌ها و اصلاح نمای آنها است و برخی برنامه‌های مدیریتی دیگر نیز در بافت تاریخی یزد در حال اجرا است.

وی با اشاره به تخریب‌هایی که در بافت تاریخی یزد صورت گرفته است، افزود: بافت قدیم نیز مانند بافت جدید، شهر است و شهر زاینده و پویا است و طبیعی است که تخریب‌هایی در آن اتفاق بیفتد همانگونه که در بافت‌های جدید شهری نیز این اتفاق رخ می‌دهد.

سیدحسینی در مورد کوره‌های آجرپزی یزد نیز بیان کرد: برخی از این کوره‌ها روزها از سوخت مازوت و شب‌ها از سوخت‌های متفرقه و نامتعارف استفاده می‌کردند که بر این اساس ساماندهی کوره‌ها برای جلوگیری از آلایندگی آغاز شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد ادامه داد: ۶۰ کوره دستی شهر تعطیل شد، کوره‌های ماشینی نیز اغلب گازرسانی شدند و ۵۰ درصد کوره‌ها نیز فیلترگذاری شده‌اند.

فارس

 

بخش نظردهی بسته شده است..