معاون میراث فرهنگی یزد اعلام کرد؛

تکذیب تخریب آرایه‌های مسجد شیخی‌ها/آسیب شدید مسجد پس از ۲۰ سال رها شدن

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به در معرض آسیب قرار گرفتن مسجد تاریخی شیخی‌ها پس از ۲۰ سال رها شدن به حال خود طی دوره‌های گذشته، گفت: متاسفانه پیمانکار به‌ اشتباه اندودهای فرسوده برخی پایه‌ها که به دلیل کلونی‌های فراوان موریانه به شدت آسیب دیده بود را تراشیده که به دلیل نبود آرایه و تزئیناتی روی آنها، اتفاق خاصی نبوده ولی در عین حال مرمت اضطراری بنا تا تصمیم کارشناسان متوقف شده است.

«عبدالمجید شاکری شمسی» راجع به خبر منتشر شده در شبکه‌های مجازی مبنی بر اقدامات تخریبی در مسجد تاریخی شیخی‌ها  اظهار کرد: مسجد شیخی‌ها، یک مسجد ناشناخته در بافت تاریخی است که سبک معماری آن مربوط به صدر اسلام و قرون سوم و چهارم هجری است لذا بنا بر ویژگی‌های مساجد صدر اسلم همچون مسجد فهرج و مسجد جامع میبد فاقد آرایه و تزئینات بوده و موضوع تخریب آرایه‌های این مسجد صحت ندارد.

وی با اشاره به برنامه پایش سازه‌ای بناهای تاریخی نفیس در معاونت میراث فرهنگی استان، تصریح کرد: این برنامه بعد از وقوع سیل سال گذشته باعث در اولویت قرار گرفتن بناهای نفیس آسیب‌دیده از ناحیه سیل شد.

شاکری از جمله این بناها را مجموعه تاریخی امیر چخماق، سید رکن‌الدین، سید شمس‌الدین و مسجد جامع و البته مسجد شیخی‌ها خواند که مرمت اضطراری برخی از آنها انجام و برخی دیگر در دست اقدام است.

وی با بیان این که متاسفانه مسجد شیخی‌ها ۲۰ سال به حال خود رها شده و حتی ‌هزار تومان از سوی متولیان قبل میراث فرهنگی استان در مورد آن هزینه نشده لذا به شدت در معرض آسیب قرار گرفته بود، گفت: در همین راستا با توجه به ارزشمندی این بنای تاریخی و خطر ریزش سقف آن با بارش‌های امسال، مرمت اضطراری آن در قالب پوشش و اندود سقف مطابق با الگوهای مطالعاتی زیر نظر دو نفر از بهترین مرمت‌کاران استان به‌عنوان ناظر در دستور کار گرفت.

این مسئول ادامه داد: البته پیمانکار طی این عملیات مرمت، به‌ اشتباه اندودهای فرسوده برخی پایه‌ها که به دلیل کلونی‌های فراوان موریانه به شدت آسیب دیده بود، تراشیده ولی هرچند به پیمانکار و ناظران ایراد وارد است ولی در عین حال به دلیل نبود آرایه‌ای روی آنها، اتفاق خاصی نبوده است.

شاکری گفت: با این حال طرح هم اکنون متوقف است و مقرر شده در هفته جاری با تشکیل شورای فنی و با حضور یکی از کارشناسان متخصص از حوزه حفظ و احیای تهران، در مورد ادامه فعالیت حفاظتی در مورد این بنا تصمیم‌گیری شود.

منبع:ایسنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..