رئیس پارک فناوری یزد خبر داد

برگزاری رویداد تانا در یزد؛ همرسانی نیازها و ایده‎های فناورانه توسط پارک فناوری

رئیس پارک علم و فناوری استان یزد از برگزاری رویداد توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان(تانا) در راستای به همرسانی نیازها و ایده‎های فناورانه رفع آنها خبر داد.

«سید حبیب الله میرغفوری»در نشست با خبرنگاران با اشاره به برگزاری رویداد تانا که مخفف «توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان»هاست، در یزد خبر داد و تصریح کرد: از وظایف ذاتی پارک‌های علم و فناوری، ایجاد شبکه منسجم برای رفع مشکلات فناورانه جامعه است و پارک‌ها عمدتاً نقش واسطی را بین صنایع و دستگاه‌های اجرایی و نهادهایی که به نیازهای فناورانه احتیاج دارند از یک سو و از سوی دیگر فناوری و نوآوران این عرصه، ایفا می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت دفتر فن بازار منطقه‌ای در پارک علم و فناوری یزد که به طور خاص این وظیفه را دنبال می‌کند، گفت: در همین راستا رویداد تانا از سوی وزارت عتف جهت هم‌رسانی نیازهای فناورانه و ایده‌های رفع آنها به استانها ابلاغ شده که طی سه مرحله در استان اجرایی خواهد شد.

میرغفوری از اعلام فراخوان این رویداد در محله اول با هدف احصا و شناسایی نیازهای فناورانه صنایع و دستگاه‌های اجرایی طی هفته جاری خبر داد و گفت: این نیازها طی بازه مشخص شده در سامانه وزارت علوم تحت عنوان نان به آدرس Nan.ac ثبت می‌شود.

وی از برگزاری یکسری پیش رویدادها در مرحله اول این رویداد استانی، ابراز کرد: در مرحله دوم این رویداد نیز ایده‌های فناورانه برای رفع این نیازها از سوی افراد فناور و نوآور ارائه و در سامانه Ystp.ac.ir/tana ثبت خواهد شد که البته غالباً برای برخی نیازها حتی چندین ایده فناورانه ارائه می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان از برگزاری مرحله پایانی این رویداد در تاریخ ۱۸ مردادماه سال جاری در قالب برنامه همرسانی پارک به عنوان حلقه واسط بین نیازهای جامعه و نوآوران خبر داد و گفت: در این برنامه صنایع و دستگاه‌های نیازمند نوآوری به همراه نواوران و فناوران دارای ایده برای رفع نیازهای آنان دعوت می‌شوند تا در این رابطه به هم جهت تعامل و فعالیت نوآورانه متصل شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: البته همانطور که قبلاً رویدادهای مشابهی را از سوی پارک در استان شاهد بودیم، تا پایان سال نیز رویدادهای جزئی‌تری را در قالب این رویداد برگزار خواهیم کرد.

وی در مورد حمایت از ایدههای منتخب نیز یادآور شد: این ایده‌ها از علاوه بر حمایتهای مشاوره‌ای پارک علم و فناوری استان و یکسری حمایت‌ها در قالب قانون جهش تولید دانش بینان، عمدتاً از سوی متقاضیان فناوری و گاهاً از سوی دیگر حامیان نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند و بعضاً در صورت نیاز برای حمایت تسهیلاتی به صندوق پژوهش و فناوری معرفی می‌شوند.

میرغفوری در پایان خبر از سرگیری برگزاری جشنواره ایده‌های برتر به میزبانی پارک علم و فناوری یزد برای عموم ایده‌پردازان داد و در پاسخ به سئوالی اظهار کرد: ایجاد سامانه ایده و نیاز یکی از کارهای بزرگ وزارت علوم است که در قالب آن هر نوع نیاز فناورانه که اغلب از سوی دستگاه‌های اجرایی است ثبت می‌شود ولی در قسمت ثبت ایده، هر فردی می‎تواند ایده خود را براساس نیازهای طرح شده، ارائه دهد؛ هرچند که عمدتاً اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و نخبگان و فناوران در این رابطه اقدام می‎کنند ولی در عین حال، ایده‌ها قبل از همرسانی،‌ داوری خواهند شد.

«مسعود نیک‌سیرت» مدیر دفتر فن بازار منطقه‎ای یزد نیز در این نشست اعلام کرد: این طرح ابتکاری از سوی وزارت علوم در دولت سیزدهم ابداع و به استانها ابلاغ شد و پارک‌ها به عنوان متولیان رویدادهای همرسانی طرفین عرضه و تقاضا نیازهای فناورانه معرفی شدند که با همکاری سایر بخشهای فعال در اکوسیستم فناوری استان به احصاء و رفع نیازهای جامعه می‌پردازند.

وی با بیان این که رویداد تانا محدود به طرفین عرضه و تقاضا نمی‌شود، گفت: هر آنچه پارک علم و فناوری یزد در زیست بوم فناوری استان انجام می‌دهد، می‌تواند یکی از اقدامات منظور شده در قالب این طرح محسوب شود.

نیک سیرت در بخش دیگری از سخنانش از تعیین برخی محورها برای این رویداد در استان یزد بنا به پیشتازی استان در برخی بخشها خبر داد و این محورها را شامل معدن، نساجی، فولاد، کاشی و سرامیک و پلیمر ذکر کرد.

وی راهوران اصلی این رویداد را استانداری و پارک علم و فناوری، طرفین عرضه و تقاضا و حامیان این همرسانی ذکر کرد و در ادامه به تشریح مراحل سه گانه این رویداد پرداخت.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..