احیای موفقیت‌آمیز گونه در حال انقراض گورخر ایرانی در یزد

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان یزد با اشاره به انقراض کامل گورخر ایرانی در این استان طی دهه ۵۰ و آغاز تلاش برای احیای این گونه از سال ۱۳۷۶، گفت: هم اکنون قریب ۷۰ راس گورخر ایرانی در مناطق حفاظت شده استان یزد به صورت آزاد و رها در طبیعت زندگی می‌کنند.

«حجت دهقان» ضمن اشاره به انقراض کامل گورخر ایرانی در یزد طی دهه ۵۰ شمسی، گفت: در سال ۱۳۷۶ با انتقال سه راس گورخر از پارک ملی توران استان سمنان به سایت گوراب شهرستان مهریز، تلاش برای احیای مجدد این گونه در استان یزد شکل گرفت.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۸۷ با رسیدن جمعیت این گونه به ۴۰ راس، سایت جدیدی در منطقه «کالمند بهادران» با انتقال ۱۱ راس گورخر ایجاد شد و پس از گذشت مدتی، رهاسازی این گونه در منطقه انجام شد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان با بیان این که رشد جمعیت گورخر ایرانی در یزد روند خوبی داشته است، گفت: در حال حاضر ۶۹ راس گورخر به صورت آزاد و رها در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران، هشت راس در سایت گوراب و پنج راس نیز در سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه وجود دارند.

دهقان در پایان از تلف شدن دو راس گورخر ایرانی نر بر اثر تصادفات جاده‌ای در سال گذشته خبر داد و عمده عوامل تاثیرگذار بر کاهش جمعیت این گونه در خطر انقراض را علاوه بر تصادفات جاده‌ای، شامل صدور پروانه چرای دام در مناطق تحت مدیریت محیط زیست، ترک زیستگاه به علت افزایش جمعیت و کمبود قلمرو گورخرهای نر و نیز درون‌آمیزی نژاد توران ذکر کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..