همایش ایران شناسی در میبد

همایش ایرانشناسی و توسعه پایدار در دانشگاه میبد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز به مناسبت روز ایرانشناسی، همایش ایرانشناسی و توسعه پایدار در دانشگاه میبد برگزار شد،در این همایش از کتاب ایران شناسی ایرانی رونمایی شد.

این کتاب هفت گفتار از سید محمد بهشتی، محمود جعفری دهقی، محمد تقی رهنمایی، پیام شمس الدینی، علی شهیدی، حسین فتح زاده و سامان قاسمی فیروزآبادی است که به کوشش بهزاد کریمی به چاپ رسیده‌است.

کاوه فرهادی از اساتید دانشگاه و پژوهشگرمحیط زیست در این همایش نزدیکترین نسبت به توسعه در ایران را ایرانشناسی خواند و گفت: ما قنات‌هایی با این پیچیدگی‌ها ساخته‌ایم و بر فرازش تمدن بنا کرده‌ایم و در زیر این قنات‌ها که آسیاب‌هایی بنا شده‌است.

فرهادی با بیان اینکه ما یاد گرفته‌ایم تمدن خود نه بر دیگری، بر خاک، بر آب و محیط زیست و برای سود بلکه این‌ها را برای برکت بسازیم و برای دیگری درما جاری و ساری شود.

وی تصریح کرد: یکی از پایداری‌های ما که دیگری را می‌ساخته، آب بوده‌است و اینکه چرا دیگری یکی از لحظات تعین و تجسمش آب است و چرا پایداری بدون مفهوم دیگری به معنای آب تجلی پیدا نمی‌کند؛ چون ما تمدن خود را بر فراز ۸۳ درصد خشکسالی با مدیریت آب قنات وبردن آب به زیر زمین ساخته ایم.

فرهادی گفت: مفهوم پایداری و آب با هم درآمیخته‌ است، چون قنات و قنوت و قناعت و رواداری با هم درآمیخته است بنابراین رواداری پایداری ایجاد می‌کرده است؛ پس توسعه در ایران و بین النهرین با مفاهیم پایداری، آب، برکت، قنوت و قناعت در هم درآمیخته‌است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..