مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد مطرح کرد؛

نبود تطابق بین طرح‌های توسعه شهری با واقعیت‌ بافت‌های تاریخی

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد، عمده‌ترین چالش مدیریت شهری در بافت‌های تاریخی را توسعه و نداشتن تطابق آن در زیرساخت‌های نیازمند حفاظت خواند.

«علیرضا نقوی» در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و معاونین معماری شهرسازی شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها، با اشاره به چالش‌های مدیریت شهری در بافت‌های تاریخی، گفت: توسعه عمدتاً در نگاه امروز با شتاب و عوامل رو به نوگرایی بروز می‌یابد و بافت‌های تاریخی بنا بر ساختار ذاتی شان نیازمند تأمل، حل اندیشه و اقداماتی از جنس خودشان هستند که این موضوع سبب شده میل و رغبت مخاطبان آن از جمله ساکنین و عوامل اجرایی فعال در این بافت‌ها برای اقدامات توسعه کاهش یابد اما اگر نیازهای ساکنین بافت و مخاطبان تأمین نگردد مطرود و رو به فراموشی خواهد رفت.

وی افزود: هویت بافت‌های تاریخی در سراسر دنیا ساکنان آن هستند و آنها هستند که به این بافت ارزش داده‌اند و نسل در نسل این مجموعه را حفظ کردند پس هر اقدام و اتفاقی باید به افزایش کیفیت حیات اجتماعی و زندگی در بافت‌های تاریخی بینجامد که باعث رغبت به ماندگاری سکونت شود. اگر مردمان یزد در حفظ و نگهداری این بافت کوشا نبودند امروز همانند دیگر شهرهایی مانند اصفهان ‌و کرمان و… شاهد بافت‌هایی تکه تکه و پراکنده بودیم.

نقوی در این اجلاس که با محوریت بازآفرینی و ارتقای تاب‌آوری بافت‌های تاریخی و فرسوده شهری برگزار شد، کلید واژه‌ی حیاتی و نجات‌بخش اقدامات توسعه شهری در بافت‌های تاریخی را توسعه‌ی حفاظت محور، مرمت و بازسازی با حداقل مداخلات و انجام مداخلات اصولی برشمرد و ادامه داد: تطابق نداشتن طرح‌های فرادست با واقعیت موجود بافت تاریخی از دیگر چالش‌هاست.

وی تصریح کرد: بافت‌های تاریخی به خصوص در حوزه فلات مرکزی ایران گریبان گیر مشکلات و چالش هایی هستند که اغلب آنها اشتراکات فراوانی دارند. از جمله این معضلات عدم مدیریت هماهنگ یا واحد شهری، فرسودگی زیرساخت‌ها، کم توانی کالبد در دوام و بقا، مشکلات خدمات رسانی به مردم و سخت‌تر بودن شرایط زندگی در بناها با کالبد تاریخی است که مردم را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری اظهار کرد: ورود مدیریت شهر به مسائلی چون نگهداری کالبدی در قالب مرمت، تعریف یا استفاده از شیوه‌های نوین خدمت رسانی، ورود به اقدامات فرهنگی و مشوق‌ها برای زندگی در بافت‌های تاریخی راهکاری برای رفع مشکل است.

وی توسعه گردشگری را یادآور شد و افزود: ظرفیت بالای این بافت برای جذب گردشگر و تأمین هزینه‌های خدمت رسانی از درگاه گردشگری به عنوان پاک‌ترین درآمد می‌تواند جبران دریافت عوارض نوسازی باشد. الگوهایی همچون انتقال حق توسعه یا TDR به عنوان راهکار مشوق در مناطق تاریخی از دهه ۱۹۷۰ در دنیا مرسوم بوده است.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی شهرداری بافت تاریخی یزد، نقوی در پایان همچنین از تجربه‌های مفید نحوه‌ی همکاری وتعامل با ساکنین بافت، دفاتر تسهیل‌گری با محوریت فعالان و دلسوزان ومعتمدین محلات و برگزاری جلسات هماهنگی با میراث فرهنگی یاد کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..