توسعه گلخانه‌های مدرن از اهداف سند تحولی یزد نوین است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: توسعه گلخانه های مدرن از اهداف مهم سند تحولی یزد نوین است که در این زمینه طرح های مختلفی برای اجرا در بخش کشاورزی برنامه ریزی شده و در دست اجرا است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، ابوالفضل وکیلی افزود: این استان با سه هزار و ۷۰۰ واحد گلخانه در سطح ۲ هزار و ۱۱۶ هکتار در زمینه سطح زیرکشت گلخانه ای در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

وی اظهار کرد: صنعت گلخانه استان باعث ایجاد اشتغال برای ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر و تولیدی معادل ۶۲۰ هزارتن محصول در سال شده است. و با توجه به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه اقتصاد مقاومتی و سند انتظار (اولویت‌های تحولی وزارت جهاد کشاورزی) با هدف افزایش تولید سبزی، صیفی و محصولات جالیزی در راستای تحقق پروژه‌های برنامه تحولی یزد نوین، طرح‌های متفاوتی در زیربخش گلخانه‌ها تعریف شده است.

وکیلی گفت: این طرح‌ها شامل اجرای الگوی کشت و انتقال کشت‌های پرآب‌خواه سبزی و صیفی از فضای باز به داخل گلخانه، اصلاح، بازسازی و نوسازی واحدهای گلخانه‌ای مستهلک و قدیمی، ایجاد تنوع محصولی و تولید محصولات جدید گلخانه‌ای از جمله میوه‌های گرمسیری در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

وی یاداور شد: تلاش برای توسعه تولید علوفه در گلخانه در راستای رفع معضل کمبود علوفه مورد نیاز استان، بهینه‌سازی و بهره‌وری مصرف انرژی در گلخانه‌ها، توسعه گلخانه‌های مدرن، تولید نشاء پیوندی در راستای کاهش مشکلات استان و کشور در زمینه تغییرات اقلیم و کاهش کیفیت آب و خاک از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

وکیلی افزود: از دیگر برنامه های در دستور کار در این زمینه ایجاد زیرساخت‌های تولید بذور هیبرید و رفع نیاز استان در زمینه بذر هیبرید سبزی و صیفی خارجی، توسعه سایبان‌ها به‌عنوان محیط‌های نیمه کنترل شده برای دستیابی به اهداف جلوگیری از سرمازدگی دیررس بهاره و زودرس پاییزه، جلوگیری از آفتاب سوختگی و کاهش کیفیت محصول و جلوگیری از خسارت تگرگ و بادهای تند موسمی است.

وی گفت: با توجه به استهلاک بیش از یک هزار هکتار از گلخانه‌های استان که قدمتی ۱۵ ساله دارد و تغییرات فراوانی که در صنعت گلخانه‌ای کشور حادث شده، به منظور کمک به افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و افزایش بهره‌وری مصرف انرژی، طرح جایگزینی گلخانه‌های مستهلک و قدیمی استان در راستای سند تحولی یزد نوین در دست اجرا است.

از۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی و کشت پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۸۵ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی در مجموع یک میلیون و صد هزار تن محصول حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار تولیدمحصول کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان است.

منبع:ایرنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..