رئیس میراث فرهنگی اردکان:

از ظرفیت‌های گردشگری اردکان غفلت شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان با اشاره به ظرفیتهای بسیار فراوان و نادیده‌ی گردشگری در این شهرستان، یکی از مهمترین مشکلات در این حوزه را ضعف زیرساختی دانست.

«مصطفی سپهری» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قطعاً اگر مسئولان کشور به درستی در حوزه گردشگری فعالیت می‌کردند، امروز شاهد چنین وضعیتی در اقتصاد کشورمان نبودیم.

وی با بیان این که اردکان از ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است، عنوان کرد: گردشگری اردکان با وجود پتانسیلهای در اختیار می‌تواند جایگزین صنعت در این شهرستان شود.

سپهری یکی از علل ضعف گردشگری اردکان را بی‌توجهی مسئولان شهرستان به این حوزه طی ادوار گذشته به دلیل جذابیت بیشتر صنعت با توجه به درآمدزایی بالا نسبت به حوزه گردشگری ذکر کرد و گفت: خوشبختانه امسال فرمانداری و شهرداری همکاری خوبی با حوزه گردشگری داشتند و به تبع شاهد انتخاب آنها به عنوان برتر در ستاد خدمات سفر استان بودیم.

وی همچنین یکی از مشکلات در حوزه گردشگری اردکان را ضعف زیرساختهای این حوزه ذکر کرد و گفت: متاسفانه در حوزه گردشگری اوضاع خوبی در شهرستان اردکان نداریم به طوری که از مجموع ۱۸ بومگردی شهرستان تعداد ۱۲ مورد آنها و نیز پنج هتل فعال هستند که در مجموع ۵۰۰ تخت اقامتی در شهرستان را رقم زده که در قیاس با مرکز استان بسیار اندک است.

رئیس میرات فرهنگی اردکان از اخذ مجوز نهایی ساخت دو هتل در شهرستان خبر داد و با بیان این که مجموعه پردیسان بعد از چندین سال رکود، از حدود شش ماه پیش به گندله‌سازی اردکان واگذار شد، ابراز امیدواری کرد که این طرح پس از سالها، یک تا ۱.۵ سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح «هر روستا، یک بومگردی» با مشارکت فرمانداری، میراث فرهنگی و یکی از صنایع شهرستان خبر داد و گفت: امیدواریم از طریق پرداخت تسهیلات به متقاضیان ایجاد بومگردی، گامی در جهت توسعه این بخش و گردشگری روستا در شهرستان رقم بخورد.

وی از تلاش برای احیای تنها کمپ کویرگردی شهرستان در منطقه زرین خبر داد و گفت: به منظور معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان، برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها را مدنظر داریم که در همین رابطه برخی از آنها مانند گردشگری تجربه‎محور و جشنواره گل و گیاه را برگزار کرده و تا آخر سال نیز آن را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان این که متاسفانه شهرستان اردکان در حوزه جذب گردشگر خارجی موفق نبوده است، گفت: این موضوع در کشور نیز وضعیت خوبی ندارد و در حال حاضر عمده سرمایه‌گذاری کشور در زمینه جذب گردشگران چین و روسیه است و در همین راستا برای اردکان نیز برنامه داریم.

وی با بیان این که اردکان و میبد می‌تواند در توسعه گردشگری لازم و ملزوم همدیگر باشند، تصریح کرد: در حالی میبد دارای تک بناهای تاریخی ارزشمندی است، اردکان از بافت تاریخی گسترده‌ای برخوردار است و با ادغام گردشگری این دو شهرستان، بسته گردشگری خوبی برای جذب گردشگران بهره گیریم.

وی مهمترین صنایع دستی شهرستان را کاربافی خواند و افزود: شهرستان اردکان علاوه بر ۱۷ کارگاه کاربافی، ۱۹۰ کارباف دارای مجوز و ۱۸۰۰ فعال بدون مجوز در این رشته و نیز ۸۰۰ نفر بافنده دارای کارت است.

وی از برنامه‌ریزی میراث فرهنگی برای تغییر کاربری تولیدات کاربافی برحسب نیازهای روز خبر داد و گفت: البته در حوزه بسته‌بندی این تولیدات نیز ورود کرده و اقدامات خوبی را دنبال می‌کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به اینکه برخی صنایع دستی شهرستان مانند خورجین‌بافی و زنجیربافی در حال فراموشی هستند با حمایتهای بیشتر در این رابطه، اقدامات موثرتری در آینده برای احیای این رشته‌ها انجام دهیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..