کمبود معلم در آموزش و پرورش استان یزد به چهار هزار نفر رسیده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: اکنون با احتساب نیروهای حق‌التدریس این اداره کل با کمبود چهار هزار نفری معلم روبرو است.

محمدکاظم رحیمی نژاد آمار نیروهای حق التدریس استان یزد را یکهزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: حدود ۴۸ هزار ساعت کلاس درس توسط این نیروها اداره می شود.

وی با بیان اینکه در تمام دوره های تحصیلی همیشه کمبود بخشی از معلمان از طریق نیروهای حق التدریس جبران می شود، اظهار کرد: برخی از این نیروها ، معلمان شاغلی هستند که علاوه بر ساعت موظف، چند ساعت اضافه کار انجام می دهند و همچنین برای جبران کمبود معلم از معلمان بازنشسته نیز استفاده می شود.

رحیمی نژاد با بیان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه مقطع ابتدایی و استثنایی گفت: سه هزار و ۱۰۴ نفر از استان در این آزمون شرکت کردند که ۲۹۵ نفر از آنها جذب می شوند.

وی همچنین از برگزاری آزمون برای جذب معلم در مقطع متوسطه اول و دوم در سالجاری خبرداد و گفت: در این آزمون ۵۳۰ نفر سهمیه در نظر گرفته شده که امید است شرکت کنندگان در این آزمون شرایط حد نصاب آزمون را کسب کنند تا سهیمه استان از دست نرود.

رحیمی نژاد در خصوص وضعیت کمبود مربی پرورشی در مدارس استان نیز اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سطح کشور حدود ۱۱ هزار نفر در این زمینه استخدام می شوند و کمبود نیرو در این بخش نیز از طریق آزمون جبران می شود.

کمبود ۴۵۰ نیروی خدماتی در مدارس

وی همچنین از کمبود ۴۵۰ نیروی خدماتی در مدارس استان خبرداد و گفت: ۲۴۰ نفر از این کسری نیرو از طریق قرارداد با شرکت تامین کننده جبران می شود و مابقی از طریق آزمون استخدامی جذب می شود.

وی با بیان اینکه برای مدارس بالای ۱۵۰ نفر یک نیروی خدمتگذار و برای واحدهای آموزشی دارای ۳۰۰ دانش آموز به بالا ۲ خدمتگزار تعلق می گیرد افزود: اکنون ۴۲۰ نیروهای خدماتی در مدارس استان فعالیت می کنند.

رحیمی نژاد اضافه کرد: از یکهزار و ۶۰۰ واحد آموزشی در استان به کمتر از یکهزار واحد نیروی خدماتی تعلق می گیرد و پرداخت حقوق نیروهای شرکتی در سالجاری بروز شده و نگرانی که این افراد در سال گذشته با آن مواجه بودند، رفع شده است .

در استان یزد ۲۷۰ هزار دانش آموز در یکهزار و ۶۰۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند و ۱۶ هزار فرهنگی تعلیم و تربیت این تعداد دانش آموز را برعهده دارند.

منبع:ایرنایزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..