آغاز به کار کارگاه کشوری تولید پوستر «جمعیت» در یزد

کارگاه سه روزه تولید پوستر و اکران شهری با موضوع جمعیت با عنوان «قدم نورسیده» به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام «مجتبی صداقت» رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در مراسم آغازین این کارگاه کشوری که با حضور ۴۰ نفر از طراحان سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: اوائل دهه ۷۰ براساس سیاستهای جمعیتی کشور شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در جامعه مطرح و آنچنان در این رابطه فرهنگ‎سازی شد که ایران در بازه زمانی ۳۰ ساله سریعترین و بالاترین کاهش نرخ جمعیت را در دنیا به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به هشدار جمعیت‌شناسان در مورد کاهش نرخ جمعیت در اوائل دهه ۹۰ در کشورمان، گفت: متاسفانه در حال حاضر نرخ باوروری کشور از نرخ جایگزینی یعنی ۲.۱ نیز کمتر و به ۱.۴ رسیده است و ادامه این روند کشور را دچار چاله جمعیتی خواهد کرد.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی استان صنعتی یزد به دلیل کمبود نیروی کار جوان در اندیشه تامین نیرو از کشورهای دیگر هستند و بدتر این که برخلاف بسیاری از کشورها به جای مهاجرت نخبگانی، شاهد مهاجرت کارگری به استان و کشورمان هستیم.

صداقت با اشاره به نرخ بالای اتباع خارجی در استان یزد، گفت: به تدریج نابودی فرهنگ اصیل شهروندان و به عنوان جایگزین آن شاهد آسیبهای ناشی از تلاقی فرهنگ‌ها هستیم.

وی با اشاره به تدوین قانون جوانی جمعیت و مهلت چندساله برای فرار از چاله جمعیتی در کشور، گفت: مقام معظم رهبری مهمترین و اصلی‌ترین اقدام که منجر به کاهش نرخ باروری در کشور شد را فرهنگ‌سازی و در مقابل عامل مهمی که می‌تواند به رشد جمعیت منجر شود را نیز فرهنگ سازی خواندند لذا علی‌رغم این که مسائل دیگری مانند مشکلات اقتصادی نیز در این زمینه موثر است ولی مسائل فرهنگی و سبک زندگی قطعاً تاثیرگذارترین عامل برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در پایان ابراز امیدواری کرد که کارهای خیر بعضاً کوچک ما بتواند تاثیرات بزرگی به ویژه در حوزه جمعیت کشورمان بر جای بگذارد.

گفتنی است، در این کارگاه آموزشی چهار نفر از اساتید برجسته کشوری حضور دارند و پوسترهای حاصل از این کارگاه در پایان اردیبهشت ماه و به مناسبت هفته جمعیت در شهرهای مختلف از جمله در یزد اکران شهری خواهد شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..