اهتمام دانشگاه یزد به قابلیتهای استانی در جذب دانشجویان خارجی

رییس اداره دانشجویان بین المللی دانشگاه یزد از اشتغال به تحصیل حدود ۵۰۰ دانشجوی خارجی از هشت ملیت مختلف در این دانشگاه خبر داد و عمده علت کاهش پذیرش این دانشجویان در سال تحصیلی جاری را تخصیص نیافتن مجوزهای جدید بورسیه دانشگاه و تغییر در نحوه پرداخت شهریه از ریالی به ارزی ذکر کرد.

«حمیدرضا بنایی» از اشتغال به تحصیل دانشجویانی از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، مالزی، اتیوپی، بروندی و نیجریه در این دانشگاه، تصریح کرد: طبق آخرین آمار و بررسی‌های مربوط به سال گذشته، هم اکنون ۴۴۷ دانشجوی بین المللی در دانشگاه یزد در حال تحصیل هستند.

وی افزود: ۸۲ نفر از دانشجویان بین الملل دانشگاه یزد در مقطع کارشناسی، ۲۸۷ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۷۸ نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

بنایی این دانشجویان را براساس نوع پذیرش، شامل ۲۰۴ نفر بورسیه سازمان امور دانشجویان، ۲۰۴ نفر بورسیه دانشگاه، ۲۶ نفر از طریق آزمون سراسری و ۲۰۶ نفر به شکل غیر بورسیه‌ای، تفکیک کرد.

رئیس اداره دانشجویان بین‌المللی دانشگاه یزد با بیان این که دانشگاه یزد از سال ۱۳۹۵ تاکنون اقدام به پذیرش مستقیم و بدون آزمون دانشجویان بین‌المللی می‌کند، اظهار کرد: دلیل کاهش پذیرش در سال ۱۴۰۱، عدم تخصیص مجوزهای جدید بورسیه دانشگاه و تغییر در نحوه پرداخت شهریه از ریالی به ارزی بوده است.

وی با اشاره به این که جذب دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌ها نیازمند زیرساخت‌هایی اساسی است، گفت: دانشگاه یزد برای گسترش این مهم، تمهیداتی همچون راه‌اندازی دفتر سرپرستی دانشجویان بین‌المللی، راه‌اندازی اداره کنسولی، راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی، بهره‌گیری از سامانه پذیرش دانشجویان بین‌المللی، اعطای سالیانه بورسیه تحصیلی به متقاضیان برتر با استناد به مجوز هیئت امناء و تخفیف شهریه ۲۰ درصدی به برخی از ملیت‌ها و تخفیف ۵۰ درصدی شهریه در برخی از رشته‌های تحصیلی را منظور کرده است.

بنایی با بیان این که از جمله اهداف دانشگاه یزد در گسترش جذب دانشجویان بین‌المللی توجه به راهکارهای جدیدی از جمله در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خاص استان است، افزود: در این راستا تلاش داریم که دانشگاه یزد را به عنوان دانشگاهی شاخص در امر آموزش رشته‌هایی از قبیل مهندسی معدن، معماری، نساجی و برخی رشته‌های دیگر که با ویژگی‌های یزد سازگاری دارند، معرفی کنیم.

وی افزود: اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی برای راه‌اندازی رشته‌های آموزش الکترونیک در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دیگر برنامه‌های دانشگاه است.

این مسئول در خصوص اهمیت پذیرش دانشجوی بین‌المللی نیز گفت: اهداف عمده‌ی جذب و پذیرش دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های کشور مواردی همچون ارتقای هویت بین‌المللی دانشگاه، گسترش زبان و ادبیات فارسی، معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، تبادل اطلاعات علمی، فرهنگی، افکار دانش، هنر، توسعه ارتباطات پایدار و ثمربخش بین‌المللی است.

بنایی در پایان نیز از عمده مشکلات دانشجویان بین‌المللی را موضوعاتی نظیر تهیه سیم کارت برای افتتاح حساب بانکی، رجیستری گوشی موبایل دانشجویان، لزوم فرهنگ‌سازی برای حضور دانشجوی بین‌المللی در استان و مشکل ثبت‌نام فرزندان این دانشجویان در مدارس استان ذکر کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..