پیشگیری قبل از سرشاخ شدن با بیماری خطرناک تب کریمه کنگو

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با تاکید بر ابتلای قطعی یک بیمار در استان به بیماری تب کریمه کنگو، بهترین راه مقابله با این بیماری را پیشگیری و در صورت ابتلا نیز درمان سریع و جلوگیری از فوت بیمار عنوان کرد.

«مسعود شریفی» در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صحت خبر شناسایی یک مورد تب کریمه کنگو در استان، گفت: سال گذشته ۴۰ مورد مشکوک به این بیماری در استان گزارش شد که بیماری شش مورد از آنها مثبت اعلام و متاسفانه یک نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری فوت شد ولی امسال تاکنون شش مورد مشکوک شناسایی شده که ابتلای یک مورد از آنها قطعی اعلام و خوشبختانه به طور کامل، درمان شد.

وی با بیان این که خاستگاه اصلی این بیماری شبه جزیره کنگو است و به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود، افزود: «تب کریمه کنگو» که با نام ««تب خونریزی دهنده» نیز خوانده می‌شود، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که عمدتاً از طریق گزش کنه، از حیوان ناقل به انسان منتقل و منجر به بیماری می‌شود.

شریفی اظهار کرد: خطر ابتلا به این بیماری در افرادی همچون کشاورزان، دامداران و قصاب‌ها که به طور مستقیم با دام و فرآورده‌های دامی در ارتباط هستند، بیش از سایر افراد است ولی در عین حال و با توجه به این که در جامعه غالباً این بیماری از طریق گوشت و فرآورده‌های آلوده تازه دام انتقال پیدا می‌کند، ضمن توصیه به خرید فراورده‌های دامی از مراکز عرضه قانونی و شناخته شده، استفاده از فراورده دامی پس از ۲۴ ساعت نگهداری در دمای یخچال نظر به عدم اطمینان از ذبح قانونی دام و به منظور از بین رفتن ویروس این بیماری، مورد تاکید است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو علامت اختصاصی ندارد، گفت: بیمار در اوایل ابتلا به این بیماری، علائمی همچون تب و بدن درد را احساس می‌کند و پس از گذشت چند روز، علائم خون‌ریزی دهنده همچون لکه‌های خون ریزی دهنده در زیر پوست و روی مفاصل مشاهده می‌شود و در فاز حاد این بیماری، امکان ابتلای بیمار به ادرار خونی نیز وجود دارد.

شریفی در پایان با اشاره به این که درمان بیماری تب کریمه کنگو با مراجعه سریع به پزشک امکان‌پذیر است، عنوان کرد: بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری و در صورت ابتلا، درمان سریع آن و جلوگیری از فوت بیمار است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..