معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد:

یزدیها کم ‎تحرک‌ترین مردم ایران هستند/شیوع بیماری‎های غیرواگیر در یزد بالاست

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به آمار بالای بیماری‌های غیرواگیر شایع در استان در مقایسه با کشور، گفت: اصلاح سبک زندگی و اجرای سندهای تدوین شده در زمینه بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط برای کنترل وضعیت فعلی الزامی است.

دکتر «محسن میرزایی» ضمن گرامیداشت هفته سلامت، در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: استان یزد در مجموع از ۳۵۹ واحد بهداشتی و درمانی برخوردار است که ۹۰ مرکز در قالب مراکز جامع سلامت در شهرها و روستاها فعالیت دارند.

وی شایع ترین عامل مرگ و میر در استان یزد به میزان ۳۴ درصد را بیماری‌های قلبی و عروقی خواند و افزود: عوامل بعدی مرگ و میر در استان مربوط به گروه سرطانها، بیماریهای تنفسی، بیماری‌های غدد دورن ریز و سپس حوادث غیر مترقبه و تصادفات، هستند.

میرزایی ادامه داد: استان یزد در بین بیماریهای غیرواگیر رتبه دهم تا دوازدهم در رده‌های سنتی مختلف را دارد ولی در مهمترین بیمارهای عامل مرگ و میر در استان رتبه‌های به مراتب بدتری را در کشور داریم.

وی در این رابطه عنوان کرد: بیماریهای غیرواگیر عمدتاً بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، سرطانها و بیماریهای تنفسی هستند که با افزایش تحرک بدنی، تغذیه سالم، پرهیز از دخانیات و مصرف الکل قابل پیشگیری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که استان در شاخص سالهای از دست رفته عمر نیز طی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ میلادی به دلیل شیوع برخی بیماریهای غیرواگیر به ویژه بیماریهای مزمنی مانند دیابت، نیز وضعیت مناسبی ندارد، تصریح کرد: برخی عوامل خطر مانند فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی خون غیرطبیعی، استعمال دخانیات، کم تحرکی، اضافه وزن، رژیم غذایی ناسالم و مصرف الکل، قابل تغییر هستند.

وی با بیان این که ۳۹ درصد مردم استان دچار فشار خون بالا هستند، افزود: ۷۰ درصد این افراد درمان موثر می‌شوند ولی ۳۰ درصد نیز بنا به دلایل مختلف تحت درمان موثر نیستند.

میرزایی وضعیت قند خون استان را طی سالهای گذشته تاکنون نامطلوب خواند و گفت: ۱۸ تا ۲۴ درصد جمعیت استان براساس آمارها دچار بیماری دیابت هستند.

وی گفت: هرچند خوشبختانه ۸۰ درصد بیماران در استان از این بیماری خود آکاهی دارند ولی ۷۳ درصد از پوشش درمانی در این حوزه برخوردار هستند. البته تنها حدود ۲۵ درصد بیمارانی که درمان موثر برای کنترل بیماری خود دریافت می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان با بیان این که آگاهی از بیماری به دلیل فراهم بودن امکانات درمانی در استان یزد وضعیت خوبی دارد، گفت: یزد به لحاظ شیوع مصرف دخانیات رتبه نوزدهم کشور را دارد و در صورت مدیریت نکردن همانند دیگر استانها دچار مشکل خواهند شد.

وی استان یزد را به لحاظ کم تحرکی در صدر مردم کشور خواند و گفت: ۶۳ درصد مردم یزد حداقل فعالیت فیزیکی را ندارند و این در حالیست که ۶۴ درصد مردم استان دچار اضافه وزن هستند.

میرزایی یزدیها را در مصرف فست فودها جزو استانهای برتر کشور و در مقابل به لحاظ مصرف پایین سبزیجات در بین استانهای آخر کشور ذکر کرد و گفت: متاسفانه مصرف الکل در استان یزد نیز روند رو به رشدی دارد که باید این روند را مهار کنیم.

وی با اشاره به تدوین ۱۰ سند استانی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط طی سالهای گذشته، بر اجرای مفاد این اسناد تاکید کرد.

وی در مورد سرطانها با بیان این که بیش از یک سوم آنها قابل پیشگیری و یک سوم درصورت تشخیص زودهنگام بالقوه درمان‌پذیر هستند، گفت: عوامل خطر ژنیتکی، عوامل خطر فردی که برخی عوامل آنها با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است و عوامل خطر محیطی مانند آلودگی هوا و عوامل زیان‌آور محیط‌های کاری، مهمترین عوامل بروز سرطان هستند.

میرزایی در ادامه نیز به سیمای باروری استان اشاره و عنوان کرد: نمودار رشد جمعیت استان نشان می‌دهد که پس از سالهای شاخص ۲.۴ در سال ۱۳۹۵ به ۱.۳ در سال ۱۴۰۰ رسیده که این شاخص علاوه بر تولدها متاثر از مرگ و میرها نیز هست.

وی افزود: استان یزد در شاخص باروری کل وضعیت قابل قبولی ندارد به طوری که در سال ۱۴۰۰ این رقم در مرز ۲.۱ قرار گرفته که جمعیت را به نوعی ثابت نگه می‌دارد لذا باید ارتقا یابد.

وی عنوان کرد: ۸۰ درصد از خانوارهای قدیمی یزد حداکثر سه فرزند داشته‌اند ولی به دنبال تغییرات فرهنگی، اکنون و در نسل جدید به طور متوسط هر خانواده یزدی حداکثر دو فرزند دارد.

تین مسئول خاطرنشان کرد: نقشه سالمندی دنیا نشان می‌دهد که ایران با روند سالمندی مواجه است به طوری که طی ۵۰ سال آینده جامعه سالمندان تا ۳۰ درصد جمعیت را در برخواهد گرفت و کشور با کمبود نیروی کارآمد مواجه خواهد شد.

میرزایی با بیان این که با ادامه این روند پنجره جمعیتی کشور در حال بسته شدن است، بازه زمانی کنونی را تنها فرصت کشور برای رهایی از این معضل جمعیتی دانست.

دکتر «فرشید رضایی» مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز در ارتباط مجازی با این نشست پیرامون اجتماع محور بودن سلامت و بهداشت امروز جامعه و نقش رسانه‌ها در جهت ارتقای سلامت جامعه و سواد سلامت در بین مردم، سخنانی ایراد کرد.

وی سلامت را تنها جسمی و روانی ندانست، بلکه سلامت اجتماعی را نیز مهم خواند و بر ترویج فرهنگ سلامت در جامعه تاکید کرد.

رضایی به نقش همکاری دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش در تقویت سواد سلامت جامعه اشاره و تصریح کرد: تلاش بهداشت بدون مشارکت مردم معنی نمی‌دهد و دنیا امسال نه تنها سلامت انسانها، بلکه سلامت محیط زیست و پایداری را مورد اهتمام دارد.

این مسئول با بیان این که در نبود سواد سلامت، شایعات جان می‌گیرند، از اهالی رسانه خواست تا در ارتباطات سلامت خود را بازوی دانشگاه علوم پزشکی بدانند و در جهت ارتقای سلامت جامعه تلاشی مضاعف داشته باشند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..