در نشست با خبرنگاران مطرح شد؛

حدود ۴۰ درصد مدارس تفت فرسوده است/تفت کم‌بهره از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز

مدیر آموزش و پرورش شهرستان تفت با اشاره به فرسودگی ۳۰ تا ۴۰ درصدی مدارس این شهرستان و نیاز هفت میلیارد تومانی جهت بهسازی این مدارس، گفت: شهرستان تفت متاسفانه از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز و مسئولیتهای اجتماعی صنایع و معادن کم‌بهره بوده است.

«میثم فلاح» در نشست با خبرنگاران ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم، به عملکرد یکساله این مدیریت اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته بعد از سپری شدن دو سال فعالیت مجازی مدارس، شاهد حضور ۵۸۰ نفر از فرهنگیان شهرستان در کلاس‌های درس برای آموزش حضوری شش هزار و ۱۸۰ دانش‌آموز تفتی که چهار هزار و ۴۷۳ نفر در مدارس شهری و یک‌هزار و ۷۰۷ نفر در مدارس روستایی مشغول به تحصیل هستند، بودیم.

وی با اشاره به فعالیت ۷۵ مدرسه شهری و روستایی در این شهرستان، یکی از مشکلات عمده در این شهرستان را با توجه به اقلیم روستایی، مهاجرت بسیاری از دانش‌آموزان به مرکز استان با توجه به نزدیکی به یزد ذکر کرد.

فلاح گفت: هر چند سرانه آموزشی شهرستان به نظر مطلوب می‎رسد ولی علی‌رغم گستردگی بالای مدارس ، ۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس شهرستان نیز فرسوده و به شدت نیازمند مرمت و بهسازی هستند.

وی تصریح کرد: هفت میلیارد تومان در زمینه بهسازی ضروری در مدارس شهرستان نیاز است که حدود دو میلیارد تومان از آن از منابع داخلی استان و معادن وعده شده است.

وی ادامه داد: نظر به انتقال شهرستان در منطقه سه کنکور سراسری، در آینده شاهد مهاجرت معکوس دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز خواهیم بود لذا قطعاً با کمبود کلاس درس در این بخش مواجه خواهیم شد.

 

این مسئول متذکر شد: متاسفانه شهرستان تفت به دلیل نوع بافت جمعیتی و نامهربانی‌های اقلیمی، بهره کافی را از خیرین مدرسه‌ساز نبرده است که در این رابطه امیدواریم خیرین مدرسه‌ساز و تفتی‌تباران سراسر کشور، مدارس فرسوده و بعضاً سنگی موجود در شهرستان را دریابند.

وی با بیان این که شهرستان تفت دارای ۵۲ معدن فعال است ولی آموزش و پرورش از مسئولیت اجتماعی این معادن تقریباً بی‌بهره مانده است، گفت: انتظار داریم صنایع و معادن شهرستان در این رابطه حمایت لازم را داشته باشند.

فلاح در ادامه نیز از اختصاص یک میلیارد تومان جهت تجهیزات مدارس و پیگیری ۱.۵ میلیارد تومان تجهیز هنرستانهای شهرستان خبر داد.

وی با بیان این که شهرستان تفت با داشتن ۱۱۵ مدرسه متروکه یکی از شهرستانهای دارای بیشترین مدرسه متروکه در سطح استان است، تاکید کرد: برنامه‌ای در زمینه مولدسازی از طریق این مدارس را نداریم ولی تلاش داریم آنها را به عنوان اردوگاه‌های تربیتی فرهنگی کوچک، احیا کنیم.

 

این مسئول در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت آموزشی مدیریت شهرستان گفت: در ابتدای سال تحصیلی با انجام موفق هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، بیش از ۵۲ درصد از دانش‌آموزان شهرستان در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در هنرستانها مشغول به تحصیل شدند که جایگاه شهرستان را در رده برترین‌های استان قرار داده است.

وی یاداور شد: در حوزه مهارت‌آموزی نیز موضوع درآمدزایی دانش‌آموزان در هنرستانها را دنبال کردیم و حتی قطعات مورد نیاز برخی واحدهای تولیدی را در داخل هنرستانها در حال تولید و عرضه داریم.

وی به درخشش و افتخارآفرینی دانش اموزان هنرستانهای شهرستان تفت حتی در عرصه های بین المللی درخشیده و در برخی رشته‌ها افتخارآفرینی کرده‌اند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان، تقویت مدارس نمونه دولتی تفت را علی‌رغم مهاجرت دانش‌آموزان و نیز راه‌اندازی مجدد رشته‌ علوم انسانی در این مدارس پس از سالها را از دیگر اقدامات برشمرد.

وی با بیان این که متاسفانه عدالت آموزشی در رابطه با منطقه‌بندی کشور در کنکور سراسری رعایت نشده است، گفت: امروز دانش‌آموزان کم برخوردار و بعضاً روستایی شهرستان تفت باید با دانش‌آموزان برخوردار مرکز استان در کنکور رقابت کنند لذا تلاش داریم تا شهرستان تفت را از منطقه دو به منطقه سه کنکور سراسری انتقال دهیم.

وی مهاجرت معکوس فرهنگیان را از اولویت‌های آموزش و پرورش شهرستان خواند و با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان، عنوان کرد: این موضوع در شهرستان تفت با صحه صدر دنبال شد، هر چند به نتیجه کار انتقاد داریم و امیدواریم اتفاقات خوبی در آینده در این رابطه رقم بخورد.

 

فلاح در ادامه یکی از دستاوردهای حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان را حضور تعداد دو هزار نفر از دانش‌آموزان شهرستان در مسابقات فرهنگی هنری و رقابت آنها در ۸۰ رشته ذکر کرد و افزود: برگزاری جشن تکلیف سراسری دانش‌آموزان شهرستان، برگزاری ۱۰ جلسه توانمندسازی برای معلمان پروشی و کلاس‌های تواتنمدسازی برای دانش اموزان دارای رتبه‌های خاص هنری و فرهنگی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه طی یکسال گذشته بوده است.

وی از افتتاح مرکز تخصصی مشاوره آموزش و پرورش شهرستان در مدرسه امام(ره) خبر داد و حضور شهید گمنام در بیش از ۸۰ درصد مدارس شهرستان، حضور در اروهای راهیان نور با همکاری سپاه و بسیج دانش آموزی، میزبانی ۲۰ مدرسه شهرستان از طلاب حوزه علمیه در راستای رفع شبهات و سوالات دینی دانش‌آموزان را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.

به گفته وی، با توجه به آمارهای نامناسبی که به ویژه در بخش دانش‌آموزان دختر شهرستان داشتیم، طرح پایش سنجش سلامت روان دانش آموزان را در شهرستان انجام دادیم که منجر به بهبود شاخص‌ها در این حوزه شده است.

فلاح در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت بدنی شاهد برگزاری المپیاد ورزشی در تمام مدارس مقطع ابتدایی اعم از شهری و روستایی در سال تحصیلی جاری بودیم و تلاش داریم زیرساختهای ورزشی مدارس را تقویت کنیم.

وی به همکاری آموزش و پرورش شهرستان با هیاتهای ورزشی در راستای تقویت ورزش دانش آموزی اشاره و عنوان کرد: اجرای طرح آموزش شنا ویژه دانش آموزان در شهرستان با جدیت دنبال می‌شود و حتی تفت در سال گذشته میزبان مسابقات فوتسال دانش‌آموزان استان نیز بود.

فلاح در بخش پایانی سخنانش نیز از رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی آموزش و پرورش با مردم و اولیای دانش‌آموزان یاد کرد و گفت: امیدواریم رسانه‎های استان ضمن تعامل بیشتر با آموزش و پرورش، از خبرنگاران پانا در شهرستان نیز حمایت کنند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..