رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد؛

بحران جمعیت کم از بحران کرونا ندارد

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: همانطور که دولت و نظام در موضوع کرونا هفتگی جلسه تشکیل داده و تمام نظام در این موضوع بسیج شده و موظف به اقدام بودند در موضوع جمعیت نیز همین اتفاق باید رخ دهد.

حجت الاسلام «مجتبی صداقت» با بیان اینکه گره ذهنی و فکری و در مرحله بعد سبک زندگی مهمترین گره در موضوع جمعیت است،‌گفت: نوع نگاه به زندگی و موضوع فرزندآوری در طول سالیان متمادی تغییر کرده است لذا گره زدن مسائل اقتصادی و بهتر شدن وضع زندگی با فرزند کمتر در دهه هفتاد و هشتاد باعث شد که نگاه مردم نسبت به فرزند و خانواده عوض شود.

وی در افزود: اکنون هم وقتی موضوع جمعیت مطرح می شود خیلی از افراد به سرعت ذهنشان متبادر به مسئله اقتصادی و راحت زندگی کردن می شود لیکن در حقیقت و در دهه‌های قبل از هفتاد مردم برای بهترشدن وضعیت اقتصادی خانواده، تربیت فرزندان یا دیگر اقدامات نسبت به فرزندآوری اقدام کرده و خانواده های پرجمعیت وضع اقتصادی و راحتی و شادمانی بیشتری داشته اند لیکن عوض شدن نگاه مردم به زندگی و فرهنگ سازی که در اواخر دهه شصت و اوایل هفتاد شد، مهمترین دلیل برای ایجاد چنین چالشی در کشور شد.

حجت الاسلام صداقت با بیان این که مهمترین برنامه برای بازکردن گره جمعیت، بنا بر فرموده مقام معظم رهبری، فرهنگ سازی است،‌ گفت: ما در هیئت اندیشه ورز به چهار راهبرد اصلی برای این موضوع رسیدیم که شناسایی و شبکه سازی کنشگران، توانمندسازی ایشان، فرهنگ سازی و مطالبه گری این راهبردهاست.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با اشاره به این که نهادهای فرهنگی و خدماتی مانند علوم پزشکی در این راهبرد بسیار موثر و دارای نقش اساسی هستند، گفت: ما هم در سازمان فرهنگی شهرداری بودجه خوبی را برای فرهنگسازی در موضوع جمعیت در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته و برنامه های متعددی را در سال جدید تدارک دیده ایم.

وی برنامه هایی از قبیل اکران تبلیغات شهری، جشنواره فرهنگی هنری، تولید محصولات چندرسانه ای و…. را جزو برنامه های مربوط به راهبرد فرهنگ سازی و مرتبط با سازمان فرهنگی اعلام کرد و گفت: رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت جزو برنامه های ملی در حوزه فرهنگ سازی در موضوع جمعیت است.

این مسئول با اشاره به این که اساسا تقدیر و تشویق جزو اصول فرهنگسازی است که بسیار موثر و انگیزه بخش بوده و نقش بسزایی در فرهنگسازی با موضوع جمعیت دارد،‌ گفت: پیشنهاد بنده در موضوع جمعیت در سطح کلان کشور است که همانگونه که دولت و نظام در موضوع کرونا هفتگی جلسه تشکیل داده و تمام نظام در این موضوع بسیج شده و موظف به اقدام بودند در موضوع جمعیت که به قول مقام معظم رهبری دهشتناک است باید همین اتفاق بیافتد لذا ضروری است ستاد ملی جمعیت باید با قدرت بیشتر و هماهنگی بهتر وارد مسئله شده و همه دستگاه ها جوابگوی ستاد بوده و با تمام قوا در این موضوع وارد شوند.

وی تاکید کرد: در استان، استاندار اهتمام داشته و مرتب قرارگاه جمعیت شکل می گیرد لیکن در سطح ملی نیاز به عزم جدی و هماهنگی و بودجه کلان دارد که نیاز به اهتمام جدی تری است.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، صداقت در پایان خاطرنشان کرد: مسئله بعدی توان مضاعف و تمام قد دستگاه ها در حوزه فرهنگسازی است که متاسفانه نه اعتباری برای آن وجود دارد نه عزم جدی و البته باید در آخر بگویم که مسئله جدی اجرای قانون جمعیت است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..