رونمایی از مستند «هزار و یک شب بلدیه یزد»

مستند «هزار و یک شب بلدیه یزد» با هدف معرفی تاریخ و تمدن یزد و توسعه شهر میراث جهانی یزد از زمان تأسیس تاکنون، به سفارش شهرداری یزد و تهیه کنندگی مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد تولید و با حضور مسئولان در پردیس سینمایی تک اکران شد.

«عزیزالله سیفی» رئیس شورای اسلامی شهر یزد در این مراسم  با اشاره به اینکه مستند هزار و یک شب بلدیه، یک اثر فاخر، ارزشمند و جالب است، گفت: این مستند شروعی ارزشمند برای مستندسازی تاریخ شهرداری یزد است و چنین کارهایی است که در تاریخ می‌ماند و ما می‌توانیم به ارزش‌هایی که گذشتگانمان آفریده‌اند به وسیله چنین آثاری افتخار کنیم.

وی با بیان اینکه به طور معمول ما شهر را به عنوان یک موجود زنده می‌شناسیم، گفت: زمانی که از شهر به عنوان موجود زنده یاد می‌کنیم، همیشه باید رشد و تعالی در آن دیده شود و از گذشته های دور تا به امروز همیشه روند رو به رشد آن حفظ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد مستند «هزار و یک شب بلدیه» را کاری هنرمندانه، زیبا و جالب توصیف کرد و افزود: البته همچنان زمینه ادامه پیدا کردن این مسیر وجود دارد و می‌توان این اثر را در بخش های بعدی تکمیل کرد اما برای شروع کار بسیار خوب و لازم بود.

نمایش مستند هزار و یک شب بلدیه در شهرهای خواهرخوانده یزد

«حامد سلطانی» مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد هم در این مراسم با اشاره به تاریخ تأسیس شهرداری یزد در سال ۱۳۱۰ و اقداماتی که از ابتدا تاکنون توسط این نهاد در این شهر تاریخی انجام شده است، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در ارتباط با هر مجموعه، فرهنگ یا تاریخ باید به آن توجه داشت، لزوم مستندسازی رخدادهای مربوط به آن است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ سال از تأسیس شهرداری‌ها در کشور و نزدیک به ۱۰۰ سال از تأسیس این نهاد در شهر یزد می‌گذرد، لازم بود تاریخ مربوط به شهرداری مستندسازی شود.
مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم جهت تولید مستند نیمه‌بلندی به سفارش شهرداری و تهیه‌کنندگی مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری انجام شده است و تولید این مستند از فروردین‌ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

سلطانی با بیان اینکه این فیلم به پنج زبان انگلیسی، فرانسوی، عربی، اسپانیایی و چینی ترجمه و زیرنویس می‌شود، تصریح کرد: مستند نیمه‌بلند «هزار و یک شب بلدیه» پس از حضور در جشنواره‌ها برای اکران به شهرهای خواهرخوانده ارسال خواهد شد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد نیز در پایان گفت: این اثر ابتدا به سرگذشت شهرداری‌ها در کشور و پس از آن بررسی شهرداری یزد و توسعه شهر میراث جهانی یزد از زمان تأسیس تاکنون، پرداخته است.

بررسی دقیق تاریخ شهرداری یزد در تولی مستند هزار و یک شب بلدیه

«احمد صراف یزد» کارگردان این مستند نیمه بلند با اشاره به اینکه روند ساخت این مستند یک سال طول کشید، گفت: برای تولید آن یک سال پژوهش و بررسی دقیق تاریخ شهرداری یزد انجام شده است.

وی با بیان اینکه «هزار و یک شب بلدیه» که به سفارش شهرداری یزد و تهیه کنندگی مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد تولید شد با اشاره به اینکه فیلم مستند در فرایند زمان شکل می‌گیرد، اظهار کرد: این مستند یک سال کار مداوم و با فعالیت تیمی حرفه‌ای و بررسی و پژوهش دقیق از تاریخ شهرداری یزد تولید شده است.

صراف یزد با اشاره به اینکه در طول این یک سال من تنها شش ماه در خانه بودم و زمانم به پژوهش و مراحل اجرایی مستند اختصاص پیدا کرد، خاطرنشان کرد: صبر در تولید یک اثر مستند نقش بسیار مهمی دارد و لازم است که از مهندس محی‌الدینی شهردار شهر میراث جهانی یزد که پدرانه در جلسات متعدد کمک شایانی به تولید این اثر مستند کردند تقدیر و تشکر کنیم.

«هزار و یک شب بلدیه» مستندی قابل قبول برای معرفی یزد

«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما امروز میراث دار آثار ارزشمند فراوان تاریخی و میراثی هستیم، گفت: مستند «هزار و یک شب بلدیه» مستندی قابل قبول در معرفی یزد است چرا که گذشتگان ما آثار ارزشمندی را برای ما به جا گذاشته‌اند و ما امروز میراث‌دار آن هستیم و بخشی از این آثار را امروز در فیلم مستند هزار و یک شب بلدیه شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمانی که اجداد اولیه ما در این سرزمین سکنی گزیدند و مبارزاتشان با کویر و سختی‌هایی که در این منطقه بود شروع شد، آب به عنوان مایه حیات را با ابزار محدودی که داشتند اما در سایه ابتکار و خلاقیت انتقال دادند و یک معماری را بر اساس اصول طبیعت و علم برپا کردند.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما به معماری یکصد سال اخیرمان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که سازه‌های برپا شده ما در این زمان پایدار نیستند و غالبا یا بازسازی شدند و یا از بین رفتند اما سازه‌هایی که بیش از ۸۰۰ سال و یک هزار سال قبل ساخته‌ شده‌اند همچنان مثل کوه ایستاده‌اند و این نتیجه تفکر و تعقل پیشینیان ماست که برای ما به میراث گذاشته‌اند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..