سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد

لاستیک خودرو مورد نیاز شهروندان استان یزد با قیمت مصوب عرضه می‌شود

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: مصرف‌کنندگان واقعی لاستیک نگران نباشند زیرا که می‌توانند لاستیک مورد نظر خود را با قیمت مصوب طی دوره های عرضه متوالی، از طریق سامانه ستکا خریداری کنند.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، محمدرضا پاکدل در خصوص مطالب مطرح شده در مورد کمبود لاستیک در استان و عرضه نشدن از طریق سامانه ستکا اظهار داشت: عرضه لاستیک در سامانه ستکا به آدرس https://www.setka724.ir/ به صورت هفتگی و بر اساس ضریب جمعیتی هر شهرستان صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: از اواخر اسفند ماه ۱۴۰۱ که چالش‌هایی که در ساختار عرضه و تقاضا در بازار لاستیک کشور ایجاد و تقاضاهای کاذب باعث نواساتی در قیمت لاستیک در استان و کشور شد، عرضه لاستیک در استان یزد در سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ که سایزهای بسیار پرمصرفی هستند برای خودروهای پراید، پژو، سمند و پارس از طریق سامانه ستکا برای مصرف‌کنندگان واقعی انجام شد و در سایر سایزها بدون هیچگونه محدودیتی عرضه بسیار بالایی در بازار انجام گرفت.

وی گفت: سهمیه‌ای که از طرف تولیدکننده برای استان یزد و نمایندگان استان لحاظ شده است با پیگیری های استاندار به مراتب بالاتر از سهمیه دیگر استان ها در کشور بوده و این امر سبب شد، عرضه لاستیک به خوبی انجام شود.
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد ادامه داد: این فرآیند همچنان ادامه دارد و از ۲۶ فروردین ماه نیز مجددا حدود سه هزار حلقه لاستیک در سامانه ستکا عرضه شده است و فرآیند عرضه و توزیع لاستیک در سامانه به صورت هفتگی انجام می‌شود.

پاکدل در خصوص ضرورت اجرای این طرح در استان تصریح کرد: طبیعتا بر اساس تفاوت قیمت‌هایی که در بازار ایجاد شده بود و کمبود عرضه در برهه‌ای از زمان در کشور ، باعث شد تا بازارهای حاشیه ای شکل بگیرد و هر جفت لاستیک بعضا تا دو برابر قیمت مصوب به فروش برسد که این کار خلاف بوده و موجبات نگرانی مردم شد.
وی خاطرنشان کرد: لاستیک‌های سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تقریبا در محدوده قیمتی هر حلقه لاستیک بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان است(با توجه به برند آن) که یک جفت آن یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان خواهد شد.

پاکدل خاطر نشان کرد: عرضه لاستیک خودرو در سطح استان بر اساس نرخ و ضریب جمعیتی هر یک از شهرستان‌ها انجام می شود تا حقی از شهرستای ضایع نشود لذا ممکن است در برخی از زمان ها در یک شهرستان سهمیه آن‌ها در طول هفته به اتمام برسد و در شهرستان دیگری سهمیه‌ای اضافه داشته باشند در واقع این مسائل به میزان تقاضاها در شهرستان‌ها باز می‌گردد و افزایش قیمتی که در بازار مطرح می‌شود به هیچ عنوان متعلق به استان نبوده و از همان زمان که چالش لاستیک در کشور مطرح شد با درایت مجموعه استان این موضوع مدیریت شد و آرامش مطلوبی در بازار حاکم گشت.
وی افزود: استان یزد جزو استانهای پیشتاز در مدیریت بازار لاستیک در کشور بود و عرضه هوشمند لاستیک در سامانه ستکا پیش از این، برای اولین بار در استان انجام گرفته بود که این اقدام تاثیر موثری در عرضه هوشمندانه و واقعی محصول داشته است و پس از اقدام استان عرضه این محصول در پلتفرم‌های اینترنتی توسط وزارت صمت نیز در دستور کار قرار گرفت که نشان‌دهنده اقدام پیشتازانه و مبتکرانه استان یزد بود.

وی گفت: از ۱۷ تا ۱۸ اسفند ماه تاکنون بیش از ۱۲ هزار حلقه لاستیک در سطح استان یزد در سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ عرضه شده است که آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود که با توجه به میزان مصرف استان پوشش لازم در تقاضا صورت گرفته است.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..