استاندار یزد در جمع فعالان دانشجویی مطرح کرد؛

لزوم تقویت روحیه مطالبه‌گری و بیان بدون لکنت‌زبان مسائل در دانشجویان

استاندار یزد با استقبال از روحیه مطالبه‌گری، انتقادی و بیان صریح و در چارچوب مسائل توسط دانشجویان، گفت: این روحیه باید روز به روز تقویت و انتقادات بدون لکنت زبان و مبتنی بر علم و بررسی، مطرح شود.

«مهران فاطمی» در نشست با جمعی از فعالین دانشجویی استان، ضمن بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: بر مسئولین فرض است که مطالبات و انتقادات را شنیده و پس از بررسی، آن ها را با جدیت دنبال کنند.

وی در ادامه به موضوعات مطرح شده در خصوص اعتبارات فعالیت های فرهنگی دانشجویی اشاره و تصریح کرد: رؤسای دانشگاه ها باید اعتبار مورد نیاز برای انجام فعالیت های دانشجویی را در بودجه سنواتی مد نظر قرار دهند و استان نیز حمایت های لازم را خواهد داشت.

استاندار همچنین به اظهاراتی مبنی بر «توسعه استان بدون توجه به ملاحظات فرهنگی و زیست محیطی» اشاره کرد و افزود: این جریان عمدتا محصول رویکردهای دهه ۷۰ به بعد بوده و توسعه نامتوازن، یک ساله شکل نگرفته است.

فاطمی با اشاره به نگاه ویژه استان به شهرستان های کمتر برخوردار و تلاش برای ایجاد تحول در سیمای پیشرفت و تعالی آن ها، اظهار کرد: با وجود پیگیری اقداماتی در این شهرستان ها اما امکان تغییر و تحول وضعیت آن ها به صورت یکباره و در بازه زمانی کوتاه وجود ندارد.

استاندار با بیان اینکه در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، مناطق محروم در اولویت قرار داشتند، گفت: به عنوان نمونه شهرستان بهاباد علی رغم قرار گیری در بین شهرستان‌های با جمعیت پایین، اما سهم بیشتری از مصوبات سفر را نسبت به اکثر شهرستان‌های استان به خود اختصاص داد.

وی یکی از مطالبات مردم استان را جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده در محور عقدا_ مهریز دانست و گفت: برای نخستین بار در طول ۴۰ سال اخیر و در دولت سیزدهم بارگذاری صنایع آلاینده و پر آبخواه جدید در این محور ممنوع اعلام شد و جز اجازه فعالیت به موارد دارای پیشرفت فیزیکی، سایر مجوزهای صادره باطل شد.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر «تولید و اقتصاد» محور نامگذاری سال‌ها توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: سال گذشته به نام سال «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شد و استان برای تحقق حداکثری ارکان آن تلاش کرد.

استاندار به برخی از اقدامات انجام شده در راستای رونق تولید در استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به همت مردم، بخش خصوصی و پیگیری مسئولین، استان یزد در سال گذشته بالاترین رشد اقتصادی کشور را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته چهار درصد بود، اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی استان در سال گذشته ۷.۵۵ درصد بود که این امر مؤید اقدامات و پیگیری های صورت گرفته در این حوزه است.

فاطمی همچنین به نگاه ویژه استان به حوزه دانش بنیان و حمایت از فعالیت‌های این بخش اشاره و خاطرنشان کرد: به تشخیص وزارت عتف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یزد در سال گذشته رتبه اول کشوری را در بین استان های کشور کسب کرد.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۶۰ نشست ویژه و تخصصی با شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق استان جهت تحقق مولفه «دانش بنیان» شعار سال گذشته، گفت: در جریان این نشست ها مسائل شرکت ها به صورت مصداقی بررسی وتصمیمات لازم برای حل آن ها اتخاذ می شد.

استاندار یزد همچنین به تلاش های استان در راستای تحقق رکن «اشتغال آفرینِ» شعار سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته نرخ بیکاری استان یزد پس از سال ها از حالت دو رقمی خارج و در چهار فصل متوالی تک رقمی شد و بالاترین کاهش نرخ بیکاری کشور را تجربه کرد.

فاطمی گفت: درسال گذشته نرخ بیکاری بانوان از ۳۱.۸ درصد به حدود ۱۸ درصد رسید که در این شاخص نیز عنوان بالاترین کاهش نرخ بیکاری کشور را کسب کرد.

وی در ادامه اشاره‌ای گذرا به برخی از اقدامات انجام شده در راستای حمایت از کارهای فرهنگی کرد و افزود: جنس کار فرهنگی به گونه ای است که تاثیرات آن در کوتاه مدت قابل مشاهده نبوده و اثرات آن را در بلند مدت مشاهده می شود.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش به ابهامات موجود در زمینه بازگشت حساب بانکی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به استان اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه بیش از ۹۰ درصد حساب های بانکی و پول بانکی شرکت چادرملو، بزرگترین شرکت صنعتی و معدنی یزد و نیز کلیه دفاتر مالیاتی آن به استان منتقل شده است.

وی در ادامه به درخواست مطرح شده در خصوص لزوم حضور نمایندگان تشکل‌های دانشگاه فرهنگیان در شورای آموزش و پرورش استان اشاره کرد و افزود: هیچ منعی برای شرکت نمایندگان این تشکل ها در شورای آموزش و پرورش استان و کمک آن ها به بالندگی بیش از پیش استان و کشور وجود ندارد.

فاطمی در ادامه پیگیری های مستمر استان جهت بازگشت کلیه حقوق و منافع معدنی مردم به استان اشاره و خاطرنشان کرد: در پرتو پیگیری های استان برای نخستین بار در طول ۴۰ سال اخیر، در دو ماهه پایان سال منابعی از این محل به استان بازگشت.

وی افزود: از منابع وصولی استان از یک درصد فروش معادن، ۲۰ درصد آن به «حوزه فرهنگ و هنر» و ۲۰ درصد آن به «حوزه آموزش و پرورش» اختصاص خواهد یافت.

استاندار یزد همچنین با اشاره به موضوعات مطرح شده در خصوص کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌های‌‍ استان، بیان کرد: در جریان سفر رئیس جمهور به استان بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تامین تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها به تصویب رسید که اعتبارت آن در حال توزیع است.

استاندار یزد همچنین با اشاره به دغدغه های موجود در زمینه تامین آب شرب پایدار در شهرستان های مختلف و برخی اقدامات انجام شده در این راستا، گفت: تامین آب شرب پایدار یکی از دغدغه های مهم مورد پیگیری استان است اما با توجه به نیاز به اعتبارات زیاد جهت اجرای طرح‌های این حوزه، نمی توان در مدت زمان کوتاهی آنها را اجرا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات سال جاری و تأکیدات رهبر انقلاب درباره آن اشاره و حاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب، بر چهار راهبرد مشارکت، امنیت، سلامت و رقابتی بودن انتخابات تأکید کردند که این موارد را به جد دنبال خواهیم کرد.

استاندار در ادامه به برخی گمانه زنی های بی اساس و البته هدفمند برخی در خصوص حضور وی به عنوان کاندیدای انتخابات سالجاری اشاره کرد و افزود: استناد به برخی گمانه زنی ها و یکسری حرف های بی اساس که با هیچ عقل سلیمی سازگار نیست، توسط دانشجویان درست نبوده و انتظار می رود دانشجویان با شناخت دقیق در خصوص اهداف اخبار کذب، به طرح برخی موضوعات نپردازند چرا که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی همچنین به درگیری چهار ماهه استان و کشور با اغتشاشات و جنگ ترکیبی دشمن در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: از همان ابتدا دستور دادم که نباید به مردم آسیبی برسد که در نهایت این اغتشاشات در استان یزد بدون کشته و با کمترین آسیب بود.

استاندار در ادامه به میزان حضور مسئولین استان در دانشگاه و توجه به آن ها قبل از دولت سیزدهم و پس از آن اشاره کرد و گفت: این امر مؤید نوع نگاه استان به دانشگاه ها و اهمیت دهی به هم اندیشی با فعالین دانشجویی در راستای حل مسائل استان است.

فاطمی با بیان اینکه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی به اندازه‌ای قد می‌کشد که آموزش و پرورش و دانشگاه‌های آن قد بکشد لذا مسائل این حوزه ها با جدیت پیگیری و حمایت های لازم انجام خواهد شد.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش از پیگیری استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، بدون شرکت در آزمون و صرفا با گذراندن دوره آموزشی و گزینش خبر داد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای اولین بار مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی راه اندازی خواهد شد، تصریح کرد: ذیل این مرکز، هیئت های اندیشه ورز و اندیشکده ها به بررسی و بازپیرایی سند یزد نوین و نیز ارائه پیشنهادات عملیاتی خود جهت اجرا در استان، خواهند پرداخت.

استاندار همچنین به اهمیت انجام کار پژوهشی در حوزه مختلف و پیش از تصمیم گیری و انجام اقدامات اشاره کرد و گفت: بخشی از مسائل امروز استان به خاطر کم توجهی به امر پژوهش است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه ابتدایی‌ترین اصول پیشرفت و توسعه در دهه ۷۰ رعایت نشده و با ساخت شهرک‌های صنعتی در مسیر بادهای غالب، مشکلاتی برای سکونتگاه‌ها ایجاد شده است.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، فاطمی در بخش دیگری از سخنانش ازدواج دانشجویی را امری مبارک خواند و ضمن اشاره به حمایت های استان از انجام ازدواج های دانشجویی، اظهار کرد: استان یزد در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان تسهیلات ازدواج را به زوجین پرداخت کرده و این مهم، امسال نیز مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..