مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد خبر داد

ایجاد شغل پارسال مازاد تعهد استان بوده است/عمده شکایات ادارات کار از نوع صنفی است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد از ایجاد بیش از ۲۳ شغل در استان مازاد تعهد اعلام شده برای استان در سال گذشته خبر داد و گفت: جنس عمده شکایات ادارات کار استان در سال گذشته از نوع صنفی و خدماتی بوده است.

«محمدرضا فلاحتی» در آستانه هفته کار و کارگر(۵ لغایت ۱۱ اردیبهشت) و در جمع خبرنگاران ضمن تشریح عملکرد این اداره کل در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: پارسال با توجه به شعار دولت مردمی در زمینه اشتغال و میزان تعهد ایجاد ۱۸ هزار و ۹۰۱ شغل برای استان، بنا بر اعلام سامانه رصد اشتغال، بیش از ۲۳ هزار شغل در استان ایجاد شد که بیشترین سهم آن مربوط به صنعت، معدن و تجارت استان با بیش از ۹ هزار و ۸۳۶ فرصت شغلی بوده است.

وی با بیان این بنیاد برکت با ایجاد سه هزار و ۷۹۶ فرصت شغلی بیشترین تعهد را در این زمینه داشته است، افزود: البته به موازات ثبت اشتغال‌ استانها در سامانه مذکور نیز از طرف وزارت موضوع راستی آزمایی و نظارت بر این آمار مدنظر قرار گرفت که ضریب استان یزد در پایش‌های تلفنی حدود ۷۵ درصد بود، ضمن این که در این زمینه نظارت‌های میدانی نیز صورت گرفت.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان طی سال گذشته به برگزاری جشنواره تعاونی‌های برتر، برگزاری جشنواره امنتان از کارگران، برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر، برگزاری همایش کارفرمایان استانی، برگزاری مسابقات قران کریم ویژه جامعه کار و تولید و میزبانی مسابقات بسکتبال سه نفره و قویترین کارگران کشور در استان را نام برد.

فلاحتی از جمله طرح‌های عمرانی مورد بهره برداری حوزه کارگری استان به افتتاح مجموعه ورزش کارگری ابرکوه و استخر سرپوشیده اردکان که بعضاً بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آنها گذشته بود، خبر داد.

وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته را اصلاح ساختار سازمانی با توجه به نیاز این اداره کل و حجم ۶۰ تا ۷۰ درصد فعالیتها در اداره شهرستان یزد، بیان کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان به منظور تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مرتبط با این اداره کل، از اختصاص ۸۵ میلیارد تومان جهت پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی استان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۸۵ درصد این تسهیلات توسط بانک‌های عامل پرداخت شده و پرداخت مابقی این تسهیلات نیز در سال جدید پیگیری می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در حال حاضر دو هزار و ۷۸۰ نفر در استان از بیمه بیکاری استفاده می کنند که شاهد روند کاهشی نسبت به قبل هستیم که یکی از علل آن اشتغال مجدد مقرری بگیران در واحدهای تولیدی نیازمند کارگر است.

وی با اشاره به اختلافات کارگر و کارفرما، گفت: سال گذشته تعداد ورودی پرونده‌ها، پنج هزار و ۳۳۲ دادخواست بوده که ۶۰ درصد آن مربوط به مرکز استان بوده است.

فلاحتی به صدور چهار هزار و ۷۲۴ رای توسط هیات تشخیص و صدور ۷۱۵ رای توسط هیاتهای حل اختلاف در این باره اشاره و عنوان کرد: برای اتقان آراء حوزه کار و کارگری اهتمام ویژه‌ای به آموزش نمایندگان کارگران و هیاتهای حل اختلاف این بخش داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در ابتدای سال گذشته، خوشبختانه در شرکتهای بزرگ تعدیل نیرو و شکایتی نداشتیم ولی جنس دادخواست‌های شکایات ادارات کار از نوع صنفی و خدماتی بوده که عمدتاً به دلیل عدم آگاهی و شناخت نسبت به قوانین بوده و لزوم آموزش در این حوزه را نشان می‌دهد.

این مسئول ابراز کرد: امسال در راستای اصلاح ساختار، ارتقا هیاتهای حل اختلاف و ایجاد یک مرکز مشاوره در اداره کل را دنبال خواهیم کرد.

وی عمده چالش حوزه کارگری استان را نبود تناسب بین حقوق کارگران با تورم و گرانی در جامعه و نیز مسکن ذکر کرد و گفت: البته این عدم تناسب مبتلا به تمام کشور و بخشهاست ولی در موضوع مسکن کارگری برطبق مصوبه شورای مسکن، این موضوع در قالب نهضت ملی مسکن به اتاق تعاون واگذار شده که در این رابطه برای ساخت دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ۷۳ هکتار از زمین‌های روستای شحنه از سوی راه و شهرسازی استان به این امر اختصاص یافته است.

فلاحتی در مورد برنامه‌های هفته کار و کارگر در استان به دیدار و تجلیل از خانواده‌های کارگری، برگزاری همایش طرح سامان خانواده با حضور خانواده کار و تولید در شهرهای یزد و میبد، راه‌اندازی کاروان ورزش و نشاط و همایش دوچرخه‌سواری، افتتاح طرح‌های تسهیلات تبصره ۱۶ و مشاغل خانواده و افتتاح شتابدهنده‌ها و کافه کارآفرینی‌ها و کاریابی‌ها و مراکز مشاوره، اشاره کرد.

این مسئول از دیگر این برنامه‌ها را برگزاری جشنواره پرواز بادبادکها با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری، برگزاری یادواره شهدای کارگر در تفت، برپایی میز ارتباطات مردمی در حاشیه نماز جمعه در سراسر استان، برگزاری جشن کارگری در شهرستانهای استان، تجلیل از کارگران و کارفرمایان نمونه، افتتاح ۲۰ خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی استان و راه‌اندازی ۲۰ قرارگاه امیدآفرینی و جهاد تبیین، برشمرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..