دلیل افزایش قیمت سیمان در استان یزد چیست؟

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد: عرضه نشدن سیمان در بورس و خارج نشدن آن از انبار کارخانه از عوامل گرانی سیمان در استان است.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا پاکدل در ارتباط زنده با خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: سیمان در کشور باید از راه بورس به مردم و شریکان توزیع کننده، تحویل داده شود و واحد تولیدی در استان یزد هم هفته‌ای ۱۸ هزار تن وارد بورس می‌کند.

وی افزود: وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود، قیمت آن تحت تاثیر فرآیند عرضه و تقاضاست. مدل بورس برای قیمت گذاری سیمان اینگونه است که میانگین چهار هفته را ملاک قرار داده و متوسطی از این میانگین را به عنوان کف قیمت عرضه لحاظ می‌کند.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ادامه داد: طبیعتا ما نباید نوسان و تفاوت قیمت داشته باشیم، ولی متاسفانه از ابتدای اسفندماه با ایجاد انتظار‌های نادرست تورمی، تقاضای بسیار بالا و خارج از عرفی در بورس به وجود آمد و حجم تقاضای اسفندماه در بورس معادل مصرف یکسال کشور بود.

وی اظهار داشت: حجم بسیار بالایی از سیمان خریداری شده در بورس به بازار عرضه نشده و حتی بسیاری از سیمان فروخته شده در بورس هم از کارخانه بارگیری نشده و فقط شاهد معامله در بورس بودیم. تعزیرات وارد عمل شده و مطمئنا با این مساله برخورد می‌کند. عرضه این سیمان به بازار سبب مطلوب شدن وضعیت خواهد شد.

پاکدل تصریح کرد: عرضه سیمان باید از راه بورس انجام شود، اما متاسفانه برخی از تولیدکنندگان استان‌های همجوار سیمان تولیدشده را در بورس عرضه نمی‌کنند که این مساله به برهم خوردن نظم بازار می‌انجامد.

وی گفت: در روز‌های آینده جلسه ستاد تنظیم بازار استان به مساله بازار اختصاص می‌یابد تا عرضه سیمان به سرانجام برسد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..