استقبال پرشور از برنامه‎های نوروزی یزد/همکاری ۲۵۰ هنرمند با سازمان فرهنگی شهرداری در نوروز

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه ‎های نوروزی اجرا شده توسط این سازمان، ابراز امیدواری کرد که شهروندان یزدی در دیگر ایام سال به ویژه در مناسبتها نیز شاهد برگزاری این برنامه‌های شاد و متنوع باشند.

حجت الاسلام «مجتبی صداقت» راجع به عملکرد سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در طرح نوروزی امسال، اظهار کرد: خوشبختانه در نوروز امسال با توجه به برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته از ماه‌ها قبل اقدامات فرهنگی، هنری و گردشگری خوبی توسط این سازمان با محوریت معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردمان یزد به ثمر نشست.

وی یکی از این برنامه‌ها که با استقبال خوب از سوی شهروندان و مسافران نوروزی مواجه شد را موزه‌های زنده در بافت تاریخی شهر یزد ذکر کرد و گفت: برای اولین بار در استان یزد موزه زنده در چهار بخش مشاغل سنتی، آداب و رسوم، مفاخر و بزرگان یزدی و همچنین گردشگری تجربه محور، در راستای معرفی فرهنگ اصیل یزدی، آداب و رسوم، سبک زندگی مردمان قدیم یزد و همچنین معرفی شخصیت‌ها، مفاخر و بزرگان شهر یزد به شهروندان و مسافران نوروزی در قالب اجرای نمایش براساس فرهنگ یزد در بافت تاریخی برگزار شد.

وی ادامه داد: موزه زنده در بخش صنایع دستی به هنرهایی مانند اجرای سفالگری، میناکاری، سرامیک، کاربافی، شال‌بافی، زیلوبافی، چرم دست‌دوز و دست سازه‌های مسی و زیورآلات مسی، زیورآلات منجوق، قالی‌بافی، ظروف فیروزه، نقاشی پارچه، گوهرتراشی، پاپیه‌ماشه و نیز مشاغلی مانند حصیربافی، حناسایی(مازاری)، آهنگری و مسگری پرداخت که این برنامه‌ها در اماکن مختلفی مانند خانه حیرانی و محوطه مجاور زندان اسکندر برگزار شد.

 

صداقت به فعالیتهای موزه زنده در بخش مفاخر و بزرگان اشاره و عنوان کرد: در این بخش به معرفی مفاخری مانند آیت‌الله وزیری، میرزا محمدتقی خان بافقی، فرخی یزدی، سید رکن‌الدین و مهدی آذر یزدی با روایت زندگی‌نامه و اقدامات آنان پرداخته شد که این برنامه نیز با توجه به شخصیت مورد نظر در مکانهای مختلف بافت تاریخی برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: موزه زنده در بخش روایت‌ها و تاریخ به موضوعات مختلفی در این باب پرداخت و شامل بخش‌هایی مانند روایت حسینیه وقت الساعه، روایت اذان مسجد جامع و نیز داستانهایی با موضوعات آب انبارهای یزد بود.

استقبال پرشور از برنامه‎های نوروزی یزد/همکاری ۲۵۰ هنرمند با سازمان فرهنگی شهرداری در نوروز

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در رابطه با فعالیت موزه زنده در بخش آداب رسوم مردم یزد نیز گفت: این بخش شامل معرفی زندگی روزانه مردم قدیم یزد در پارک مقابل زندان اسکندر، بیان روایت پخت آش و نان سوروک در حسینیه شاه ابوالقاسم واقع در بافت تاریخی که در ایام ماه رمضان همراه با پخش افطاری بود و نیز روایت وقفیات خاص و روایت زورخانه و آداب پهلوانی برگزار شد.

وی از دیگر برنامه‌های این موزه‌ها به گردشگری خوارک یزد، روایت شیرینی‌جات سنتی و روایت قهوه امام حسینی یا قهوه‌ی یزدی، روایت خشت‌مالی، روایت حلاجی و پنبه زنی، روایت کودک روزنامه فروش، روایتهای جذاب اوستا رضا چرخی، روایت چینی بندزنی، روایت گیوه دوزی و روایت بازی‌های قدیمی کودکان و مردم یزد و روایت چاووشی خوانی اشاره کرد.

وی همچنین از برگزاری تئاترهای دعوتنامه، سبو، خدا وجود ندارد، ساعت آبی یزد، تله موش، خان، تاج وزیری، رنگ به رنگ به عنوان تئاترهای اجرا شده در موزه زنده یزد اشاره کرد و یادآور شد: بیش از ۱۵۰ هنرمند استان تنها در این برنامه با سازمان فرهنگی شهرداری یزد از ۲۸ اسفدماه تا ۱۳ فروردین ماه همکاری داشتند و امیدواریم این برنامه را در دیگر مناسبتهای طول سال نیز برای معرفی یزد عزیز دنبال کنیم.

 

صداقت یکی دیگر از برنامه‎های این سازمان که برای اولین بار در استان برای ایام نوروز اجرا شد را فراهم کردن انجام ۲۰ ابربازی در پارک غدیر یزد با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده‎ها در این ایام ذکر کرد و گفت: خوشبختانه این برنامه نیز با استقبال بسیار خوب شهروندان مواجه شد به طوری که بسیاری از مردم خواستار انجام آن در سایر ایام سال در بوستانها و پارکهای شهر شده‌اند.

وی اجرای بازی‌های رومیزی مانند اتلو، کاپوچین، دومینو، کریرور و شوتبال در پارک‌های هفتم تیر و آزادگان، اجرای بازی‎های تفریحی ورزشی مانند پنالتی هدفمند، دارت، هفت سنگ مهارتی و مار و پله انسانی در پارک بزرگ شهر، پارک بزرگ آزادشهر، پارک ملل مهرآوران، پارک اطهر و امامزاده جعفر(ع) و نیز برگزاری مسابقات تفریحی هیجانی به صورت خانوادگی با اجرای یکی از مجریان سرشناس یزدی با هدف ایجاد فضایی شاد و مفرح برای خانواده ها در ایام نوروز در پارک‌های بزرگ شهر، آزادشهر و میدان امیرچقماق را از دیگر برنامه‎های نوروزی خواند که به همت معاونت ورزشی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری انجام شد.

 

معاون شهردار شهر میراث جهانی یزد برگزاری مراسم جشن تحویل سال با حضور بیش از پنج هزار نفر از شهروندان و مسافرین نوروزی با اجرای برنامه های شاد اعم از مرشدخوانی، دکلمه خوانی، مناجات خوانی، اجرای طنز، خیمه شب بازی، سیاه بازی و خوانندگی در حسینیه امیرچقماق را از دیگر برنامه‌های نوروزی این سازمان برشمرد.

وی همچنین از برگزاری جشن پیشونی فرشته‎ها همراه با اجرای سرود سلام فرمانده ۲ به همت این سازمان و با حضور سیل عظیمی از خانواده‌ها و مسافران نوروزی در جوار گلزار شهدای گمنام در حسینیه تاریخی امیرچقماق یزد خبر داد و گفت: این برنامه پنجم فروردین ماه با حضور ابوذر روحی و محسن عراقی اجرا شد.

 

حجت اسلاسلام صداقت  به فعالیت بیش از ۲۵۰ هنرمند در برنامه‌های نوروزی با حمایت این سازمان اشاره و ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم و افزایش این گونه همکاری‌ها در آینده، از دیگر برنامه‎های نوروزی سازمان فرهنگی شهرداری را اجرای بیش از ۷۰ سرود پاتوقی با مشارکت هفت گروه از هنرمندان در امامن پرازدحام سطح شهر در تعطیلات نوروز ذکر کرد.

وی با بیان این که بیش از ۱۰۰ نفر از نوجوانان و جوانان یزدی در قالب این گروه های سرود به هنرنمایی پرداختند، این گروه‌‎ها را شامل گروه‎های سرود خورشید تابان، آوای مقاومت، فجر جاوید، عاشقان ولایت، گام دوم انتظار، میثاق و آیه‎های فتح، برشمرد.

وی همچنین از اجرای بیش از ۱۳۵ تئاتر خیابانی با همگاری ۹ گروه نمایش در اماکن گردشگری شهر مانند مسجدجامع، میدان امیرچقماق، باغ دولت آباد و نیز پارک هفتم تیر و با موضوعات مختلفی همچون یزد شهر میراث جهانی، جمعیت، ازدواج، فرهنگ و آداب و رسوم مردم یزد از ۲۸ اسفند ماه لغایت ۱۲ فرردین ماه در دو نوبت صبح و عصر خبر داد.

صداقت این نمایشها را نیز شامل تئاتر خوشبخت تر به کارگردانی محمدرضا زبرجدی، تئاتر شازده کوچولو به کارگردانی مجتبی لاله زاری، تئاتر دردسرهای یک موجود موذی به کارگردانی مجتبی لاله زاری، تئاتر شازده کوچولو به کارگردانی امین دلپذیر، تئاتر یزدی طور به کارگردانی رضوانه پارسا، تئاتر کما به کارگردانی مسعود غیاثی، تئاتر غول شنی به گارگردانی محمد پارساخواه، تئاتر استقبال ویژه به کارگردانی سید مسلم حجتی، تئاتر شکلات تلخ به کارگردانی مریم نیک آیین و تئاتر خیمه شب بازی به کارگردانی احمد ندافی، نام برد.

وی با اشاره به اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه نوروزی توسط این سازمان، از دیگر این برنامه‎ها را برپایی اتوبوس گردشگری که بیش از ۱۰ هزار نفر از مسافران و گردشگران به صورت رایگان از آن بهره‌مند شدند، اجرای برنامه بافت گردی با هدف آشنایی مردم با مکان‌های تاریخی و مذهبی شهر یزد و با محوریت خانواده‌ها، گردشگری کودک و نوجوان با هدف آشنایی کودکان با یزد و معماری سنتی ایرانی، تقویت کانون گرم خانواده و برانگیختن خلاقیت کودکان و نوجوانان در قالب برگزاری برنامه‎های متنوع و شاد کودکانه، فراهم کردن بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی از دریچه‌ی عینک هوشمند مجازی، نصب دیوار نگاره‎های سخنگو و چاپ پوسترهای این بناها که دارای کد QR برای کسب اطلاعات در مورد ان بناهاست، یادآور شد.

 

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع این سازمان در مقوله حجاب و عفاف، از جمله این اقدام را برپایی غرفه‌های حجاب و عفاف با هدف ترویج پوشش اسلامی و علاقه‌مند سازی بانوان کم حجاب در شش نقطه از سطح شهر و همچنین ایجاد کافه‌های شهدا در مناطق مختلف بافت تاریخی شهر و نصب بیلبوردهایی با این مضامین در سطح شهر بیان کرد.

وی همچنین از برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای دهم فروردین با حضور مسئولان و جمعی از اقشار مختلف مردم با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دهم فروردین و شهید محراب آیت الله صدوقی(ره) و انتقال مفاهیم انقلاب و خاطرات این شهدا به نسل جوان، با اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی در مسجد روضه محمدیه خبر داد.

 

وی برگزاری پنجمین جشنواره زیباترین سفره هفت سین در روزهای منتهی به بهار طبیعت در محل پارک آزادگان با نمایش عمومی ۲۲ سفره منتخب، اجرای ویدیو مپینگ برای اولین بار با استفاده از ظرفیت های بومی استان در بقعه دوازده امام، استقرار ایستگاه هنری نقاشیخط در مسجد جامع کبیر یزد، برگزاری جشن شادمانه کودکانه و برپایی غرفه کودک در مناطق مختلف شهر، برگزاری جشن خانه تکانی، اجرای خیمه شب بازی و کارگاه آموزش و ساخت عروسک حاجی فیروز با مواد بازیافتی را از دیگر برنامه های نوروزی اجرا شده توسط این سازمان نام برد.

صداقت ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه فضاسازی شهری و نیز حمایت از بازسازی و معرفی مجموعه زیرزمینی دروازه مهریز به عنوان یکی از شاهکارهای معماری یزد، از فعالیتهای نوروزی واحد آموزش شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در این ایام سخن گفت و تردد اتوبوس آموزش شهروندی و برپایی ایستگاه کار با دورریختنی‌ها در راستای آموزش به کودکان برای ساخت کاردستی‌هایی زیبا با پلاستیک های بازیافتی را از جمله این اقدامات نوروزی ذکر کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..