تیغ معادن زیر گلوی مجموعه تاریخی طبیعی «اعلا» در ابرکوه

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه گفت: نجات مجموعه تاریخی طبیعی اعلا که به دلیل معدنی شدن منطقه آسیب فراوانی دیده، می‌تواند برای صنعت گردشگری منطقه نقطه عطف و برای کشور نمونه مثال‌زدنی در ترکیب علم، تاریخ، طبیعت و افسانه باشد.

«جواد عادل» در این رابطه تصریح کرد: مجموعه‌ی «اعلا» که آمیخته به روایت‌ها و افسانه‌های تاریخی است، یکی از زیباترین آثار طبیعی مرکز ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: غار اعلا، چکو و عیش از جاذبه‌های طبیعی ابرکوه است که می‌تواند در راستای ایجاد منطقه گردشگری طبیعی رونق خوبی به این صنعت بدهد.

عادل افزود: متأسفانه به دلیل اعطای بی‌رویه مجوز کشف و استخراج معدن و عدم نظارت بر آن، منطقه اعلا آسیب بسیار دیده است به‌ طوری‌ که یکی از جاذبه‌های این منطقه به نام شتروک اعلا به‌ کلی از بین رفته و اگر وضع به همین منوال پیش برود شاهد نابودی بقیه منطقه خواهیم بود.

وی با بیان این که غار و مجموعه تاریخی طبیعی «اعلا» در دستور کار این اداره برای ثبت ملی قرار گرفته است، اظهار کرد: نجات مجموعه تاریخی طبیعی اعلا که به دلیل معدنی شدن منطقه آسیب فراوانی دیده، می‌تواند برای صنعت گردشگری منطقه نقطه عطف و برای کشور نمونه مثال‌زدنی در ترکیب علم، تاریخ، طبیعت و افسانه باشد.

عادل عنوان کرد: هر یک از قسمت‌های اعلا، یک جاذبه عالی محسوب می‌شود به طوری که مقبره اعلا، غار اعلا، چشمه چکو، عیش، دره فسیلی و قلعه از جمله این جاذبه‌های منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند.

به گزارش یزدی نیوزو به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، مجموعه طبیعی و تاریخی اعلا در ۲۰ کیلومتری شمال غربی ابرکوه قرار گرفته است و از مناطق حفاظت‌ شده محسوب می‌شود؛ این مجموعه علاوه بر بحث گردشگری در حوزه زمین‌شناسی و پوشش گیاهی هم قابل معرفی است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..