گلایه‌های کارگردان یزدی از عوامل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

کارگردان یکی از نمایش‌های راه یافته از استان یزد به جشنواره بین المللی تئاتر فجر از وعده‌های عملی نشده عوامل این جشنواره گلایه کرد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از مهم‌ترین رویدادهای تئاتر در کشورمان است که هر ساله همزمان با دهه فجر برگزار می‌شود و هنرمندان زیادی را به سودای خود مشغول می‌کند.

امسال چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی برگزار شد که یزدی‌ها با حضور چهار نمایش پس از ۴۰ سال حضوری بی‎سابقه را تجربه کردند؛ نمایش «قل‌آب» به نویسندگی و کارگردانی «بهناز زحمتکش» و نمایش «دردسرهای یک موجود موزی» به نویسندگی «محسن عالم زاده» و کارگردانی «مجتبی لاله زاری» برای حضور در بخش خیابانی و البته نمایش‌های «ممد شاه» به نویسندگی «محمدرضا امیرخانی» و کارگردانی «سید ناصر امامی میبدی» و «جاودانگی» به نویسندگی «اصغر گروسی» و کارگردانی «محسن جاور» در بخش صحنه‌ای جشنواره چهل و یکم.

در این جشنواره برخی آثار که تاکنون اجرای عمومی نداشته‌اند، می‌توانند به طور مستقیم به دبیرخانه ارسال شوند به این صورت که متون نمایشی ارسالی توسط هیات بررسی به طور مستقیم بازبینی و متون برگزیده پس از تمرین به مدت ۱.۵ ماه، به صورت حضوری مورد قضاوت هیات بازبینی قرار می‌گیرد تا آثار برتر به بخش رقابتی جشنواره راه یابند.

بنا بر اعلام فراخوان سقف حمایت از آثار راه یافته به این بخش ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده ولی کارگردان یکی از آثار راه یافته از استان یزد نسبت به مبلغ پرداختی به اثر خود گلایه‌مند است.

«محسن جاور» کارگردان نمایش «جاودانگی» در این رابطه  می‌گوید: علی‌رغم سقف درنظر گرفته شده اکثر آثار همین مبلغ و حتی بالاتر حتی بعضاً تا یک میلیارد تومان مورد حمایت قرار گرفتند ولی نمایش جاودانگی با وجود کمی و کاستی‌های جشنواره در ارائه خدمات به عوامل نمایش و وعده‌های مکرر مسئولان جشنواره، تنها ۳۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

وی با بیان این که متن نمایش جاودانگی که به نویسندگی «اصغر گروسی» تهیه و از ایشان خریداری و از میان حدود ۷۰۰ متن ارسالی به دبیرخانه جشنواره انتخاب شد، اضافه می‌کند: این نمایش را به رغم مشکلات و عدم همراهی‌های فراوان در داخل استان و با همکاری برخی گروه‌ها از خارج استان آماده کردیم و در زمان شرکت در جشنواره نیز با دشواری‌های زیادی مواجه شدیم به نحوی که از مجموع ۱۳ نفر عوامل نمایش به سختی شش نفر را در هتل اسکان دادند و مابقی را با هزینه شخصی اسکان دادم و این در حالی بود که حتی عکاس خبرنگاران برخی گروه‌های نمایشی دیگر به راحتی اسکان داده شدند.

جاور به برخی دیگر از شرایط نامساعد و خدمات نامطلوب جشنواره نیز اشاره و بیان می‌کند: پس از واریز ۳۰ میلیون تومان به نمایش جاودانگی و پیگیری‌هایی که صورت دادیم، اعلام کردند به دلیل کمبود اعتبار باید تا پایان سال صبوری کنیم ولی پیگیری‌های بعدی نیز بی‌پاسخ ماند.

وی خاطرنشان می‌کند: حتی دبیر جشنواره طی تماس تلفنی اعلام کردند که فعلاً حق الزحمه داوران نیز پرداخت نشده و باید صبوری کنیم که البته چند روز پس از آن متاسفانه دچار عارضه و روانه بیمارستان شدند.

این کارگردان تئاتر استان یزد می‎‌گوید: پس از آن نیز با سماجت موفق به تماس با دستیار دبیر جشنواره شدم ولی ایشان گفتند؛ مبلغ پرداختی همان ۳۰ میلیون تومان بوده و بیش از این پرداخت نمی‎شود و این در حالی بود که بنده بیش از مبلغ پرداختی هزینه کرده‌ام.

وی اظهار کرد: قطعاً اگر از همان ابتدا چنین مبلغی را اعلام نکرده بودند، در جشنواره حضور نمی‌یافتم یا حداقل براساس این میزان حمایت، هزینه می‎کردم ولی اکنون همه عوامل براساس ۶۰ میلیون وعده داده شده، پول گرفته و برخی نیز که دریافت نکرده‌اند، از بنده گلایه‎مند هستند.

جاور، ضمن قدردانی از حمایت های صورت گرفته از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نیز تاحدودی استانداری یزد، می‌گوید: متاسفانه نوع برخورد عوامل جشنواره و نگاه بالا به پایین به هنرمندان شهرستانی برخلاف شعارهایی که مرتب بیان می‎شود، نه تنها انگیزه بخش هنرمندان نخواهد بود بلکه موجب از بین رفتن انگیزه‌ ها می‌‎شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..