پیش‌بینی زمان اکران فیلم «رستاخیز»

به گزارش یزدی نیوزدرویش در سال‌های پیشین تمایل داشت «رستاخیز» مدتی پیش از ماه محرم به اکران درآید و در طول ماه‌های محرم و صفر این فیلم بر پرده نمایش باشد که احتمالاً این اتفاق در اکران رخ خواهد داد.

به گزارش تابناک یزد، فیلم «رستاخیز» تازه‌ترین اثر احمدرضا درویش پس از مجموعه مذاکراتی که در حال پیگیری است و پس از حصول توافق درباره برخی جزئیات، پروانه نمایش خواهد گرفت و به زودی اکران خواهد شد؛ اتفاقی که تاثیر عمیقی بر اکران عمومی خواهد داشت و احتمالاً اندکی گیشه سینماهای ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
«رستاخیز» نخستین پروژه کاملاً خصوصی است که به چنین مضمون ارزشمند و ماندگاری پرداخته و حتی نگاتیوهای تصویربرداری‌ این اثر از سهمیه دولتی نبوده و جداگانه به کشور وارد شده، همچون همه پروژه‌های بین‌المللی از مرحله پیش از تولید دارای «طرح تجاری / Business Plan» بوده و به همین دلیل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که جامعه هدف این اثر متشکل از ۳۰۰ میلیون شیعه جهان بتوانند به تماشای این اثر بنشینند.

این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، از تصویربرداری شگفتی‌انگیزی برخوردار است که با ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری، دقت نظر کارگردان را نیز روایت می‌کند؛ علاوه بر این، از جلوه‌های ویژه بسیار باکیفیتی بهره برده و در تراز جهانی، یک اثر شاخص است.

 
درویش این اثر ارزشمند و تاریخی را نخست با زمانی ‌حدود ۱۸۰ دقیقه در جشنواره سی و دوم رونمایی کرد، ولی حال برای اکران، فیلم کوتاه‌تر شده و به زمان ۱۶۰ دقیقه رسیده؛ هرچند این احتمال می‌رود زمان رستاخیز در زمان اکران داخلی تا ۱۳۰ تا ۱۴۰ دقیقه کاهش یابد تا مخاطب داخلی که مشتاق ریتم تندتری است، بیش از پیش با این اثر مهم ارتباط برقرار کند، ولی ‌در حقیقت تنها بخش کوچکی از سهم فروش این فیلم برای اکران داخلی در نظر گرفته شده است.
 
 
تدوین فیلم سینمایی «رستاخیز» توسط «طریق انور» تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن و موسیقی فیلم توسط «استیفن واربک / Stephen Warbeck» آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» انجام شده ‌و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن انجام گرفته که از قضا، برای همین موسیقی در بخش بین‌الملل جشنواره، سیمرغ بلورین دریافت کرد.
 
پروانه نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا‌ درویش شهریور سال ۱۳۹۳ صادر شد تا این فیلم به رغم حذف بخش‌هایی از تصاویر اصحاب امام حسین (ع)، همچنان با سکانس‌هایی که چهره حضرت عباس (ع) در آن‌ها کاملاً مشخص است و حذفشان ناممکن بوده، اکران شود؛ رخدادی که بعید به نظر می‌رسید تحقق یابد، ولی فتوای برخی ‌مراجع ‌عظام و علمای ارشد کشورمان ـ که درویش در اختیار دارد ‌اما به دلایلی منتشر نکرده ـ این مسیر را هموار ساخت.

در دو سال اخیر نیز اصلاحات این فیلم با حضور گروهی از نمایندگان برخی از مراجع عالی تقلید انجام شد؛ اما در نهایت امکان نمایش این فیلم فراهم نشد. در نهایت، پس از عدم اکران فیلم «رستاخیز» و کوشش‌های بی‌فرجام احمدرضا درویش برای اکران این فیلم، مالکان این اثر با طرح دعوا در مراجع قضایی، به گونه‌ای دیگر درصدد اکران این فیلم برآمدند؛ شکایتی که در صورت پیگیری مدیریت سینمای ایران را محکوم می‌کرد، چرا که این فیلم با وجود دریافت پروانه نمایش بنابر ملاحظات و مخالفت صریح برخی مراجع اکران نشد.

 
اکنون ظاهراً اصلاحات بر فیلم «رستاخیز» از سوی کارگردان و سرمایه گذاران این پروژه منوط به شرایطی شده که در این زمینه مذاکرات میان مدیران سینمایی و سازندگان این فیلم سینمایی در جریان است و کوشش‌هایی برای قطعیت یافتن اکران این فیلم صورت می‌پذیرد. درویش در سال‌های پیشین تمایل داشت «رستاخیز» مدتی پیش از ماه محرم به اکران درآید و در طول ماه‌های محرم و صفر این فیلم بر پرده نمایش باشد که احتمالاً این اتفاق در اکران رخ خواهد داد.
 

به گزارش «تابناک»؛ احمدرضا درویش نگاه اعتقادی به این فیلم دارد و بارها تاکید کرده تا «رستاخیز» اکران نشود، فیلم تازه‌ای نخواهد ساخت. نگاه اعتقادی درویش و همکارانش آنجا قابل تشخیص است که به رغم تهدید این کارگردان به اسیدپاشی خانواده‌اش، بر اکران این فیلم اصرار ورزید و مسیر اکران را پی گرفت، تا آنجا که در نهایت شرایط کنونی پیش آمد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..