استاندار یزد در نشست نوروزی با فرهیختگان اشکذر مطرح کرد؛

ثبت بالاترین رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ توسط یزد

استاندار یزد هدف از برگزاری دیدارهای نوروزی رمضانی با فرهیختگان شهرستان‌ها را ایجاد وحدت و همزبانی برای تحقق شعار سال و نیز احصاء مسائل شهرستان ها و انجام اقدامات اساسی برای حل آن‌ها ذکر و بر راه اندازی بنیاد پیشرفت شهرستان اشکذر، توجه به مسائل فرهنگی و مباحث مربوط به خانواده و جوانی جمعیت، ایجاد شهرک قطعه سازی و توجه به ظرفیت ییلاقات شهرستان و طرح جامع گردشگری تاکید کرد.

«مهران فاطمی» در نشست مشترک با جمعی از فرهیختگان شهرستان اشکذر که به منظور بررسی مسائل و دغدغه های موجود و پاسخ به برخی سوالات و ابهامات برگزار شد، با اشاره به برگزاری ۲۵ دیدار با اقشار مختلف مردم در طول ماه مبارک رمضان سال گذشته، گفت: به منظور بررسی مسائل شهرستان‌ها، ارائه گزارش از اقدامات انجام شده و لازم الاجرا و افزایش همدلی ها، برش شهرستانی نیز به دیدارهای ماه مبارک رمضان سال جاری اضافه شد.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال گذشته به نام سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، خاطرنشان کرد: خوشبختانه به همت مردم سراسر استان، در سال گذشته بالاترین رشد اقتصادی کشور در استان یزد رقم خورد.

استاندار افزود: در پرتو اقدامات و پیگیری های صورت گرفته، استان یزد در سال گذشته در زمینه بهبود فضای کسب و کار با صعود ۹ پلهای به جایگاه ششم رسید؛ با اینهمه به وضعیت موجود قانع نیستیم.

فاطمی در ادامه به وضعیت استان در حوزه «دانش بنیان» اشاره و تصریح کرد: بر اساس ارزیابی های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت عتف، یزد استان ممتاز کشوری در این حوزه اعلام شده است.

وی با اشاره به بخش اشتغال آفرینِ شعار سال گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته نرخ بیکاری استان یزد پس از چندین سال از حالت دو رقمی خارج و در چهار فصل متوالی تک رقمی شد و بالاترین کاهش نرخ بیکاری کشور را تجربه کرد.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام «مهار تورم، رشد تولید» توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: امید است در سالجاری نیز بتوانیم اقدامات ارزنده ای را در راستای تحقق شعار سال انجام دهیم.

فاطمی با بیان اینکه نقش استان ها در تحققِ بخشِ «مهار تورم» شعار سال، کمتر از ۱۰ درصد است، خاطرنشان کرد: استان ها باید بیشتر بر بخشِ «رشد تولید» توجه کرده و اقدامات لازم را جهت تحقق این مهم، سامان دهند.

استاندار در ادامه هدف از برگزاری دیدارهای رمضانی با فرهیختگان شهرستان ها را ایجاد وحدت و همزبانی برای تحقق شعار سال و نیز احصاء مسائل شهرستان ها و انجام اقدامات اساسی برای حل آن ها عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش مهمترین ثروت و مولفه ارزش آفرین شهرستان اشکذر را «منابع انسانی» آن دانست و افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش، مهد پرورش منابع انسانی است لذا توجه به مسائل حوزه آموزش و پرورش یکی از مهمترین رویکردهای توسعه این شهرستان بشمار می رود.

فاطمی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به اندازه ای قد می کشد که آموزش و پرورش قد بکشد بنابراین باید در تخصیص منابع، بکارگیری مسئولیت های اجتماعی و سایر ظرفیت ها به آموزش و پرورش توجه ویژه ای شود.

استاندار به وجود چندین مدرسه خیری نیمه تمام در شهرستان اشکذر اشاره و بر پیگیری مسائل آن ها جهت فعالسازی مجدد این پروژه ها و قرارگیری آن ها در مرحله بهره برداری تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوعات مطرح شده در نشست پیرامون صنعت و کارخانه اشاره و تصریح کرد: نباید دو واژهی «صنعت» و «کارخانه» را به یک معنا تلقی کرد زیرا دارای تفاوت هایی هستند.

فاطمی در همین راستا ادامه داد: صنعت به معنی طراحی قطعه و ماشین سازی بوده و نیروی کار آن را «طراحان و مهندسین مجرب و متخصص» تشکیل می دهد اما «ورود خط تولید و ایجاد شغل به دنبال آن»؛ تعریف «کارخانه» است که به کارگر نیاز دارد.

استاندار اظهار کرد: محصول فعالیت کارخانه ها آلایندگی، اشتغال نیروی کار غیر بومی و بروز برخی مسائل و معضلات است اما با فعالسازی بخش صنعت، شاهد ماندگاری نیروهای نخبگانی و متخصص در استان و ایجاد ارزش افزوده برای استان خواهیم بود.

وی در ادامه به تبیین لزوم تغییر ریل از «کارخانه» به «صنعت» پرداخت و گفت: به عنوان نمونه یکی از رویکردهای مورد پیگیری باید تبدیل استان از «قطب تولید کاشی و سرامیک کشور» به «قطب تولید خط تولید کاشی و سرامیک کشور و حتی کشورهای منطقه» باشد.

فاطمی با اشاره به بومی سازی ۸۰ درصد خط تولید کاشی و سرامیک در شهرستان میبد، تاکید کرد: یکی از رویکردهای مورد پیگیری در شهرستان اشکذر نیز باید قطعه سازی و ماشین سازی باشد، ما نیز حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش به الزام شهرستان ها به تدوین برش شهرستانی سند یزد نوین اشاره کرد و افزود: این سند بر مبنای اقتصاد دانش بنیان و با توجه به ظرفیت های منابع انسانی و مولفه های زیست محیطی؛ با رویکردی کاملا عالمانه تدوین شده و محورهای آن باید با جدیت پیگیری شود.

وی در ادامه به موضوعات مطروحه در خصوص مسائل اجتماعی واحدهای صنعتی و معدنی اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته، ۶۷ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده؛ به شهرداری و دهیاری های شهرستان پرداخت شده است.

فاطمی همچنین از پرداخت ۱۵.۵ میلیارد تومان عوارض آلایندگی و ۱۵ میلیارد تومان از محل یک درصد فروش معادن به شهرستان خبر داد.

وی با بیان اینکه نحوه توزیع اعتبارات استان در سال جاری، متفاوت از سال های گذشته خواهد بود، گفت: در سالجاری صندوق پیشرفت و عدالت در استان ها تشکیل و درآمدهای استان ها به این صندوق ها واریز می شود که این امر اتفاق بزرگی برای استان ها محسوب می شود.

استاندار در ادامه بر تدوین پیوست مسئولیت اجتماعی صنایع و معادن شهرستان ها متناسب با اولویت های هر شهرستان، تاکید کرد.

فاطمی اضافه کرد: واحدهای با قابلیتِ راه اندازی هنرستان جوار معدنی و صنعتی، احصاء و پیگیری های لازم برای راه اندازی به عنوان مسئولیت اجتماعی آن واحد، صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یکی از مطالبات مردم شهرستان اشکذر را ساماندهی جاده خضرآباد عنوان و تصریح کرد: ۱۲ کیلومتر این جاده تعریض و بهره برداری شده است و ۳.۵ کیلومتر باقی مانده آن نیز در دستور کار است.

استاندار در ادامه به ظرفیت های شهرستان اشکذر در حوزه کشاورزی اشاره و اظهار کرد: یکی از اقدامات لازم الاجرا در شهرستان، ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی به ویژه برای محصولات گلخانه‌ای است که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

فاطمی اضافه کرد: برای تکمیل کنارگذر زارچ – اشکذر ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور تخصیص داده شده و همچنین ۶۰ میلیارد تومان نیز از محل تفاهم نامه با مجموعه ایمیدرو برای این طرح در نظر گرفته شده است.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت های گردشگری شهرستان اشکذر در حوزه کویر و باستان شناسی، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین سایت های موزه های باستان شناسی و میراثی متعلق به شهرستان اشکذر است که این ظرفیت باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

فاطمی افزود: شهرستان اشکذر می تواند تبدیل به بزرگترین مجموعه تفریحات آبی استان شود لذا این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین به آخرین وضعیت بیمارستان حضرت زینب کبری(س) اشاره و تصریح کرد: بالاترین عددی که طی دو سال اخیر برای یک طرح حوزه سلامت گذاشته شده متعلق به این بیمارستان است و این بیمارستان در ماه های آینده به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار با اشاره به انتقادات ارائه شده در خصوص توسعه نامتوازن استان، اظهار کرد: این اتفاق ماحصل رویکردها و اقدامات در طی ۴ دهه بوده با اینهمه عزم جدی ما بر توسعه عدالت محور استان است.

فاطمی در ادامه به مباحث مربوط به نهضت ملی مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: طرح‌های این حوزه با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نگاه ویژه استان به حوزه دانش بنیان و علم و فناوری اشاره و خاطرنشان کرد: بر توسعه و رونق زیست بوم علم و فناوری در شهرستان ها و عدم تمرکز صرف بر مرکز استان تاکید شده است.

وی همچنین با پیگیری های استانی و ملی بسیار ارزشمند نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی برای حل مسائل موجود و توسعه و پیشرفت این حوزه انتخابیه اشاره و از تلاش های ایشان قدردانی کرد.

به گزارش یزدی نیوزو به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، فاطمی در این نشست بر راه اندازی بنیاد پیشرفت شهرستان اشکذر، توجه به مسائل فرهنگی و مباحث مربوط به خانواده و جوانی جمعیت، ایجاد شهرک قطعه سازی و توجه به ظرفیت ییلاقات شهرستان و طرح جامع گردشگری تاکید کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..