سایه سیاه ازدواج سفید بر سر جوانان یزدی

به گزارش یزدی نیوز

این روزها هشدارهایی در خصوص رواج مخفیانه ازدواج سفید در کشورمان می‌شنویم؛ اتفاقی که نه از نظر سنت و نه از نظر شرع برای خانواده‌های اصیل ایرانی پذیرفتنی نیست. هم‌خانگی بدون ازدواج یا ازدواج سفید، پدیده‌ای است که در آن دختر و پسر به عنوان هم‌خانه با یکدیگر زندگی می‌کنند، بی آنکه میان آن‌ها پیوند رسمی ازدواج و رابطه زن و شوهری باشد. رواج چنین پدیده ای در جامعه صدای هشدار کارشناسان را به دلیل مخاطرات گسترده حقوقی، روانی و اجتماعی آن بلند کرده است؛ به‌طوری که می‌توان آن را سایه‌ای سیاه بر‌سر جوانان کشورمان دانست.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد در انتقاد به این سبک ازدواج گفت: زمانی که نام ازدواج سفید به میان می‌آید اولین چیزی که یک ایرانی می‌پرسد، این است که «ازدواج سفید یعنی چه؟» من فکر نمی‌کنم این رسم غیر ایرانی بتواند مشکلی را از جوانان ایرانی رفع کند.
«تقی جباری‌فر» گفت: فرهنگ‌های رایج اروپایی و آمریکایی همچون ازدواج سفید که به اشتباه در فرهنگ ایران رخنه کرده است حالا در یزد هم دیده می‌شود که البته زیبنده این استان به عنوان دارالعباده و دارالعلم نیست. می‌خواهم بپرسم چند درصد خانواده‌های یزدی اجازه می‌دهند دختران آنها ازدواج سفید را تجربه کنند؟ در حقیقت باید پرسید که ازدواج سنتی با آن آداب و رسوم به چه سمتی می‌رود و فرهنگ ما تحت‌الشعاع چه عواملی قرار گرفته است؟!

مشکلات سختگیری در ازدواج
جباری‌فر با بیان این‌که پدیده ازدواج سفید جامعه را نگران کرده است و ریشه در فرهنگ غرب دارد، افزود: جوانان ما سادگی ازدواج سفید و فراغت از مسئولیت‌پذیری را پذیرفته‌اند ولی باید بدانیم که تبعات این نوع ازدواج در خارج از کشور هم زیاد است و این سبک زندگی در اروپا و آمریکا درد ساز بوده و هست و خوب است توجه کنیم که این نوع ازدواج در ایران و فرهنگ ایرانی تبعات به مراتب بدتری خواهد داشت.
وی عامل این پدیده را سختگیری خانواده‌ها در ازدواج و مرسوم بودن مخارج بالا عنوان کرد و گفت: وقتی جوانان این روش را ساده تر فرض می‌کنند برای این‌که با مراسم‌ پرخرج و توقعات والدین مواجه نشوند ممکن است به این سمت بروند و با آبروی خود و خانواده بازی کنند که تبعات آن دامنگیر آینده آنها خواهد شد. عضو هیات علمی دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد ادامه داد: اگر مردم ما دین‌دار هستند باید به این نکته توجه کنند که در کجای دین اسلام گفته است که دو جوان قبل از ازدواج، با هم زندگی کنند؟
وی سیستم آموزشی و والدین را در ایجاد این پدیده نابهنجار در جامعه ایران مقصر دانست و گفت: مشاوره لازم است، هرچند مراکز مشاوره هم زیاد در این زمینه موفق نبوده‌اند ولی والدین در برقراری ارتباط منطقی بین زوجین جوان نقش اساسی دارند به طوری که در بسیاری موارد ریشه کودک آزاری‌ها، قتل‌ها، خودکشی‌ها و فحشا به روابط ناسالم در خانواده برمی‌گردد.

آموزش؛ ابزار تغییردهنده
جباری‌فر اضافه کرد: باید از خود بپرسیم که چه زمانی مهارت فرزند پروری را به والدین آموزش دادیم؟ کی مهارت‌های زندگی را به فرزندانمان یاد دادیم؟ اگر بیش از این تلاش نکنیم فرهنگ و سنتمان نابود می‌شود و حتی مراکز مشاوره هم با تلاش زیاد نتیجه اندکی خواهند گرفت. وی افزود: پخش‌کنندگان سریال‌های خارجی مبتذل در شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال دگرگونی فرهنگ ایران هستند و والدین باید برای ارتقای آگاهی‌های خود از فضای مجازی و اتفاقاتی که در جریان است، مطلع شوند.
جباری فر آموزش را تنها ابزار تغییردهنده عنوان کرد و گفت: جلوی پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و تبادل فرهنگ‌ها را نمی‌توان گرفت و نباید توقع داشت که آسیب‌های اجتماعی که در برخی شهر‌های بزرگ رخ می‌دهد به یزد وارد نشود و نباید دست روی دست گذاشت بلکه باید آموزش داد و آگاهی والدین را بالا برد و به جوانان حیا و عفاف و ارزش‌های بومی را یادآور شد و آموزش و پرورش در این زمینه به عنوان یک عضو موثر، نابسامان بوده و هست.

   خانواده، دوست فرزندان است
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد گفت: خانواده باید دوست فرزند خود باشد چرا که فرزندان با تنبیه و مجازات مهارت زندگی و تربیت و ارزش‌ها را فرا نمی‌گیرند. چرا فرزندان ما باید پنهان کاری کنند؟ اساس ازدواج سفید پنهان کاری و زندگی مشترک بدون اطلاع والدین و اقوام است. «تقی جباری‌فر» به ۳ اصل مهم برای کنترل این پدیده اشاره کرد و گفت: توجه به ارزش‌های خانواده ایرانی، واقعیت‌نگری و ارتباط سالم والدین با فرزندان و ارتقای آگاهی‌ها می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر باشد.
زینب زارع/همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..