نان درآوردن از گرمای یزد

به گزارش یزدی نیوزیادمان می‌آید معلم در درس اجتماعی یک دسته‌بندی درباره مشاغل ارائه می‌داد که برای‌مان جدید بود: «مشاغل فصلی». در توضیح این مشاغل آمده بود که مشاغل فصلی، مشاغلی هستند که فعالیت در آنها منوط به فصل خاصی است و افرادی هستند که تغییرات فصلی به نوعی برای‌شان شغل ایجاد می  کند یا به کارشان رونق بیشتری می  دهد.

در یزد گرمای تابستان معنای خاصی دارد و استان از این نظر در رتبه  های نخست کشور قرار می  گیرد و مردم نیز هیچ راه‌حلی جز مدارا ندارند. در این میان مشاغلی هستند که در تابستان رونق بسیاری در یزد می‌گیرند اما به گفته برخی از فعالان در این نوع شغل‌ها آنها باید در زمستان به فکر شغل دیگری باشند تا بتوانند از پس هزینه‌های بالای زندگی امروزی آن‌هم با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی برآیند.

بازار داغ کولر خودرو
«امیر دیبا» حدود ۱۶ سال است که در تعمیر کولر انواع خودرو فعال است. یک سال و نیم است که در یزد مجموعه  ای موفق را ویژه‌ خدمات کولر اتومبیل دایر کرده   است. وی در گفت و گو با همشهری می‌گوید: «در زمستان عملا بیکار هستیم. البته لوازم کولر اتومبیل را در زمستان هم داریم ولی در زمستان خیلی کم کار هستیم و شغل دیگری هم نداریم.»
وی در پاسخ به این‌سوال که آیا درآمد یک فصل اینقدر هست که برای هزینه  های کل سال کفایت کند، می  گوید: «هرکسی که تلاش کند و کار خوب ارائه دهد، قطعا کارش، بدون سود نخواهد بود. درآمد ما در تابستان خوب است ولی امروزه خرج‌ها بیشتر شده و حتما باید به فکر کارهای دیگری برای زمستان باشیم. البته کولر فقط برای تابستان نیست و در خودروهای امروزی کولر در زمستان مانع از بخار گرفتن شیشه‌های اتومبیل می  شود تا دید راننده را با مشکل مواجه نکند.» این مغازه دار درباره   کیفیت خدمات و کالایی که ارائه می  دهد نیز می  گوید: «هیچ کس در کاری استاد تمام نخواهد شد، چون همیشه راه برای پیشرفت و نوآوری باز است. تا حالا پیش نیامده که نتوانیم عیب ماشین را تشخیص دهیم ولی مثلا گاهی ماشین قطعه  ای می‌خواهد که قیمت آن بالاست. برای همین صاحب ماشین منصرف می  شود. برای مواد مصرفی مثل روغن یا گازی که مصرف می  شود با این‌که می  توان جنس متوسط کار کرد و مشتری هم از نظر قیمتی رضایت بیشتری دارد ولی همیشه بهترین کیفیت را در کالا و خدمات ارائه می  دهیم تا مشتری‌ها راضی باشند.»
وی فضا و فرهنگ کار در یزد را کند و خشک   عنوان و تصریح می‌کند: «چه همکاران و چه مشتریان در یزد لحن سخت  تری دارند.»

هدف اصلی، شادی یزدی  ها بود
«رضا خلیلی» مدیر یک مجموعه آبی در استان است که در تابستان رونق زیادی دارد. وی درباره کیفیت خدمات این مجموعه نسبت به مجموعه  های مشابه در شهرهای دیگر به همشهری می  گوید: «همیشه کیفیت، اولین دغدغه ما بوده است و تمام تجهیزات ما ایمن و دارای استاندارد جهانی است و همیشه پزشک  یار در مجموعه حضور دارد تا اتفاقی برای مراجعه‌کنندگان پیش نیاید.»
وی ادامه می  دهد: «اگرچه رونق کارمان در تابستان است اما در زمستان هم مشتری  های خاص خود را داریم که خوب هم استقبال می  کنند هرچند یک افت طبیعی داریم ولی باز هم با مجموعه  ها و مدارس وارد قراردادهایی می  شویم تا در زمستان هم بیکار نمانیم».

مزیت اصلی استان گردشگری است
یک مسئول انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان درباره رونق تابستانه   گردشگری به همشهری می  گوید: «برخلاف بسیاری از مناطق کشور به علت گرمای طاقت فرسای یزد رونق گردشگری استان در تابستان کمتر است. از مهرماه به بعد است که گردشگران به یزد می  آیند و البته یزدی  ها در این فصل بیشتر به سفرمی  روند.» «احمدرضا موحدی» می‌افزاید: «یکی از اهداف ما این است که برای رونق گردشگری در تابستان، یزد را به خود شهروندهای یزدی نشان دهیم و تورهای داخل استان بسیاری هم داریم.»  وی که از سال ۷۸ در امور گردشگری فعال است در ادامه اضافه می  کند: «وضعیت‌گردشگری نسبت به چند سال قبل بسیار بهتر شده است ولی هنوز جای کار دارد. برای یک گردشگر خارجی دیدن سبک زندگی چند صد سال قبل یزد در کنار زندگی امروز آن بسیار جذاب است و این ویژگی منحصر به فرد یزد است و می‌توان با ارائه راهکارهایی هم در تابستان و هم در زمستان آن را رونق بخشید.»
اسماعیل شریف نژاد/همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..