مدیرکل محیط زیست یزد:

ساخت‌ و سازهای جدید و توسعه صنایع علت اصلی آلودگی هوای یزد است

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: عوارض ساخت و سازهای جدید، توسعه صنایع، تردد وسایل نقلیه و جاده‌های مواصلاتی علت اصلی آلودگی هوا و محیط در برخی از مناطق استان است.

“سیدرضا نورانیان”   با اشاره به اینکه اعلام آلودگی هوا در مناطق مختلف بر اساس استانداردها با همکاری برخی دستگاه‌ها و ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا مشخص و اعلام می‌شود افزود: طبق مقررات، کار پایش و نظارت عالیه بر مواد آلود کننده هوا در استان یزد مستمر انجام و اقدامات لازم برای کاهش آن صورت می‌گیرد.

وی در خصوص آلودگی شهر مهریز با بیان اینکه تا مردادماه امسال ایستگاه سنجش آلودگی در این شهرستان نصب و فعالیت نداشت اظهار کرد: بعد از نصب ایستگاه تاکنون کار پایش و رصد هوا مکرر صورت گرفته و در این مدت ۳۴ روز وضعیت کیفی شاخص هوا بالاتر از حد استاندارد بوده است .

این مسئول اظهار کرد: آمار وضعیت آلودگی شهرستان مهریز نسبت به برخی از مناطق شمالی استان از وضعیت بهتر و پایین‌تری برخوردار است و انتظار هم همین است ولی این اداره‌کل طبق مقررات با منابع آلوده کننده هوا نسبت به هشدار و اقدام مناسب وظایف خود را انجام و قطعا به همراهی بخش‌های مختلف نیاز داریم.

نورانیان به همکاری مردم و مسئولان برای کاهش آلودگی هوا در مناطق مختلف استان اشاره و بیان کرد: برای برون‌رفت از آلودگی هوا به همکاری مردم و مسئولان نیاز است تا بیش از گذشته شاهد روند کاهشی آلودگی هوا در همه مناطق استان و شهرستان مهریز باشیم.

افزایش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان یزد در ماه‌های اخیر که برای نخستین بار میزان آلاینده‌ها در شهر مهریز نیز در محدوده خطرناک قرار گرفت، باعث شد تا شهروندان مهریزی پیشگیری از تداوم این پدیده به صورت ریشه‌ای را از مسئولان خواستار شوند.

آلودگی هوا از مسائلی است که می‌تواند آسیب جدی به سلامت مردم به خصوص سالمندان و کودکان وارد کند و آگاهی بخشی به مردم در خصوص وضعیت کیفیت هوا بر اساس شاخص‌ها و معیارهای علمی می‌تواند مانع از تردد گروه‌های در خطر در زمان‌های اوج آلودگی باشد.
آلودگی هوا در درازمدت زمینه ساز بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و حتی آسیب به مغز، اعصاب، کبد و کلیه‌ها شود و استفاده از ابزارهای سنجش آلودگی و هشدار به موقع شهروندان در پیشگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با آن دارد.

شهرستان مهریز همواره در گذر زمان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و آثار و ابنیه متعدد تاریخی، فرهنگی و گردشگری نه تنها در یک ماه و فصل که همواره و سالانه میزبان میهمانان و مسافران فراوانی از اقصی نقاط کشور بوده و اعلام شدن آلایندگی شهر در هفته‌های اخیر موجب تعجب و جای تامل است.

یک هزار و ۱۶۲ کارگاه کوچک و بزرگ با حضور ۱۰ هزار و ۷۴۶ نفر در شهرستان مهریز فعال است و در شهرک‌های صنعتی شهید چمران ، ۱۹۶ هکتاری ، هرفته ، ناحیه صنعتی بهادران و شهرک سنگ و یزدمهر افزون بر سه هزار نفر اشتغال دارند.

در مهریز به رغم وجود ظرفیت‌های خوب معدنی که دارد طی سال‌های گذشته به علل مختلف سهم این بخش نسبت به سایر لوازم توسعه همه جانبه کمتر مورد عنایت قرار گرفته در حالی که باید آنها به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند و شاهد برخی آلایندگی‌ها هستیم.

بر اساس آخرین آمار موجود هم‌اکنون ۲۷ معدن در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ مورد آن فعال است و اکثر آنها در بخش شن و ماسه و سنگ فعالیت دارد و ۱۲۰ واحد صنعتی منطقه فعال است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..