تردد خوردوهای غیربومی به بافت جهانی یزد ممنوع شد

معاون میراث فرهنگی یزد : از تاریخ ۲۵ اسفند سال جاری لغالیت ۱۵ فروردین سال آینده از تردد هر نوع خودور غیر بومی به بافت تاریخی یزد و هنچنین اتوبوس‌های گردشگری در خیابان امام خمینی جلو گیری می شود.

به گزارش یزدی نیوز هر ساله بافت تاریخی این شهر جهانی به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری ایران میزبان میلیون‌ها گردشگر از نقاط مختلف کشور و جهان است.

گردشگرانی که علی رغم فواید زیاد برای مردم و کمک به توسعه گردشگری استان یزد باعث ایجاد اخطلالاتی در زندگی مردم بومی و ساکن بافت تاریخی یزد هم می‌شوند و می‌طلبد مسئولان برای آن چاره اندیشی کنند.

نبود سرویس بهداشتی برای مسافرین، تردد بسیار زیاد خوردوهای گردشگران، کم بود زیباسازی مناسب و تجمع بیش از حد دستفروشان و متکدیان در سر راه گردشگران از جمله گلایه‌ها و دغدغه بومی‌های بافت تاریخی یزد است.

عبدالمجید شاکری شمسی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این باره با بیان این‌که دغدغه مردم بافت تاریخی بجا و منطقی است، اظهار کرد: تردد خوردروهای غیربومی و همچنین یزدی که ساکن بافت تاریخی نیستند از تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال جاری لغایت ۱۵ فروردین ماه سال آینده از ساعت ۸ الی ۲۲ در بافت تاریخی یزد ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: که طی ابلاغیه ای که به کلیه بوم گردیها و هتل‌های مستقر در بافت تاریخی زده شده است این موضوع مطرح شده و از انها خواسته شده تا به گردشگران خود تاکید کنند که ازاوردن خودرو در تاریخ و ساعات مشخص شده به بافت تاریخی جلوگیری کنند و تردد انها فقط در ساعات غیر از این ساعات امکان پذیر است .

شاکری در خصوص تردد اتوبوس‌های حامل گردشگر نیز بیان کرد: در تاریخ عنوان شده از تردد اتوبوسهای حامل گردشگر در خیابان امام خمینی جلو گیری خواهد شد و پارکینگ های کارخانه سعادت نساجان و همچنین استخر ۲۲ بهمن برای پارک این اتوبوسها در نظر گرفته شده است .

معاون میراث فرهنگی استان یزد در خصوص تردد سالمندان نیز گفت: در هرورودی بافات تاریخی طی هماهنگی‌ای که با اداره کل بهزیستی انجام داده ایم قرار شده است که پنج ویلچر را مستقر کنیم تا در صورت نیاز سالمندان و افراد کم توان از آنها استفاده نمایند.

وی در خصوص بحث سرویس بهداشتی و اقامه نمازهای یومیه بیان کرد: طی هماهنگی ای که با اداره کل اوقاف و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامنی داشته ایم قرار شده ۲۲ مسجد در مسیر بافت تاریخی دربهای خود را جهت استفاده های بهداشتی گردشگران باز بگزارند و همچنین نمازهای یومیه نیز در این مساجد اقامه می گردد.

شاکری شمسی در دامه گفت : جهت رفاه حال گردشگران وسهل الوصول بودن دسترسی انها به این مساجد کلیه این مساجد روی نقشه علامت گذاری شده و گردشگران به راحتی می توانند این مساجد را پیدا و استفاده نمایند .

این مقام مسئول در خصوص زیبا سازی بافت تاریخی اظهار کرد : از تاریخ ۲۳ اسفند سال جاری عملیات زیبا سازی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یزد و همچنین شهرداری یزد شروع شده که این عملیات در چهار محور ورودی پایگاه میراث جهانی یزد ، جلو محوطه مسجد جامع ، کوچه و خانه لاریها و همچنین مکانهای پردد توسط گردشگر انجام خواهد پذیرفت .

شاکری در پایان در خصوص بحث حجاب و اقدام کاربردی این مجموعه در خصوص این مهم بیان کرد : این مسئله برای این اداره کل بسیار مسئله مهمی است و در اماکنی که تحت اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد است با نصب بنر ، توصیه و تذکر به صورت جد اقدام خواهیم کرد .

منبع:خبرگزاری فارس

بخش نظردهی بسته شده است..