فقدان تسهیلات مانع توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی یزد شده است

سرپرست مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی یزد فقدان تسهیلات بانکی را از مهمترین مشکلات توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی استان بیان کرد و گفت: هیچگونه اعتبار استانی یا ملی برای این صنایع در نظر گرفته نشده است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی یزد، محمدحسین ملانوری در گردهمایی سالانه مسولان صنایع کشاورزی سراسر استان افزود: تاکنون یکهزار و ۷۰۷ جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در استان صادر شده که بیشترین مجوزها مربوط به محصولات باغی و کمترین آن مربوط به شیلات است.

وی با بیان اینکه ظرفیت جوازهای صادر شده حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزارتن با سرمایه گذاری هشت هزار ۵۰۰ میلیار تومان است، اضافه کرد: از مجموع جوازهای صادره ۴۸۴ مورد که حدود ۴۵ درصد از مجوزها را شامل می شود، منجر به بهره برداری شده است که در این زمنیه استان یزد در رتبه برتر کشور قرار دارد .
ملانوری خاطرنشان کرد: ظرفیت واحدهای دارای پروانه بهره برداری بخش کشاورزی استان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال و با سرمایه گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان است که توان جذب ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تن محصول دیگر را نیز دارند .
وی افزود: فعالیت صنایع تبدیلی بخش کشاورزی استان در هفت گروه شامل صنایع تبدیلی محصولات باغی، زراعی، دامی، شیلاتی، واحدهای تولید خوراک دام و طیور، سردخانه ها و واحدهای تولید کود شیمیایی برمبنای مواد عالی است.
ملانوری ادامه داد: صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی جزو پاکترین صنایع در دنیا محسوب می شود و در استان هم باتوجه به آلودگی هوا باید به توسعه این صنایع به صورت ویژه توجه شود.

به گزارش یزدی نیوز، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می‌شود که با انجام کارهای مختلف روی محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، شیلات، جنگل و مرتع، باعث افزایش ارزش اقتصادی آن شود در حقیقت در این صنعت، انواع محصولات کشاورزی و دامی را به مواد مختلف و قابل مصرف تبدیل می‌کند و رابطه با ارزشی بین کشاورزی و صنعت، ایجاد خواهد شد.
سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در زمینه‌های زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در این استان تولید می شود.

سطح کل اراضی زیرکشت استان یزد ۱۱۰ هزار و ۷۱۵ هکتار اعلام شده که از این میزان ۲۵ درصد محصولات زارعی و ۷۳ درصد محصولات باغی و ۲ درصد را نیز گلخانه ها تشکیل می دهد.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..