رئیس پارک علم و فناوری یزد خبر داد

رشد ۷ میلیون دلاری صادرات شرکت‌های فناور پارک یزد

رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به صادرات ۱۰ میلیون دلاری محصولات شرکتهای مستقر در این مجموعه طی سال جاری، از رشد ۷ میلیون دلاری این بخش نسبت به سال گذشته خبر داد.

«سید حبیب‌الله میر غفوری» در جمع خبرنگاران اعلام کرد: براساس اطلاعات دریافتی از شرکتهای مستقر در پارک، در سال جاری تاکنون حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات محصولات فناورانه از سوی شرکتهای مستقر پارک صورت گرفته که عمدتاً مربوط به حوزه‌های کشاورزی، ماشین‌آلات صنعتی، شیمیایی و آی‌تی بوده است.

وی با بیان این که این آمار در پایان سال جمع‌بندی خواهد شد، ارزش صادرات شرکتهای پارک در سال گذشته را سه میلیون دلار اعلام کرد.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در حوزه کمک به صادرات شرکت‌های پارک در نظر داریم که سال آینده حداقل یک شرکت تخصصی را به همین منظور اختصاص داده و راه‌اندازی کنیم.

میرغفوری با بیان این که علی‌رغم کوچکی ساختار پارک و فعالیت حدود ۳۰ نفر در این مجموعه، از تمام ایده‌ها استقبال می‌کنیم، گفت: تعداد شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری یزد از ۳۱۵ شرکت در ابتدای سال اکنون به ۴۲۰ شرکت افزایش یافته که در قالب این شرکتهای فناور هم اکنون سه هزار نفر که عمدتاً فارغ التحصیلان دانشگاهی و مخترعین و مبتکرین و نخبگان هستند، به طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان این که هم اکنون ۱۴۰ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت دارند، حدود ۷۰ مورد از این شرکت‌ها را فعال در پارک علم و فناوری یزد خواند و گفت: تمام شرکتهای فناور در استان مورد حمایت صندوق فناوری پارک قرار دارند و این حمایتها و مشوق‌ها به نحوی است که خیلی شاهد خروج شرکتهای دانش بنیان از پارک نیستیم.

میرغفوری با بیان اینکه پیگیری های پارک علم و فناوری استان منجر به ارتقا این پارک به سطح یک شد که این اتفاق فرصت ایجاد تعاملات بیشتر و همچنین جذب اعتبارات مناسب تری را فراهم آورده است، تصریح کرد: مجموعه احمدی روشن پس از سال‌ها بلاتکلیفی به سر انجام رسیده و با ۳۵۰۰ مترمربع فضای فیزیکی امکان استقرار حدود ۴۰ شرکت را فراهم کرده است.

وی از پیگیری برای اختصاص ۴۵ هکتار از زمین‌های کوثر(کاریزبوم) به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: موسسه کوثر پیگیر صدور سند برای این زمینهاست.

رئیس پارک علم و فناوری یزد از راه‌اندازی مرکز نوآوری صنعتی برای اولین بار در کشور طی سالجاری در پارک یزد، گفت: هم‌اکنون چهار طرح صنعتی در این مرکز در دست اقدام است ولی امیداریم در سال آینده به طور جدی تری در این حوزه ورود کنیم.

وی با بیان این که برخی از شرکتهای مستقر در پارک یزد در خارج از کشور نیز فعالیت دارند، در مورد اقدامات صورت گرفته جهت کمک به مقوله بازار شرکتها، گفت: امسال تعداد عاملان فن بازار را به پنج مورد افزایش داده‌ایم تا به صورت تخصصی در بخشهای مختلف شاهد فعالیت آنها باشیم .

«محمدرضا حسینی» معاون فناوری و نوآوری پارک نیز در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی در مورد مرکز نوآوری و هوش مصنوعی پارک علم و فناوری یزد و اقدامات صورت گرفته جهت توسعه این مرکز، به میزبانی چهاردهمین مسابقات نوآوری و ابتکارات دانش آموزی به صورت ملی در یزد اشاره و تصریح کرد: در حالی طی مجموع ۱۳ دوره گذشته آمار شرکت کنندگان پنج هزار نفر بود ولی امسال شاهد ثبت‌نام حدود ۱۰ هزار دانش اموز در این رقابتها بودیم.

وی با بیان این که مرحله پایانی این مسابقات هفته گذشته با حضور وزیر اموزش و پرورش و قریب ۸۷۰ دانش‌آموز در ۱۹ رشته برگزار شد، یکی از نقاط قوت این دوره از مسابقات را حضور والدین در کنار دانش‌آموزان در این رقابتها بود.

حسینی با اشاره به اموزشهای پارک علم و فناوری به مخاطبان خود که عمدتاً فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، به لزوم منتورینگ آنها در زمینه‌های مسائل اقتصادی و شرکت داری تاکید کرد و گفت: در همین رابطه ۴۰ منتور(هدایتگر) شناسایی و کتابی در این زمینه منتشر کرده‌ایم تا نقش هدایتگری شرکت‌های نوپا را برعهده بگیرند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..