مرگ ناگهانی راهنمای دوره قاجار یزد در زندان اسکندر/ راهنمایی که ویران شد

به گزارش یزدی نیوز در سال‌های ابتدایی دهه هشتاد بر اساس طرح بازسازی و احیای خیابان مسجد جامع یزد و با انجام مطالعات تاریخی و مستند نگاریهای زیاد توسط یک تیم پژوهشی انجام شد.

بعد از پایش‌ها که بیشتر با هدف نشان دادن ارزشهای فرهنگی و میراثی انجام شده است در یک مقیاس کوچک ماکتی از مسجد جامع و محیط اطراف آن شامل بازار ها و حتی میدان وقت الساعت و خانه های اطراف آن، کوچه‌ها و بازار چهار سوق ، حوزه علمیه و… مربوط به زمان ایلخانی یزد به شکل کاملا دست ساز ساخته شد.

این ماکت ارزشمند پس از مدتها نگهداری در پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد، جهت آشنایی بیشتر مردم با بافت تاریخی زمان ایلخانان یزد به محوطه مدرسه علمیه ضیاییه ( زندان اسکندر ) منتقل شد و در طول سالها راهنمای بسیار خوبی برای بازدیدکنندگان داخلی و خارخی این بنای تاریخی بود.

وسیله‌ای که گردشگران با دیدن آن به شکل واقعی می‌توانستند نگاهی از بالا به بخش بزرگی از بافت تاریخی یزد زمان ایلخانی داشته باشند.

این ماکت ارزشمند به علت عدم رعایت اصول درست و کارشناسی در جابجایی آثار ارزشمند توسط کارگران ساده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد به قطعات مختلف تبدیل و در زمان جابجایی تخریب و متلاشی شد و تاریخ نوزدهم اسفند ماه هزار و چهار صد و یک شمسی به عنوان آخرین روز زندگی این راهنمای دوره قاجاریه یزد ثبت شد.

حال سوال این است که چرا باید آثار فرهنگی ملت که با هزینه و پول این مردم ساخته شده است اینگونه به راحتی تخریب شود و پاسخ این عدم هماهنگی در جابجایی غیر اصولی در نبود کارشناس مربوطه که باعث تخریب شدید این ماکت شد را چه کسی می دهد.

منبع:خبرگزاری فارس

بخش نظردهی بسته شده است..