نخستین جشنواره بیدمشک (گلبیز) استان یزد برگزار شد

نخستین جشنواره بید مشک (گلبیز) استان یزد با حضور مردم و مسئولان در روستای منشاد از توابع بخش مرکزی شهرستان مهریز برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز با توجه به آغاز برداشت گل بید مشک در روستای منشاد، اولین جشنواره گل بید مشک به همت شورای اسلامی، دهیاری، کشاورزان و متصدیان کارگاه‌های گلاب گیری در محل حسینیه بزرگ منشاد برگزار شد.

در این جشنواره که با استقبال مردم به خصوص مسافران و میهمانان مواجه شد چندین برنامه فرهنگی هنری با حضور هنرمندان استان اجرا و سپس شرکت کنندگان از کارگاه‌های تولیدی عرقیات بازدید و در جریان فعالیت آنها قرار گرفتند.

همچنین در قالب کارگاه‌های مختلف گلابگیری، متصدیان آنها نسبت به عرضه و فروش برخی از محصولات تولیدی خود به مردم و مسافران استان اقدام کردند و این جشنواره با همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردمی برگزار شد.

بیدمشک که در اصطلاح محلی به آن « گل‌بیز » گفته می‌شود از دیدگاه طب سنتی نوعی گیاه دارویی، ملین و تقویت کننده قلب، اعصاب و دستگاه گوارش است که اشتها را افزایش می‌دهد و مورد استقبال مردم و عموم خانواده‌هاست.

برداشت گل بیدمشک از ۱۰ هکتار باغ‌های این شهرستان به خصوص در بخش مرکزی مهریز در اواخر ماه اسفند هر سال آغاز و به مدت ۲ ماه ادامه دارد و حدود ۲۰۰ نفر به خصوص در روستاهای بنادک‌سادات و منشاد در ۴۰ کارگاه صنعتی و سنتی به تهیه عرق‌ گیاهان دارویی به خصوص گل بیدمشک فعالیت دارند.

 

سالانه حدود یک‌ هزار تن انواع عرق گیاهی و بیدمشک در این شهرستان تهیه که علاوه بر مصرف مردم منطقه برای فروش به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

سطح زیرکشت گیاهان دارویی مهریز حدود ۸۰ هکتار است و درختان بیدمشک بیشتر به صورت پراکنده در کنار سایر درختان در برخی باغ های حومه شهر و روستاها می‌روید و جهاد کشاورزی نسبت به ارایه خدمات فنی و تهیه کود و سایر نیازها برای کشاورزان فعالیت دارد.

از هر کیلوگرم گل بیدمشک سه و نیم لیتر عرق بیدمشک استحصال می‌شود و سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۵ هزار هکتار است که بیش از نیمی از آن اختصاص به محصول باغی و درختی دارد.

بخش مرکزی مهریز شامل پنج دهستان به نام‌های میانکوه، ارنان، خورمیزات، بهادران و تنگچنار با حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت است و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..